Pánská móda pro podzim a zimu 2000/01 se představila ve Florencii
Obléknout tělo, ne pouze zakrýt
Florencie nabízí svému návštěvníkovi bohaté zážitky na každém kroku. Architektura, díla umělců světoznámých jmen, která najdete v každém kostele i kostelíčku, slavná galerie Ufizzi, muzea. Svérázné obchůdky, tratorie a kavárničky, stovky lákavých vůní. V lednu a červnu také velmi vyhledávaný veletrh.
Pitti Immagine Uomo, prestižní mezinárodní veletrh pánské módy, se ve Florencii v kouzelném prostředí staré pevnosti odehrává dvakrát ročně. Letos v lednu tomu tak bylo již po sedmapadesáté. 625 společností, 745 značek, 217 zahraničních účastníků, to je veletrh v číslech. Vystavované zboží je rozděleno do sekcí, které postihují všechny směry pánské módy od té noblesní až po pouliční. Zejména dvě nové sekce - letos Futuro Maschile, v loňském roce Ynformal ukazují, že splývání a prolínání klasiky a tradice s modernou a novými technologiemi zdárně pokračuje.

Veletržní den

O umění Italů vystavovat již bylo řečeno mnohé. Stále to platí. Přičtěme jejich kreativitu a schopnost dotáhnout pánské oblečení téměř k dokonalosti. Italové jsou vděčné publikum. Když v expozici spatříte vtipně naaranžovanou šálu, můžete si být jisti, že zanedlouho spatříte takto uvázanou šálu i na živém nositeli. Muži, procházející expozicemi, s nimi ve vkusu a eleganci zdárně soupeří. Načervenalé mohutné zdivo pevnosti ladí s lehkými mobilními výstavními pavilóny v bílé barvě, prostředí veskrze příjemné. A to ještě nemluvíme o cestách, vyznačených zelenými koberci (už kus cesty před výstavištěm), které jsou kryté lehkou bílou konstrukcí, aby se dalo mezi expozicemi přecházet i v případě deště. Obloha je však modrá, slunce jarní a návštěvníci s blížícím se polednem obsazují lemy trávníků, takže veletrh brzy připomíná veliký piknik. Rušno je na centrálním "náměstíčku", kde uprostřed naznačeného zahradního altánu z bílého laťkoví trůní úplně nový model Renault Avantime "Coupé Gran Turismo". Nedílná součást mužského světa má modrou barvu, která krásně ladí s kouřovým sklem, což se zjevně líbí i ženám. V pavilónech šumí hovor, posedává se u kávy, známí se zdraví, objímají a líbají, aby po rozloučení brzy upadli do další otevřené náruče. A jen tak mimochodem se prohlížejí expozice.
Pak přejdete na druhou stranu areálu a atmosféra se změní. Tady vládne Street Style. K pavilónu vedou nad vašimi hlavami šňůry, na nichž povlávají zavěšeny krevní konzervy. Jsou i uvnitř, na zemi tu a tam velká krevní skvrna. Svět, který nutně potřebuje transfuzi? I tak si to lze vykládat. Nedošitá bunda a u ní všechny eventuální výplně různých stupňů hřejivosti i objemnosti. Můžete si je omakat a zasunout do prošitých, leč neuzavřených čtverců oděvu, vyzkoušet, jak může vypadat - štíhlý i pořádně naducaný. Nikdo vás neokřikne. Do další kóje se vchází jako do stanu. Tma, teplo, hudba, po obrazovkách putují nomádi, písek a poušť vystřídá moře, pak civilizace, města, nebe, vše se prolíná, spojuje a zase dělí. Oblečení? Ano, také tam bylo. Inspirované právě nomády, neurčitých retro střihů. V pavilónu vedle vystavuje skupina Cotton Belt. Po vstupu projdete březovým hájem a vejdete do srubu - či spíš mnoha naznačených srubů. Okno, stůl, kousek sroubené stěny, věšáky. Na jednom visí zapomenuté montérky, pod nimi pohozené boty. Na stole svlečený svetr, přes židli parka. Na konci krb, jak se blížíte, zvyšuje se teplo. Visí tu nějaké košile, celá škála barev. Béžová, žlutavá, lososová i jasně růžová a s květy! Pak venkovská drobná kostička, odstíny písku a země, zeleně. Návštěvníci se vším probírají jako na bazaru. I tak se dá vystavovat.

Kam míří pánská móda?

Ke klasice a eleganci patří vybraná krejčovina a řemeslná zručnost. Ožívají legendy jako Clark Gable či vévoda z Windsoru, kteří byli dokonalí i při sportu. Důležité jsou detaily: ručně zpracovávaná ramena, šikmo střižené kapsy, skutečné dírky na košilových manžetách, vyšitá dírka v klopě saka, knoflíky z rohoviny. Košile mají pravé perleťové knoflíky a pečlivě vypracovaný límec, občas je bez viditelných stehů a se skrytým zapínáním. Základem je štíhlé sako na tři knoflíky, které jemně naznačuje postavu, ramena jsou měkká, pas zřetelný. Rub je tak pečlivě vypracovaný, že by nemusel mít (a někdy nemá) podšívku. Dvouřadová, speciálně šestiknoflíková saka sice získávají opět půdu, ale nejsilnější tendence je dva, tři knoflíky a nepatrně širší klopy. Kalhoty mají sežehlený záhyb, nebo jsou bez něj, mají štíhlý nebo pohodlný střih, často lehce snížený pas. I košile mají štíhlou fazónu a vracejí se měkké límečky. Plášť ať už klasický či krátký "autový" musí vždy bezvadně padnout. Materiály ty nejkvalitnější, ale i zcela nové a hlavně stále lehčí. Barvy košil jsou tmavé i živé - hořčicová, olivová, bordó, šedá, bledé odstíny šedé, oranžové a růžové, klasické bílé a modré mají tenký proužek či jemnou kostku. Obleky jsou tmavomodré, středně i tmavě šedé. Objevuje se i zelená, bordó a velbloudí ať už samostatně nebo v barevné kombinaci u kostky. Patří sem i tenké proužky a okenní kára.
Další skupinou je móda komfortní, praktická, anglického vzhledu, s tvídy, duffle-coaty, vatovanými kabátky a úplety, klasickými anglickými proužky a kostkami veselých barev, efekty patchworku, ručně tkanými kravatami a šálami. Barvy ožívají - je tu červená s růžovými a fialovými tóny, oranžová a žlutá, pálené tóny, rezavá a zlatá. Také zelená od petrolejové přes barvu černé borovice až k olivové.
A pak je tu móda, do které silně pronikají sportovní prvky. Pro město, snadný pohyb. Mísí se klasické tkaniny s high-tech materiály, důležité jsou drobné detaily jako chráněná pogumovaná ramena a lokty, skryté zipy, šňůrky, lemy, kapsy na mobilní telefony, kovový lesk. Kalhoty jsou štíhlé a rovné, tvary sak a kabátků spíš hranaté, vzhled zdánlivě velmi objemný, avšak materiály velmi lehké a hřejivé. Bavlna v nesčetných objemech, barchet, manšestr, žerzej, hi-tech nylon, impregnované materiály a spousty dalších technicky znějících (i vypadajících) tkanin. K základní antracitově šedé, asfaltově černé a barvě kovu zbraní bude patřit vojenská zelená, často spojená se zelení jedovatou, žlutá a oranžová. Jasně červená se nosí k velbloudí.
Mužský svět bude barevnější. Alespoň pro příští zimu to můžeme tvrdit určitě.
Vladimíra Storchová, Florencie, Praha

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist