Prušánecký výrobce ovocných šťáv založil dceřinou společnost v Moldávii
Fruiko proniká na východní trhy
Rozhodnutí zahájit výrobu v zahraničí usnadnila výhodná investice do budov a zdroje vody.
Prušánky (ick)
Provoz v pobočném závodě ve městě Belci v Moldávii, který bude vyrábět sycené ovocné nápoje a šťávy, zahajuje akciová společnost Fruiko Prušánky.
Přední domácí producent se tak podle generálního ředitele Františka Hanáčka snaží proniknout na vzdálený trh, kde je po prušáneckých výrobcích zvýšená poptávka.
"Dceřiná společnost ponese název Fruiko Drinks Moldávie a roční produkce by zpočátku měla dosáhnout dvou miliónů litrů nápojů. Zásobovat budeme moldavský a částečně také ukrajinský trh. Zájem je značný," vysvětlil ředitel.
Postupně dojde také k realizaci výroby ovocných šťáv v tetrapacích, které zaručují mimořádně hygienické balení a odstraňují nutnost chemické konzervace.
Rozhodnutí umístit výrobu do Moldávie podle něho usnadnila výhodná investice do budov a zdroje vody. Fruiko vybavilo závod technologiemi a následně se bude starat o financování výroby. Celkovou výši nákladů na zahájení provozu však Hanáček nechtěl upřesnit.
Pronikání na východní trhy přináší podle expertů řadu výhod, ale také značná rizika. "Firmy zde těží především ze známosti českých výrobků. Přítomnost v podobě dceřiné společnosti jim umožňuje lépe identifikovat potřeby zákazníků a také snižovat dopravní náklady," soudí analytik Roman Cenek z Atlantiku Finanční trhy. Podle něho svou pozitivní roli sehrává i dostupnost kvalifikované pracovní síly vzhledem k tamní vysoké nezaměstnanosti.
Naproti tomu se společnosti podnikající na východě vystavují rizikům nestabilní finanční a politické situace, která je spojená se špatnou platební morálkou obchodních partnerů. "V postkomunistických zemích na východ od nás je obecně velmi slabá legislativa. Vymáhání zákonů je navíc složité. Existují tam totiž silné skupiny mající veškerý ekonomický život lidově řečeno pod palcem," doplnil Cenek.
Český trh s ovocnými šťávami ovládají z 80 procent domácí firmy, které mezi sebou vedou ostrou cenovou válku. "Trh je z pohledu počtu působících společností stabilizovaný. Nástup nové firmy neočekáváme, spíše bude docházet k přelévání stávajících tržních podílů," soudí Hanáček. Fruiko v současné době drží 8 až 10 procent trhu, přičemž za poslední tři roky přišli Prušánečtí až o 6 procent podílu. Ještě v roce 1998 vyrobili 14 miliónů litrů, loni to bylo jen 10 miliónů.
"Letos chceme o pětinu zvýšit náš podíl na trhu, který oslovíme především novými výrobky," vysvětlil Hanáček. Firemní plány počítají s výrobou 12 miliónů litrů nápojů a také s navýšením výroby jablečného koncentrátu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist