Bach podle Zuzany Růžičkové

hn na víkend, 15. 12. 2000
Třicet cembalových miniatur z cyklů Dvouhlasé invence (BWV 772 - 786) a Sinfonie nebo také Tříhlasé invence (BWV 787-801) interpretuje v sérii Bach 2000 Zuzana Růžičková, jediný zástupce českých hudebníků - a také jedna z mála žen - v celém projektu. Ve volné distribuci nese album pořadové číslo 100. Skladby, jejichž délka se pohybuje od jedné do čtyř minut, vznikaly v letech 1720-1723. Patří do sousedství prvního dílu Temperovaného klavíru, Francouzských a Anglických suit či Knížek pro nejmilejší žáky, pro manželku Annu Magdalénu a nejstaršího syna Wilhelma Friedemanna. Podobně jako ony mají pedagogický účel. jejich prostřednictvím chtěl Johann Sebastian ukázat, jak kontrapunkticky pracovat s tématem. Muzikolog Ernest Zavarský ovšem připomíná, že Invence a Sinfonie jsou nejen kabinetními ukázkami vzorné skladatelské práce, ale že v nich je didaktický význam téměř vždy převýšen poetickým obsahem. Mezi invencemi najdeme drobné fugy i křehké pastorely. Skladby radostné, melancholické, rozkošné i plné rovnováhy a síly
Pro Zuzanu Růžičkovou je Bach ústředním tématem již po léta. Její kompletní nahrávka všech mistrových cembalových skladeb (na 38 deskách v koedici Erato/Supraphon) se stala významným českým přínosem ke světové bachovské interpretaci - odtud jsou převzaty i další části série. Z dvaadvaceti disků, které v projektu Bach 2000 obsáhly skladby pro klávesové nástroje (díl 9 a 10), jsou celkem čtyři její. Vedle Invencí a Sinfonií nahrála Preludia a Suity. Pomyslnými spolupracovníky na této části projektu jí tu byli například Gustav Leonard, Glen Wilson, Alan Curtis, Scott Ross, Michele Barchi či Olivier Baumont.
U příležitosti letošního Pražského jara Zuzana Růžičková na bachovské téma mimo jiné napsala: "Pro 20. století se právě Bach stal tak důležitým a klíčovým jevem, že plní sály všech světadílů a je srozumitelný kulturám, o nichž sám měl sotva představu. Nasnadě je otázka - proč právě on? Publikum různých generací, kultur, tříd bůhví čeho, jež má společné právě jen to naše chaotické století, odpovídá stále stejně: Bachova hudba jim vnáší řád a smysl do života, který zpochybnil základní lidské hodnoty. Je pro ně pevným bodem, cítí, že je v ní vše od nejtrpčí bolesti po nejjásavější díkůvzdání, od mystického duchovna po prosté radosti tohoto světa. Bachova hudba v tomto století - to je ta pravá, skutečná globalizace."
Zuzana Růžičková bude Bachovu hudbu hrát i na téměř samém prahu třetího tisíciletí - 17. prosince v pražském Rudolfinu.
(im)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist