Lexus IS 200 - japonský aristokrat sází na klasický pohon a komfort
Lexus, prestižní značka největší japonské automobilky Toyota, je synonymem mimořádné kvality a luxusu. To platí nejen pro oba větší typy GS 300 a LS 400, ale i pro jejich menšího a mladšího příbuzného IS 200.
Přes všeobecnou orientaci na přední pohon zůstali tvůrci nejmenšího lexusu věrni klasické koncepci pohonu zadních kol i tříprostorové karosérii se stupňovitou zádí. Veškerou tuto "klasiku" však podali v moderním stylu a s využitím pokrokových řešení. Ačkoli délkou 4400 mm patří Lexus IS 200 ke kratším sedanům střední třídy, nabízí díky dobrému využití obestavěného prostoru cestujícím víc místa než mnohé ostatní. Dostatečných 400 litrů zavazadlového prostoru (který ovšem nelze zvětšit, neboť zadní sedadla nejsou sklopná) poněkud znehodnocuje jen 400 mm vysoký otvor pod zadním víkem, který neumožňuje přepravu rozměrnějších zavazadel.
Nápaditě uspořádaný a bohatě vybavený interiér nabízí cestujícím velmi dobrý komfort, na němž se podílí i optimální charakteristika odpružení kol, dlouhý rozvor náprav a účinná akustická izolace. Originálně řešené přístrojové desce vévodí velká kruhová stupnice rychloměru, uvnitř níž je trojice menších a hůře čitelných přístrojů. Bohatá standardní výbava zahrnuje mj. dva čelní a dva boční airbagy, elektrické ovládání všech oken a dveří i vyhřívaných a sklopných zpětných zrcátek, imobilizér a centrální zamykání, automatickou klimatizaci či audiosoustavu se šesti reproduktory a měničem šesti CD. Pocit útulnosti zvyšuje dokonalé dílenské zpracování všech detailů a kvalitní materiál čalounění.
Střízlivě elegantní karosérie skrývá poháněcí soustavu a podvozek, na nichž lze jen těžko hledat slabiny. Dvoulitrový motor potvrzuje hlavní přednosti řadových šestiválců - vyvážený a kultivovaný běh. Jeho kvality zvyšuje i elektronicky řízené variabilní časování sacích ventilů, jímž se zvýšila pružnost v nižších otáčkách, zhruba o 10 procent vzrostl výkon a snížila se spotřeba paliva i emise škodlivin. S charakteristikou motoru je dobře sladěna šestistupňová převodovka, jejímuž přesnému řazení může jen málokterá konkurovat.
Lexus IS 200 si zaslouží označení sportovní sedan, neboť nabízí jak pohodlí a užitnou hodnotu cestovního automobilu, tak charakteristické znaky sportovního vozu, zejména vynikající jízdní vlastnosti. Na nich má zásluhu nejen motor, ale zejména podvozek s dlouhým rozvorem, optimální kinetikou obou lichoběžníkových náprav, dobře sladěnou charakteristikou pružin a tlumičů, účinnými brzdami s ABS a kotouči na všech kolech, jakož i s přesným posilovým řízením. Díky tomu lze bezpečně využít dynamické vlastnosti vozu a snadno zvládnout i kritické situace, při nichž řidič ocení pomoc ABS i vypínatelné elektronické protiprokluzové soustavy.
Otakar Gregora
Lexus IS 200
Pětimístný čtyřdveřový sedan s tří-
prostorovou karosérií.
Motor - kapalinou chlazený zážehový řadový šestiválec se čtyřventilovým rozvodem 2xOHC, uložený podélně nad přední nápravou.
Zdvihový objem 1988 cm3, největší
výkon 114 kW/6200 min-1, největší
točivý moment 195 N.m/4400 min-1.
Převodovka - plně synchronizovaná
šestistupňová, zadní pohon.
Vnější rozměry - (d x š x v) 4400 x
1720 x 1410 mm, rozvor náprav
2670 mm.
Hmotnost - pohotovostní/užitečná
1360/460 kg.
Objem zavazad. prostoru 400 l.
Největší rychlost - 215 km/h.
Zrychlení - z 0 na 100 km/h za 9,5 s.
Spotřeba paliva - podle normy EU 93/116
(městská/mimoměstská/kombinovaná) 13,3/7,8/9,7 l/100 km.
Cena - se základní výbavou 1 214 300 Kč.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist