Sportovně střižený italský elegán s moderním dynamickým a úsporným turbodieselem

Alfa Romeo 146 1.9 JTD - temperamentní vůz pro individualisty

Italská automobilka Alfa Romeo známá jako výrobce sportovně laděných vozů nabízí v kompaktní třídě třídveřový model 145 a pětidvéřový liftback se zadní výklopnou stěnou označený číslem 146.
Přestože jsou tyto vozy vyráběny už od roku 1994 a v průběhu let prošly jen běžným faceliftem, stále si zachovávají přitažlivou nadčasovou eleganci. Dvaapůlprostorová karosérie testovaného modelu Alfa 146, u níž nemá tvarování zádě čistě splývající linii, ale lehce lomenou zadní výklopnou stěnu, působí velmi dynamicky. Přídi vévodí, jak už je u vozů Alfa Romeo tradicí, trojúhelníková maska chladiče zakomponovaná do nízce se svažující kapoty. Členitost čelní partie využívají vstupní otvory pro vzduch přiváděný k chladiči a do motorového prostoru. Jasně vedenou linii klínovitého řešení zakončuje zvýšená záď. Celkové tvarové řešení karosérie, včetně nejrůznějších detailů, nezapře jedinečnou italskou školu automobilového designu.

Prostorný interiér

Interiér poskytuje s přihlédnutím k celkové délce jen 4235 mm velmi slušný prostor nejen pro cestující na předních sedadlech, ale i vzadu. Přitom zbylo i dostatek místa pro zavazadla. Na zadních sedadlech je víc místa než u mnoha vozů podstatně delších. Přispěl k tomu nadprůměrný rozvor náprav 2540 mm. Až nezvykle působí velkoryse pojatý volný prostor před spolujezdcem na předním sedadle.
Příjemný velurový potah sedadel, spolu s jejich dobrým tvarováním, dává pocit jistoty a pohodlí. Také nastupování a vystupování je s přihlédnutím k rozměrům vozu velmi dobré. Při celkově vysoké úrovni designu a kvalitě potahů sedadel této alfy v interiéru poněkud zaráží použití některých lacině vypadajících plastových dílů, stejně jako rušivě působí přístrojová deska s více odstíny šedé.
Nádech luxusu má připomenout příplatkové obložení středové části přístrojové desky imitací dřeva protažené až před čelní sklo, které však nepůsobí funkčně ani harmonicky. Snad nejvíce vadí příliš nízko a hluboko ve středovém panelu umístěné autorádio, které je mimo snadný dosah řidiče a u něhož při zařazené pětce nebo trojce brání řadicí páka vložení či vyjmutí kazety.
Zavazadlový prostor Alfy 146 má vzhledem ke vnějším rozměrům vozidla nadprůměrný objem a dobře řešený tvar. Jeho 380 litrů se navíc dá po sklopení zadních sedadel ještě zvětšit na 1225 litrů, což už je hodnota, kterou disponují i některé menší vozy kombi. Výtku ale zaslouží jeho překvapivě vysoko položená dolní hrana, která po otevření zadní výklopné stěny ztěžuje nakládání. Vysoké zadní čelo a nárazník mohou také při nakládání způsobit znečistění.

Solidní výbava

Alfa Romeo 146 1.9 JTD je standardně vybavena airbagy řidiče a spolujezdce, ABS, centrálním zamykáním, elektrickým ovládáním oken v předních dveřích, dělenými zadními sedadly a opěradly, výškově nastavitelným volantem a sedadlem řidiče, elektricky ovládanými vnějšími zpětnými zrcátky, luxusními velurovými potahy sedadel, stěračem zadního skla a posilovačem řízení. Ve výběru mimořádných výbav je klimatizace, boční airbagy, autorádio, střešní okno, interiér v kůži a litá kola. Nutno dodat, že některé konkurenční modely nabízejí za příplatek mj. elektronický stabilizační program ESP, senzory vzdálenosti při parkování a xenonové světlomety, které zatím Alfa 146 v nabídce nemá.

Motor z rodu nejmodernějších

Pro Alfu 146 je u nás v nabídce pět pohonných jednotek (čtyři benzínové a jedna naftová), o výkonu v rozmezí od 76 do 114 kW. Námi testovaná verze měla dnes nejmoderněji řešený přeplňovaný čtyřválcový diesel s chladičem stlačeného vzduchu a vysokotlakým vstřikováním Common Rail. U této verze plnění motoru bylo původní klasické rozdělovací vstřikovací čerpadlo, od kterého vedly trubky k tryskám, nahrazeno vysokotlakým "zásobníkem" a elektronickým řízením trysek přímého vstřikování, umístěným přímo v hlavě válců. Motor má vrtání a zdvih (82,0 x 90,4 mm), zdvihový objem 1910 cm3, kompresní poměr 18,5:1. Vedle největšího výkonu - 77 kW - udivuje tento motor zejména mimořádnou hodnotou točivého momentu (255 Nm.), díky němuž patří typ 146 k nejdynamičtějším z kompaktních vozů vybavených vznětovým motorem. Za 10,5 sekundy dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h, a to je výkon opravdu vynikající. Konstrukce Common Rail představuje v současné době jednu z nejmodernějších, ale také nejvýkonnějších a přitom úsporných a ekologicky ohleduplných variant vznětových motorů.
Alfa Romeo 146 je typickým sportovně koncipovaným automobilem a ani vznětový motor neubírá nic na této charakteristice. Pohodlný posaz na předních sedadlech, snadno dostupné ovládací prvky až na poněkud hlouběji dole umístěné rádio i dobře padnoucí volant přispívají k jízdní pohodě. Jen zvýšený charakteristický hluk studeného vznětového motoru, který se po zahřátí sníží na přijatelnou hladinu, působí zpočátku rušivě.
Poněkud tvrdší, sportovně laděné odpružení vynikne zejména při ostřejší jízdě v zatáčkách, kde dokazuje Alfa 146 svoje další přednosti. Ty jistě vychutnají milovníci dynamické, ale přitom hospodárné jízdy, kterým stočtyřicetšestka nabídne požitek z razantního zrychlení, překvapivého zátahu motoru i ve vyšších rychlostech, slušné největší rychlosti nad 185 km/h, a to vše při průměrné spotřebě okolo 6 litrů nafty na 100 km.
Jízdní vlastnosti Alfy Romeo 146 jsou v zatáčkách neutrální, při přímé jízdě vůz drží dobře směr a je málo náchylný na boční vítr. Brzdy na obou nápravách kotoučové, vpředu ventilované, nevykazovaly ani při opakovaném brzdění sklon ke slábnutí účinku. Řízení s posilovačem má relativně malý rejd (průměr otáčení podle údajů výrobce je 10,5 m), což poněkud komplikuje manévrovatelnost při parkování.
Souhrnem svých vlastností není Alfa 146 rozhodně tuctovým zbožím, ale vozem pro příznivce originality a italského designu. Model 146 je dnes už vyzrálý typ s odpovídající spolehlivostí a s dobrou úrovní dílenského zpracování. Ve spojení s výkonným a přitom úsporným vznětovým motorem pokrokové konstrukce představuje zajímavou nabídku, která je u nás navíc za konkurenceschopnou cenu.

Karel Beránek
Vlastimil Kovář

Alfa Romeo 146 1.9 JTD
Karosérie - pětimístný, pětidveřový liftback
Motor - naftový přeplňovaný řadový čtyřválec OHC, uložený napříč, 8 ventilů s vysokotlakým vstřikováním Common Rail
Zdvihový objem - 1910 cm3
Největší výkon - 77 kW (105 k) /4000 min-1
Největší točivý moment 255 N.m/2000 min-1
Převodovka - pětistupňová, pohon před. kol
Vnější rozměry - 4235 x 1712 x 1426 mm (d x š x v)
Objem zavazad. prostoru 380 l, po sklopení zadních sedadel 1225 l
Největší rychlost - 187 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h - 10,5 s
Spotřeba dle normy EU 93/116 - mimo město 4,7; město 7,6; kombinovaná 5,7 l/100 km
Cena základního modelu 435 400,- Kč (1.4 TS), 535 400,- Kč (1.9 JTD). Cena testované verze 1.9 JTD s mimořádnými výbavami (klimatizace, litá kola, autorádio, metalíza) 611 200,- Kč.




Vložka čističe oleje (filtr) 334 Kč
Brzdové destičky přední 2 827 Kč
Přední blatník 3 633 Kč
Světlomet 7 006 Kč



Vznětový motor s vysokotlakým
vstřikováním Common Rail
V roce 1997 představila Alfa Romeo u modelu 156 pohonnou jednotku 1,9 JTD (77 kW) s moderním vysokotlakým vstřikovacím systémem (Common Rail) pro přeplňované vznětové motory. O rok později dostal tento motor také menší typ 146. Palivo je u tohoto systému udržováno před tryskami pod stálým tlakem, který je mnohem vyšší (asi 135 až 180 MPa - 1350 až 1800 barů) než u dosud užívaných vstřikovacích soustav (asi 80 Mpa). Vedle obvyklého dopravního palivového čerpadla je proto v systému ještě přesné vysokotlaké čerpadlo, za nímž je ventil udržující tlak v požadované úrovni. Plnění vznětových motorů JTD s přímým vysokotlakým vstřikováním Common Rail - Unijet je doplněno výfukovým turbodmychadlem Garrett a chladičem stlačovaného vzduchu. Proces vstřikování řídí s velkou přesností elektronická jednotka. Motor JTD disponuje nejen solidním výkonem, ale především mimořádně vysokou hodnotou točivého momentu - 255 Nm.

Příklady leasingu
Alfa Romeo Leasing - tříletý
Základní verze 1.4 TS 16V Měsíč. splátka vč. pojist. Měsíč. splátka vč. pojist.
v ceně 435 400 Kč soukromá osoba podnik/podnikatel
Záloha 30% = 130 500 Kč 12 162 Kč 12 271 Kč
Záloha 50% = 217 500 Kč 9 161 Kč 9 228 Kč
Testovaná verze 1.9 JTD Měsíč. splátka vč. pojist. Měsíč. splátka vč. pojist.
v ceně 611 200 Kč soukromá osoba podnik/podnikatel
Záloha 30% = 183 360 Kč 17 126 Kč 17 279 Kč
Záloha 50% = 305 600 Kč 12 913 Kč 13 007 Kč
OB Leasing - tříletý
Základní verze 1.4 TS 16V Měsíč. splátka vč. pojist. Měsíč. splátka vč. pojist.
v ceně 435 400 Kč soukromá osoba podnik/podnikatel
Záloha 30% = 130 500 Kč 12 762 Kč 12 871 Kč
Záloha 50% = 217 500 Kč 9 761 Kč 9 828 Kč
Záloha 60% = 261 000 Kč 8 260 Kč 8 307 Kč
Testovaná verze 1.9 JTD Měsíč. splátka vč. pojist. Měsíč. splátka vč. pojist.
v ceně 611 200 Kč soukromá osoba podnik/podnikatel
Záloha 30% = 183 360 Kč 19 019 Kč 18 118 Kč
Záloha 50% = 305 600 Kč 13 753 Kč 13 847 Kč
Záloha 60% = 366 720 Kč 11 646 Kč 11 711 Kč
Příklady havarijního pojištění
Česká pojišťovna bez leasingu
Základní verze 1.4 v ceně 435 400 Kč
Spoluúčast 10 000 Kč bez bonusu 20 612 Kč
Testovaná verze 1.9 JTD v ceně 611 200 Kč
Spoluúčast 10 000 Kč bez bonusu 28 934 Kč
Pojišťovna Allianz při nákupu na leasing
Základní verze 1.4 v ceně 435 400 Kč
Spoluúčast při poškození 10 000 Kč
Spoluúčast při odcizení 10% časové ceny 20 028 Kč
Testovaná verze 1.9 JTD s ceně 611 200. Kč
Spoluúčast při poškození 10 000 Kč
Spoluúčast při odcizení 10% časové ceny 28 115 Kč

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist