Výrobce pečiva chce postupně navýšit základní jmění do výše jedné miliardy korun

Delta Pekárny plánují expanzi

Zvýšení tržeb o patnáct procent na 4,1 miliardy korun předpokládá letos akciová společnost Delta Pekárny. Polovinu obratu firma realizuje prostřednictvím dodávek obchodním řetězcům.
Brno (ick)
Expanzi podpořenou navýšením základního jmění a investicemi až ve výši půl miliardy korun plánuje na letošní rok akciová společnost Delta Pekárny. Jak HN informoval místopředseda představenstva jednoho z největších tuzemských výrobců pečiva Jaroslav Pařík, před koncem minulého roku zvýšila firma z vlastních zdrojů základní kapitál na 845 miliónů Kč. "Navyšujeme ho pravidelně, protože kapitálově silná firma je ve vztahu ke svým obchodním partnerům v lepší vyjednávací pozici," vysvětlil. Podle něho je také nutné udržovat poměr mezi vlastními a cizím zdroji. "Je to způsob, jak financovat dlouhodobé investiční plány či rozšíření výroby, pokud to společnost nemá v úmyslu platit z cizích zdrojů. To by totiž vedlo k zadlužení, což je negativně vnímáno u zákazníků," reagoval analytik Roman Cenek z Atlantiku Finanční trhy.
Vyšší základní jmění, které by ještě letos mělo vzrůst až na miliardu korun, má Delta Pekárnám, které denně zpracují ve 14 závodech po celé České republice 500 tun mouky, usnadnit další expanzi směřující především do zahraničí. Export se v současné době podílí na tržbách deseti procenty, přičemž společnost plánuje jeho navýšení na 25 až 30 procent. Delta Pekárny se zaměří na trhy v Polsku, Maďarsku, Rakousku a na Slovensku. "Pokud chceme zvýšit kapacitu, musíme vyvážet do sousedních zemí," řekl Pařík.
Výrazný potenciál přitom vidí ve skutečnosti, že průměrná cena chleba v Evropě činí 60 korun za kilogram, zatímco v ČR se pohybuje mezi 10 až 11 korunami. Rychlejšímu pronikání na zahraniční trhy však brání celní a další úřední bariéry.
Delta Pekárny zvýšily v loňském roce tržby o 10 procent. "Obrat vzrostl na tři a půl miliardy korun, což je přibližně o 300 miliónů korun více než v roce 1998. Přitom se na zdejším trhu odehrává tvrdý konkurenční boj, který iniciovaly obchodní řetězce," konstatoval Pařík s tím, že i přes černá čísla v hospodaření firmy jsou zisky neúměrně nízké.
Delta Pekárny ročně investují 400 až 500 miliónů Kč a plánují, že letos zvýší obrat o 15 procent. "Bez masívní investice není možné se udržet na trhu," doplnil.
Masívní přítomnost hypermarketů v tuzemsku podle Paříka na jedné straně trh zjednodušuje, protože je snadněji obsluhovatelný, na straně druhé to však přináší cenovou válku. "K tlaku obchodních řetězců se nestavíme odmítavě. Jedná se o zdravý tlak, který nás nutí neustále sahat do nákladů, do investic, do školení lidí," soudí místopředseda představenstva Delta Pekáren, které polovinu svých tržeb realizují právě dodávkami do supermarketů. Malé odběratele to ale podle něho postupně eliminuje a obchodní řetězce nakonec ovládnou až 80 procent trhu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist