Předmětem výnosného obchodu nejsou jen populární zpěváci, ale i interpreti vážné hudby a kočovná divadla
Na odbyt jde dechovka a vážná hudba
Česká kultura se stále více stává předmětem obchodu stejně jako kterékoli jiné výrobní produkty.
Jaroslav Novák
Praha, 30. 10. 2000
Byznys s uměním nabírá obrátky. Počet agentur, které prodávají umělce, se od roku 1989 zvětšil téměř stonásobně a obraty těchto firem se v některých případech pohybují ve stovkách miliónů korun. Velkou část agentur tvoří manažeři, kteří jsou svými jedinými zaměstnanci a často zastupují pouze jediného interpreta nebo hudební těleso. Předmětem výnosného obchodu nejsou jen populární zpěváci, ale i interpreti vážné hudby, divadla, herci, dechovka, nebo třeba zábavně naučné programy pro děti. Z divadelních představení se nejlépe prodávají zábavné pořady a estrády. K nejvíce žádaným patří one man show Miroslava Donutila, estrády Izera a Dobrodinského, pořady Ivana Mládka, divadlo Járy Cimrmana a Čechovo prozatímní divadlo.
Přestože je vážná hudba menšinový žánr, přibývá firem, které si kupují celá vystoupení nejrenomovanějších interpretů. Podle manažerky JCH Art Agency Kateřiny Knoflíčkové jsou mezi renomovanými společnostmi oblíbené koncerty vážné hudby pro zaměstnance a obchodní partnery. "Žádaný je například houslový virtuos Jaroslav Svěcený, s nímž pořádáme koncerty v kostele sv. Františka pro nejrůznější podniky a společnosti."
Koncerty financují velké společnosti také pro zvýšení firemního image. To flétnový virtuos Jiří Stivín, který má sám produkční agenturu, vítá. "Je to samozřejmě dobré pro firmy i pro kulturu. Bez finančně silných partnerů bychom na spoustě koncertů prodělali. Jenom nájem sálu v Rudolfinu stojí 95 tisíc korun a dalších 35 tisíc stojí Sloupová síň, kde bývá pohoštění pro vybrané hosty".
Umění je také významnou součástí českého exportu. "Každý rok strávíme několik měsíců na turné v zahraničí," řekl HN Miloš Wichterle z Pražského dechového kvintetu. "Honoráře venku jsou přece jen vyšší, často několikanásobně, než si vyděláme na živobytí doma." Jeho slova potvrzuje i produkční umělecké agentury Pragokoncert Blanka Bešťáková. Záleží samozřejmě na tom, kde umělec vystupuje a nakolik je v dané zemi známý.
Nejčastěji jezdí čeští umělci do okolních evropských zemí. Oblíbené je Německo, Itálie a Španělsko. Tam jsou žádáni hlavně interpreti vážné hudby. V německy mluvících zemích je také oblíbená česká dechovka a Karel Gott. Probouzí se také zájem o etnickou hudbu. Romská folkrocková skupina Točkolotoč sjezdila prakticky celý svět. "Žádají si nás hlavně ve Velké Británii, ve Francii a v USA, kde jsme hráli i prezidentu Billu Clintonovi," pochvaluje si umělecký vedoucí souboru Jiří Pešta.
Agentura Milan Oliverius Art & Recording Production prodává některé vybrané české umělce a hudební tělesa i do velmi vzdálených a exotických zemí. Například souboru Musica Gaudeans zajistil vystoupení v Saúdské Arábii, Saxofonovému kvartetu Bohemia v Izraeli, Jordánsku a Tunisku a Škampovu kvartetu a souboru dobových nástrojů Musica ad Tabulam v Libanonu.
Tržby, zisky i honoráře umělců se však agentury brání zveřejňovat a nejsou dostupné ze žádných veřejných zdrojů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist