V počtu vedených osobních účtů Česká spořitelna vítězí

V celé své historii se Česká spořitelna orientovala na masovou klientelu, a tak jejich služeb může využít prakticky každý. Do budoucna se nic z toho měnit nebude, a to ani po proběhnutí privatizace, která je bankou chápána jako jednoznačná priorita.
(šal)
Česká spořitelna je stále pro řadu lidí ztělesněním peněžního ústavu, který je schopen nabídnout služby i pro ty nejšetrnější jedince. Díky tomu se banka může pochlubit největším počtem vedených osobních účtů (sporožirové účty). Porovnáním s poplatkovou strategií ostatních bank lze zjistit, že slovo "nejšetrnější" není příliš na místě, neboť náklady klienta tohoto ústavu jsou plně srovnatelné s jinými bankami. Bezkonkurenční počet otevřených sporožirových účtů je pak možné spatřovat i v tradici či neochotě lidí přecházet k jiným bankovním domům.
Historie České spořitelny se datuje rokem 1990, kdy se přeměnila z Československé státní spořitelny. Do roku 1992 byla plně státní bankou a i dnes drží stát (zatím) majoritní podíl. Velikostí bilanční sumy je hned za Komerční bankou druhým nejsilnějším peněžním ústavem a podle velikosti základního jmění je na třetím místě. V současné době je jednoznačnou prioritou banky úspěšné dotažení privatizace, od které se očekává především posílení růstového potenciálu banky, rekapitalizace a další zkvalitňování poskytovaných služeb. Zaměření banky, tedy retailová banka číslo jedna, by mělo být nadále zachováno.

Pozitiva

Česká spořitelna oslovuje své a potenciální klienty prostřednictvím velmi široké sítě poboček. Jejich počet dosahuje úctyhodné výše 876. K tomu je ještě možné připočítat velmi rozsáhlou síť bankomatů (celkem 867). Zjednodušeně lze říci, že s touto bankou je možné se setkat prakticky téměř všude. Primární orientací banky je být retailovou bankou. Vedle toho však není možné opomenout také služby komerčního a investičního bankovnictví a obchody na peněžním trhu.
V oblasti drobného bankovnictví banka nabízí svým klientům plné spektrum služeb, které jsou v současné době na tomto trhu k mání. Banka je největším poskytovatelem spotřebních úvěrů (asi 16 mld. Kč v říjnu 1999) a zaujímá také druhé místo v počtu poskytnutých hypotečních úvěrů. Klient České spořitelny může také využít dvou variant kombinovaného produktu hypotečního úvěru a stavebního spoření, neboť ČS vlastní 61 % akcií ČS-st. spořitelny.
Zcela dominantní postavení má Česká spořitelna také v oblasti platebních karet. K říjnu loňského roku měla vydaných již téměř 1,7 miliónu karet. Jenom v období loňského roku, kdy banka vydávala zdarma mezinárodní elektronickou kartu Maestro, dosáhl počet žádostí výše 200 tisíc.
Česká spořitelna byla rovněž první bankou, která začala vydávat v České republice kreditní platební karty VISA. K ní se zatím připojila od listopadu pouze Komerční banka. Velmi využívanou službou ČS je také Sporotel, tedy produkt přímého bankovnictví, které umožňuje provádět platební operace prostřednictvím telefonu 24 hodin denně. V současné době jej využívá více než 60 tisíc klientů.
Největším přínosem pro každou banku jsou vždy bonitní klienti. Toho je si samozřejmě vědoma i Česká spořitelna, a tak postupně od roku 1998 rozvíjí specializovaná pracoviště privátního bankovnictví, kde po vzoru zahraničních bank významný klient získává nadstandardní služby prostřednictvím osobních poradců.

Negativa

Přestože banka vykazovala v minulých letech poměrně stabilní provozní zisk (mezi 6 až 8 mld. Kč), vlastní čistý zisk po zdanění byl z důvodů nutnosti tvorby opravných položek a rezerv na špatné úvěrového portfolio podstatně nižší. Za účetní období 1998 se tak banka dostala do červených čísel se ztrátou ve výši 6,9 mld. Kč. Jelikož se jedná o významnou banku, není možné, aby jí stát nepomohl a částečně neočistil její úvěrové portfolio. To ještě ke konci října obsahovalo 43,9 % klasifikovaných úvěrů, po zásahu státu v listopadu se tato hodnota snížila na 16,8 %.
Česká spořitelna byla a pro mnohé stále je synonymem levné a lidové banky, a tak by se zdálo, že je tato banka optimální variantou pro vedení osobního účtu. Její lidovost v poplatkovém pojetí již dávno neplatí, neboť náklady na vlastnictví sporožirového účtu jsou plně srovnatelné s ostatními bankami. Roční vedení účtu stojí 90 Kč, k tomu je třeba připočítat ještě minimálně 12 obligatorních výpisů (jeden za 9 Kč), což znamená roční náklady 198 Kč. Stejný účet (postžiro) za stejných podmínek v Poštovní spořitelně přitom přijde na 96 Kč za rok.
(Příště bude hodnocena ČSOB)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist