Nové měsíčníky konkurují zavedené Cinemě nejen nízkou cenou

Filmové časopisy se přetahují o čtenáře

Rozvoj filmového průmyslu jako masové zábavy dal i u nás vzniknout trhu s filmovými časopisy.
Donedávna českému trhu vládnul jen filmový měsíčník Cinema. V únoru se ale objevil časopis Total Film, místní verze britského měsíčníku, a od dubna vychází také česká edice francouzské Premiere. Snad z jejich konkurenčního boje vyjde vítězně čtenář, který si může vybírat. Cinema, mutace německého originálu, která v ČR vychází od roku 1991, už konkurenci v podobě časopisů Kinorevue a Film Jam zlikvidovala a dál vychází v nákladu kolem 46 tisíc výtisků. V podobném nákladu začaly vycházet také oba nové měsíčníky. Dohromady se tedy na stáncích objeví každý měsíc přes 120 tisíc kusů filmových měsíčníků (vedle méně luxusních periodik, jako je třeba léty prověřený Filmový přehled). Asi málokdo bude pravidelně kupovat všechny časopisy, každý nabízí informace o premiérách, recenze, portréty, reportáže, zajímavosti z filmového zákulisí, informace o DVD a video premiérách a CD. Měsíčníky se ale liší stylem, cenou a zázemím vyplývajícím ze síly kapitálu vydavatele.
Zatím je těžké odhadnout, jak se bude dále situace na trhu filmových časopisů vyvíjet. Každý má totiž své komparativní výhody: Cinema (nyní vydává Albatros) už je v ČR zavedená, nabízí kvalitní texty, má stálé čtenáře, ale je nejdražší (69 Kč nebo 89 Kč s CD). Její šéfredaktorka Iva Hejlíčková konkurenci vítá: "Je to pro nás impuls k přehodnocení zajetých stereotypů a nutí nás zvyšovat kvalitu." Změnu koncepce ani snížení ceny Cinema nechystá. Total Film se zaměřuje na mladší populaci (stejně jako ostatní časopisy, které vydává Art Consulting: Score, PlayStation a T3). Z mladší generace se přitom rekrutuje většina filmových fanoušků. "Mladí hledají informace, ale chtějí se i bavit, proto se snažíme, aby naše recenze byly i vtipné," komentuje mladistvý styl svého časopisu šéfredaktorka Lada Hesová. Total Film má zajímavou grafiku a příjemnou cenu (39 Kč). Nabízí mnoho fotografií na úkor textu - ten má mimo recenzí spíš charakter zajímavostí z internetu. Premiere má zase věhlas, kvalitní spolupracovníky a za sebou silné vydavatelství Hachette Filipacchi (vydává u nás Elle a Quo), díky němu může Premiere vycházet na nejkvalitnějším papíře za cenu 49 Kč. Vede také v množství původních materiálů o dění v českém filmu. Na stránkách Premiere se film mění z masové zábavy ve společenskou událost. "Prvního čísla jsme tiskli 43 tisíc a v centru Prahy se Premiere vyprodala ani ne za týden," říká sebevědomě šéfredaktor Tomáš Baldýnský o svém "exkluzívním" časopise, který má v záhlaví napsáno "nejprodávanější časopis na světě".
Ilona Francková

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist