CzechTrade rozšiřuje svoji síť

(AV)
Nabídka produktů a služeb České agentury na podporu obchodu pro rok 2000 zahrnuje čtyři základní okruhy činností: publikace pro exportéry, zejména marketingové informace a studie, služby pro vývozce v tuzemsku i v zahraničí podle individuálních požadavků firem, vzdělávací a konzultační služby, programy podpory exportu.
Program činnosti CzechTrade, příspěvkové organizace Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, na rok 2000 schválila počátkem měsíce Řídící rada. Vychází ze Strategie pro období 1999 - 2004, kterou přijala vláda, přičemž aktivity CzechTrade tvoří součást vládní proexportní politiky.
Vzhledem k potřebám vývozců zůstávají pro příští rok prioritní tyto směry činnosti:
rozvoj proexportních pracovišť CzechTrade v zahraničí i v tuzemsku,
ozšiřování informační základny pro exportéry, zejména pokud jde o Evropskou unii,
vzdělávání exportérů.
Do konce letošního roku otevírá agentura čtyři pracoviště v zahraničí (Polsko, Ukrajina, Francie a Chorvatsko). V roce 2000 se má počet zahraničních kanceláří zvýšit na patnáct. Jako první budou v příštím roce otevřena působiště v Číně, Egyptě a Španělsku. Uvažuje se také o Severní Americe, zemích Beneluxu, Německu, Itálii, Jugoslávii a Velké Británii. Teritoria se vybírají a rozsah činnosti se pro ně vymezuje v úzké koordinaci s resorty obchodu a zahraničí. Odborníci ve vybraných zemích se zaměřují na praktickou pomoc podnikům, vyhledávání obchodních partnerů a na zprostředkování cílených akvizic.
Ještě letos mají být ve spolupráci s okresními hospodářskými komorami zřízena pilotní informační místa CzechTrade ve čtyřech regionech, a to v Brně, Ostravě, Plzni a Šumperku. Napřesrok by se měl jejich počet dále rozšiřovat. Cílem je poskytnout podnikům ve spolupráci s regionálními institucemi veškeré služby přímo v regionech, sledovat jejich potřeby a vyhledávat potenciální vývozce.
Exportní vzdělávání se v příštím roce rozšíří o odborné jazykové kursy pro vývozce, o marketingové a manažerské vzdělávání v oblasti zahraničního obchodu.
Agentura CzechTrade je realizátorem programu Podpora exportu, který byl v rámci programů MPO na podporu malého a středního podnikání letos vyhlášen vůbec poprvé. Program umožňuje menším a středním firmám získat příspěvek ve výši 50 až 60 procent na jejich náklady spojené s marketingovým průzkumem v zahraničí, navázání nových obchodních kontaktů a na cizojazyčné prezentace a katalogy. Dosud se do něj zapojilo na 550 českých podniků, kterým byly poskytnuty dotace ve výši 25 miliónů korun.
Pro letošní rok bylo na tento podpůrný program vyčleněno 35 miliónů korun, v příštím roce bude pokračovat.