Počítače pomohou při vedení matričních knih
Dokumentní inkoust, psací pero a matriční kniha jsou základní potřeby českého matrikáře. Návrh zákona o matrikách, jménu a příjmení se kterým souhlasila sněmovna a asi uspěje i v Senátu, však předpokládá, že se mezi ně zařadí i počítače.
Vedení matrik uložila již jedna z josefínských reforem v roce 1784, ale od té doby se na něm příliš nezměnilo. Až nový zákon o matrikách, která čeká na senátní "ano", přináší radikální krok: Nejspíš od 1. ledna 2004 se totiž celá podoba matričních zápisů převede na počítače. Ale ani tak matrikář neodloží pero, protože se matriční knihy povedou dál pro případ, kdyby technika selhala.
Do matriky se zapisují základní údaje o každém občanovi ČR. Je to datum a místo narození, jméno a příjmení, sňatky a smrt. Proto každý matriční úřad vede tři knihy - knihu narození, sňatků a úmrtí. Knihy mají velikost A4, okolo sta listů a jsou předem svázané. To je proto, že každý list je očíslovaný. Pokud se při zápise matrikářka splete, nesmí škrtat ani mazat, ale musí vše opravit novým záznamem s novým pořadovým číslem. Součástí knihy je a bude nadále abecední jmenný rejstřík osob uvedených v ní. Matriční knihy se archivují na příslušném úřadě 100 let (narození), 75 let (sňatky a úmrtí), poté je převeznou oblastní archivy.
Počet úřadů klesne
Kromě toho, že návrh zákona odstraňuje některé výkladové nejasnosti, počítá také s tím, že například dojde ke změnám v umístění matričních úřadů (nyní je jich 1254). Zákonodárce tím hodlá vyhovět reformě státní správy, a tak by mělo dojít k soustředění vyřizování správních záležitostí na místní úrovni. V praxi by to znamenalo, že matrika by byla ve stejném místě jako třeba stavební úřad. Matriční úřady také navíc ke své původní působnosti přebírají vyřizování žádostí o občanské průkazy, pasy a řidičské průkazy a ve svém správním obvodu povedou evidenci obyvatel. Proto se kromě narození, sňatků a úmrtí od 1. ledna 2001 budou do matrik zapisovat kupříkladu údaje o osvojení, určení nebo popření otcovství, změna jména, příjmení, údaj o státním občanství, prohlášení manželství za neplatné apod. Smyslem toho je, aby byla matrika co nejaktuálnější.
Zvláštní matrika
Pro matriční události, které se nestaly občanům ČR doma, ale v cizině, je příslušná tzv. zvláštní matrika u Magistrátu města Brna. Nová legislativa v tomto případě přinese od 1. 1. 2001 změnu - návrh předpokládá, že se zvláštní matrika přenese na Úřad městské části Brno-střed.
Knihy sňatků se budou nejspíš také vést ve velmi vyhledávaných historických objektech, jako je Křivoklát, Karlštejn, Červená Lhota a další podobná místa. Novomanželé by tam měli získat také oddací list. Rovněž velké porodnice by mohly podle návrhu zákona vést matriční knihy.
Ochrana osobních dat
Předkladatel počítá s tím, že matriční údaje jsou neveřejné a přístup k nim má jen okruh lidí vymezených zákonem. Kromě matrikáře to má být také starosta, primátor a tajemník matričního úřadu. Je to proto, aby mohli matrikáře kontrolovat. Matrikář a tajemník matričního úřadu mají postavení veřejného činitele, ale pouze v případech, kdy vykonávají povinnost související s vedením matričních knih.
Listiny, na základě kterých došlo k matričnímu zápisu, a další podobné jsou součástí tzv. sbírky listin, kterou vede matriční úřad a po uplynutí roku ji předá okresnímu úřadu. Návrh nově přikazuje postup při vydávání potvrzení ze sbírky listin a povolení nahlédnout do ní. Do sbírky listin může nahlédnout manžel, rodiče, děti prarodiče a vnuci a samozřejmě osoba, které se zápis týká, její sourozenci a zplnomocnění zástupci, osvojitelé a zletilý osvojenec a pro úřední potřebu také státní orgány.
Místní příslušnost
Příslušná k zápisu narození nebo úmrtí je matrika v místě, kde k události došlo. V situacích (narození, úmrtí), kdy se místo nezjistí, je příslušný ten matriční úřad, v jehož obvodu byla fyzická osoba nalezena. Pokud dojde k narození nebo úmrtí v dopravním prostředku, je příslušný ten úřad v jehož obvodu byla z dopravního prostředku vyložena. K provedení zápisu rozhodnutí soudu o prohlášení fyzické osoby za mrtvou je příslušný Obvodní úřad Praha.
Zápis o sňatku provede ten matriční úřad, v jehož správním obvodu bylo manželství uzavřeno.
Do knihy narození se budou také po účinnosti zákona zapisovat rodná čísla rodičů a vypouští se údaj o povolání rodičů. Pokud není k dispozici písemné prohlášení lékaře o narození dítěte (do tří pracovních dnů od porodu), provede se zápis na základě ústního prohlášení otce (do tří dnů od porodu), matrikář o jeho prohlášení sepíše zápis.
V případě osamělé matky je stanovena lhůta tři dny od okamžiku, že je tak schopna učinit. Když jde o nalezené dítě, provádí se zápis na základě lékařské zprávy a šetření policie.
(Možná) navždy spolu
Uzavření manželství v ohrožení života návrh zjednodušuje: Zápis do matriky se provede podle protokolu, který musí hlavně obsahovat prohlášení, že nejsou známy okolnosti, které by uzavření manželství bránily. Takto uzavřené sňatky například před kapitánem letadla bude zapisovat zvláštní matrika.
Pro uzavírání manželství, ve kterém jeden ze snoubenců nerozumí česky, návrh striktně stanoví účast tlumočníka při obřadu.
Důvodem pro toto nové ustanovení jsou případy, kdy cizinci později zpochybňovali platnost sňatku, protože nerozuměli obsahu prohlášení.
Zletilého nelze osvojit
Ačkoliv v zahraničí je možné osvojení v případech, že je osvojenec starší než 18 let, není takové osvojení v ČR možné a není - pokud se odehraje v cizině směrem k českému občanovi - ani platné. Nelze ho proto zapsat do matriční knihy.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist