Dosavadní generální ředitelka televize Prima Kateřina Fričová odpovídá na otázky HN

Televize není továrna na cvičky, tu bych řídit nechtěla

Praha, 6. 11. 2000
Kateřina Fričová rezignovala na funkci ředitelky TV Prima k 30. listopadu. O příčinách svého odstoupení hovoří exkluzívně pro náš list.

Jaké jsou hlavní důvody vaší rezignace? Bylo to vyvrcholení dlouhotrvající nespokojenosti?

Nepoužila bych slovo nespokojenost, protože by mohlo být velmi úzce vnímané. Rozhodla jsem se ve chvíli, kdy jsem jednoznačně pochopila, že ztrácím vliv na to nejdůležitější v televizi, tedy na schéma, na program, na výrobně technickou základnu. A to je chvíle, kdy člověk musí odejít, protože nemůže zodpovídat za něco, na co ve skutečnosti má vliv někdo jiný. Alespoň já to neumím.

Po oznámení vaší rezignace byl jmenován Martin Dvořák generálním ředitelem společnosti FTV Premiéra. Původně jste měli fungovat ve dvou - spolu s Dvořákem. Proč k tomu nakonec nedošlo?

Měsíce se mě snažili akcionáři přesvědčit, že televizi prospěje, když si s Martinem Dvořákem rozdělíme pravomoci. Já - televizi, pan Dvořák - obchod a nové technologie. Postupně však docházelo salámovou metodou k "odlupování" mých pravomocí. A v posledních týdnech vnitřkem televize zvolna postupoval chaos. Lidé začali být zmateni, kdože vlastně rozhoduje.

Dá se říci, že vaší rezignací tento problém zmizel?

Teď je to jednoznačné. Televizi Prima bude řídit Martin Dvořák a na něm bude, aby činil rozhodnutí, která po něm lidé chtějí.

Odcházíte z televize, která se stala poměrně úspěšnou i díky vám. Kde vidíte své zásluhy?

V jasné vizi, kam a kudy se má televize ubírat. Vizi, kterou jsme, spolu s mým týmem, postupně naplňovali. Chtěli jsme naplnit tři základní představy:
1. Jasně se vymezit vůči ostatním televizím a především vůči Nově, abychom byli jiní v programu a jiní v tom, jak nás diváci vnímají. Výzkumy GfK potvrzují, že se to zdařilo.
2. Samozřejmě zvýšit sledovanost. Výsledek - zdvojnásobení i více. Minulý týden jsme měli dokonce 19,5 %. Není to zcela obvyklý jev v Evropě, zvyšovat sledovanost takovým tempem.
3. A pak to "nedůležité" - peníze. Podařilo se nám zlevnit akvizici na polovinu, převzaté pořady jako například Carusošou o třetinu... a mohla bych pokračovat. Největší posun je v tom, že jsme přestali vyrábět nové dluhy. Pokud se teď, do konce roku, něco naprosto mimořádného nestane, tak bude mít televize Prima poprvé ve své sedmileté historii provozní zisk. Ve srovnání s předchozím managementem se nám podařilo zvýšit produktivitu práce o 600 procent při zvýšení příjmů z reklamy o 384 procenta.

Pociťovala jste nějaké tlaky z politických sfér?

Je otázka, co je myšleno politickým tlakem. Ne každý si pod tím představuje totéž. Já jsem se třeba setkala s názorem, že politický tlak už je to, že zavolá politik a řekne: "Už jsem dlouho nebyl ve vašem diskusním pořadu a rád bych do něj zase někdy šel". Je to tlak nebo ne? Já to za tlak nepovažuji. Zájem o vystupování v Nedělní partii považuji za důkaz prestiže pořadu, za důkaz jeho konkurenceschopnosti vůči ostatním debatním pořadům. Je na televizi a na odpovědných pracovnících, aby nedopustili "předání" dramaturgie někomu dalšímu - třeba politikům. Politik nemůže dupat nohou a trvat na tom, že se bude mluvit na téma takové či makové. Respektive může, ale televize to musí ustát.

Ani třeba v souvislosti se zpravodajstvím?

Na zpravodajství si stěžují všichni. A já to považuji za důkaz, že jsme zpravodajství na Primě dělali dobře. Naše zprávy byly vnímány jako seriózní, přehledné a obsahující vše důležité (opět průzkum GfK) a přesto stoupla jejich sledovanost třikrát!
To, že si občas stěžují ze všech politických stran, že mají pocit, že těm druhým trošku nadržujeme, je pro mne známka toho, že nenadržujeme nikomu.

Jaký bude další osud Primy? Odchází s vámi programový ředitel Petr Koliha...

Doufám, že televize bude pokračovat v pohodě. Na poradě programových pracovníků řekl pan Dvořák, že má představu, že by se mohla zlepšit, ale zatím neví jak. Přeji televizi, aby měla brzy jasno. Nechali jsme v ní kus života.

Nedojde k větším personálním změnám?

Už odešla ředitelka marketingu Natálie Lišková, která se velkou měrou podílela na naplňování naší představy o televizi. Jestli odejdou další, nevím, ti lidé se rozhodují sami za sebe. Martin Dvořák pro ČTK uvedl, že personální změny dělat nechce.

Co budete dělat dál? Máte nějaké konkrétní nabídky?

Nějaké už jsem dostala, ale rozhodně ještě nejsem rozhodnuta. Teď se snažím vše předat a docela bych si ráda vzala dovolenou. Potřebuji si v klidu všechno rozmyslet. Nechtělo by se mi úplně mimo obor. Prý je televize to samé jako továrna na cvičky. Továrnu na cvičky bych řídit nechtěla, protože to neumím.
Pavel Šnajdr