O čem přemýšlí Žores Alfjorov

"Učitel nesmí dostávat ponižující mzdu, aby si musel přivydělávat jinou prací, než ke které je povolán. Jen tehdy, bude-li dobře materiálně zabezpečen a ve společnosti vážen, lze od něho čekat, že žákům rád předá nejen vědomosti, ale i lásku ke svému předmětu." (Alfjorov nemyslel určitě jen učitele základních nebo středních škol. Vzpomínám na léta, kdy se kolegové na Leningradském polytechnickém institutu nemuseli bát, jestli ze svého platu přežijí. Kdo obhájil disertaci, měl zároveň důstojné společenské postavení; hodnost kandidáta věd byla synonymem vědecké zdatnosti, doktorát zajišťoval velmi slušnou existenci. V laboratořích se sice nikdy nepracovalo od rozednění, zato ale i v sobotu hodně dlouho do noci.)
"Všechno, co lidstvo vytvořilo, je výsledkem vědeckého myšlení. Jestli je Rusku souzeno být velkou mocností, pak se tak nestane kvůli jaderným zbraním, zahraničním investicím, víře v Boha nebo v prezidenta, ale díky práci lidu, jeho víře ve znalosti a vědu, díky vzdělanosti a vědeckému potenciálu."