Kabriolet bavorské značky nabízí dostatečný temperament a nevšední eleganci otevřeného automobilu
BMW 323i Cabrio - sportovní vůz pro radost z jízdy
Kabriolety patří v našich klimatických podmínkách spíše mezi automobilové skvosty a jsou obvykle třetím či dalším vozem domácí flotily specifické vrstvy zákazníků.
V České republice se loni prodalo celkem 88 a předloni 159 nových kabrioletů a roadsterů jedenácti značek.
Jedním z bonbónků této kategorie je BMW 323i Cabrio, které jsme měli možnost v luxusní výbavě, s 18palcovými koly z lehkých slitin, interiérem v kůži a řadou dalších nadstandardních prvků podrobit obvyklému krátkodobému redakčnímu testu.
Sportovně laděný model je odvozený od kupé prodejně nejúspěšnější trojkové řady bavorské značky. Otevřená karoserie bez ochranného oblouku či rámu je opatřena skládací střechou se speciální konstrukcí výztuží, kvalitním látkovým potahem a rozměrným zadním sklem. Po jejím složení a zakrytí decentním příklopem zůstane nad úrovní pontonu karoserie jen čelní sklo s masivním rámem a případně boční bezrámová skla.
Poněkud nás překvapilo, že vůz této kategorie a ceny je standardně nabízen jen s méně komfortním mechanickým skládáním střechy. Většina konkurenčních kabrioletů či roadsterů má elektrické stahování již v základní výbavě. Nicméně za zmínku stojí rychlost automatického zavírání či skládání střechy, které se u kabria BMW ovládá tlačítkem na přístrojové desce. Je blokované tak, že jej lze spustit pouze u stojícího vozidla a celý proces trvá jen 22 sekund.
Vyztužení karosérie pro zajištění vysoké torzní tuhosti kabrioletu a požadované bezpečnosti posádky muselo být výrobcem kompenzováno zvětšením pohotovostní hmotnosti o celých 170 kg ve srovnání se sedanem trojkové řady BMW. Vyšší hmotnost a horší aerodynamika kabrioletu se tak promítly ve zvýšení spotřeby a poněkud menší dynamice jízdy. Tento handicap je svrchovaně vyvážen pocitem vzrušující jízdy "s větrem ve vlasech", který může nabídnout jen otevřený vůz.
Čtyřmístná karosérie kabrioletu s velkým rozvorem poskytuje na předních sedadlech nadstandardní komfort. Zásluhu na tom mají anatomicky propracovaná sedadla s velmi dobrým bočním vedením a snadná obsluha přehledně členěných přístrojů a ovladačů, které má řidič pohodlně po ruce. Vzadu se mohou přepravovat, i když při určitém uskrovnění řidiče a spolujezdce, pohodlně další dva cestující. Přístup k zadním sedadlům je však přes přední dveře obtížnější. Díky dokonale propracovanému interiéru se sportovním šarmem a účinně pracující klimatizaci poskytuje kabriolet při zatažené střeše cestovní pohodu srovnatelnou s velkými limuzínami.
Při jízdě s otevřeným vozem se složená konstrukce střechy ukládá za zadní sedadla do speciálního vybrání v zavazadlovém prostoru. Ten má i v tomto případě ještě solidní objem 300 litrů. Ostatně s kabrioletem prestižní značky se v době kreditních karet jen málokdy jezdí na dovolenou ve čtyřech a s objemnými zavazadly.
Jízdními výkony a vlastnostmi patří sportovní sedany BMW k absolutní špičce a stejné platí o kabrioletu trojkové řady. Testovaný vůz měl pod kapotou zážehový řadový šestiválec 2.5 l o výkonu 125 kW, se kterým sprintuje z nuly na 100 km/hod za 8,6 s a maximální rychlost dosahuje hranice 225 km/hod. Do modelů 2001 již bude bavorská značka montovat silnější zážehové agregáty - šestiválcový třílitr s výkonem 170 kW a přepracovaný motor o objemu 2,5 l se 141 kW. Přesto "starý" agregát vynikal v testovaném voze mimořádně kultivovaným, tichým chodem klasického šestiválce a pružností zejména od 3500 ot./min, kdy také dosahuje maxima točivého momentu (245 N.m/ot.min). V běžném provozu si řekl podle způsobu jízdy o 7,5 až 9 litrů benzínu na 100 km. Po zhruba 2000 kilometrech redakčního testu se průměrná spotřeba podle palubního počítače ustálila na 8,5 l/100 km.
Dynamickému motoru je přizpůsobem sportovně odladěný podvozek, který konstruktéři oproti sedanu ještě "přitvrdili". Výsledkem je bezpečné chování a ovládání vozu ve vysokých rychlostech a na mezích adheze, kdy navíc případné chyby řidiče korigují pokrokové elektronické systémy jízdní stability. Krátké a přesné řazení patřičně odstupňované mechanické pětirychlostní převodovky nechá vyniknout dynamice motoru a současně prohlubuje pocit z jistého vedení vozu. Účinné brzdy s rychlým a přitom sametovým nástupem nevadly ani při dlouhých sjezdech v horských serpentinách. Ve výbavě sportovního vozu s tradicí BMW se to ostatně předpokládá, stejně jako přesné řízení s plynule odstupňovaným účinkem posilovače a precizní dílenské zpracování interiéru.
Na závěr praktická rada všem, kteří se na zážitek z jízdy s otevřeným nebem nad hlavou teprve chystají: vysoké rychlosti v kabrioletu je lépe absolvovat se zataženou střechou. Už při stokilometrové rychlosti vám totiž vítr začne pořádně čechrat vlasy.
Vlastimil Kovář
Karel Beránek
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist