Velkobítešská firma počítá letos s celkovým obratem přesahujícím 600 miliónů korun
ITW Pronovia začne vyrábět v červnu
Tuzemská pobočka americké společnosti zaměstná do konce letošního roku celkem 500 lidí.
Velká Bíteš (ick)
Do konce letošního června zahájí v plném rozsahu výrobu komponent pro automobilový průmysl nový závod americké společnosti ITW ve Velké Bíteši. ČR se tak po Anglii a Německu stane třetím nejvýznamnějším výrobním centrem firmy v Evropě. "Letos počítáme v divizi Stamping, která právě přebírá technologie, ustavuje výroby a produkuje zkušební série, s obratem ve výši 250 miliónů korun, o rok později pak již se 400 milióny. Divize Plastic, jež ve Velké Bíteši působila pod jiným majitelem několik let, utrží 300 až 400 miliónů," informoval výkonný ředitel tuzemské pobočky ITW Pronovia, s. r. o., Ctibor Žižka.
Americký výrobce plastových a kovových součástek do automobilů s osmdesátiletou tradicí se rozhodl umístit část své produkce do ČR na počátku loňského roku. Stavba výrobních hal skončila o dvanáct měsíců později, přičemž ITW celkem proinvestovala přibližně 300 miliónů Kč. "Vše začalo akvizicí rodinné německé firmy Henschel, která vlastnila ve Velké Bíteši výrobní závod. Přilákala nás blízkost dálnice a dopravní dostupnost továren předních automobilek, ať už je to Ford v Polsku nebo VW v Maďarsku, vysvětlil Žižka.
Významnou roli při umístění investice sehrála podle něho také kvalifikovaná pracovní síla. "Mzdové náklady jsou pro přicházející investory řádově nižší než v západní Evropě. ČR má také relativně stabilní měnu, politický systém a strojírenskou tradici," shrnul analytik Alexander Tóth z BBG Finance.
ITW Pronovia do konce letošního roku zaměstná přibližně 500 lidí a téměř dvojnásobné množství pracovních míst vytvoří nepřímo v rámci subdodavatelských programů. "Do pěti let chceme rapidně zvýšit obrat obou výrobních divizí až na 1,5 miliardy korun při zachování počtu zaměstnanců," doplnil výkonný ředitel ITW Pronovia. Osmdesát procent produkce zatím směřuje do zahraničí, zbývající část zůstává v tuzemské automobilce Škoda Auto.
Stampingová divize, která svou produkci zahájí naplno v létě, se k vyrovnanému hospodaření přiblíží koncem roku, výroba plastových komponentů je zisková již v současné době. Profit však tlačí dolů smluvní závazky se zákazníky o cenových ústupcích vzhledem k nižším výrobním nákladům v ČR. "Funguje to i opačně. Že jsme schopni nabídnout kvalitní produkty za nižší ceny, je naše konkurenční výhoda," uvedl Žižka.
Automobilový průmysl prochází obdobím výrazných změn: Přední výrobci se přesouvají do střední a východní Evropy, souběžně s nimi se ve stejném regionu snaží etablovat také jejich dodavatelé. "Společnosti se snaží teritoriálně diverzifikovat výrobu. Chtějí se zde zabydlet již nyní s tím, že konkurence, která přijde později, bude muset překonávat vyšší práh nákladů a úsilí o prosazení na trhu," dodal Tóth.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist