Bach podle Zuzany Růžičkové
hn na víkend, 15. 12. 2000
Třicet cembalových miniatur z cyklů Dvouhlasé invence (BWV 772 - 786) a Sinfonie nebo také Tříhlasé invence (BWV 787-801) interpretuje v sérii Bach 2000 Zuzana Růžičková, jediný zástupce českých hudebníků - a také jedna z mála žen - v celém projektu. Ve volné distribuci nese album pořadové číslo 100. Skladby, jejichž délka se pohybuje od jedné do čtyř minut, vznikaly v letech 1720-1723. Patří do sousedství prvního dílu Temperovaného klavíru, Francouzských a Anglických suit či Knížek pro nejmilejší žáky, pro manželku Annu Magdalénu a nejstaršího syna Wilhelma Friedemanna. Podobně jako ony mají pedagogický účel. jejich prostřednictvím chtěl Johann Sebastian ukázat, jak kontrapunkticky pracovat s tématem. Muzikolog Ernest Zavarský ovšem připomíná, že Invence a Sinfonie jsou nejen kabinetními ukázkami vzorné skladatelské práce, ale že v nich je didaktický význam téměř vždy převýšen poetickým obsahem. Mezi invencemi najdeme drobné fugy i křehké pastorely. Skladby radostné, melancholické, rozkošné i plné rovnováhy a síly
Pro Zuzanu Růžičkovou je Bach ústředním tématem již po léta. Její kompletní nahrávka všech mistrových cembalových skladeb (na 38 deskách v koedici Erato/Supraphon) se stala významným českým přínosem ke světové bachovské interpretaci - odtud jsou převzaty i další části série. Z dvaadvaceti disků, které v projektu Bach 2000 obsáhly skladby pro klávesové nástroje (díl 9 a 10), jsou celkem čtyři její. Vedle Invencí a Sinfonií nahrála Preludia a Suity. Pomyslnými spolupracovníky na této části projektu jí tu byli například Gustav Leonard, Glen Wilson, Alan Curtis, Scott Ross, Michele Barchi či Olivier Baumont.
U příležitosti letošního Pražského jara Zuzana Růžičková na bachovské téma mimo jiné napsala: "Pro 20. století se právě Bach stal tak důležitým a klíčovým jevem, že plní sály všech světadílů a je srozumitelný kulturám, o nichž sám měl sotva představu. Nasnadě je otázka - proč právě on? Publikum různých generací, kultur, tříd bůhví čeho, jež má společné právě jen to naše chaotické století, odpovídá stále stejně: Bachova hudba jim vnáší řád a smysl do života, který zpochybnil základní lidské hodnoty. Je pro ně pevným bodem, cítí, že je v ní vše od nejtrpčí bolesti po nejjásavější díkůvzdání, od mystického duchovna po prosté radosti tohoto světa. Bachova hudba v tomto století - to je ta pravá, skutečná globalizace."
Zuzana Růžičková bude Bachovu hudbu hrát i na téměř samém prahu třetího tisíciletí - 17. prosince v pražském Rudolfinu.
(im)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist