Přímý vstřik benzínu

Přímý vstřik paliva přináší řadu výhod nejen u motorů vznětových (naftových), které už dnes nejsou žádnou vzácností, ale také u motorů zážehových (benzínových).
U běžných zážehových motorů se palivo vstřikuje nepřímo - tedy již do sacího potrubí, kudy proudí vzduch určený pro spalování. Tento vstřik probíhá pod tlakem pouhých 0,3 MPa. U motoru s přímým vstřikem je tento tlak již 5 MPa. Výhodou přímého vstřiku je, že odpadá regulace výkonu motoru škrtící klapkou znamenající energetickou ztrátu. Druhá výhoda spočívá v možnosti spalovat chudou směs. Proti běžnému směšovacímu poměru 1:14,5 (hmotnostní poměr benzín:vzduch) se může dosáhnout extrémního poměru až 1:40. Aby se tato na benzín chudá směs vůbec zapálila, je ji třeba tak zvaně navrstvit a vrstvu s největším podílem benzínu vhodným pohybem směsi ve spalovacím prostoru přesunout co nejblíže k zapalovací svíčce. To je otázka vedení vzduchu do válce, úhlu vstřiku a hlavně tvarování dna pístu.
Motor s přímým vstřikem benzínu GDI (Gasoline Direct Injection) to má složitější také s likvidací škodlivin ve výfuku. Zcela paradoxně vzniká při spalování chudé směsi zvýšené množství NOx, a tak motor, který bude chtít splnit již připravené normy EU3 a EU4 týkající se množství škodlivin ve výfuku, nevystačí pouze s dnes běžným třícestným katalyzátorem.
Přínosem motorů GDI je snížení spotřeby paliva proti motoru stejného objemu asi o 20 % (a tím i o stejný podíl snížení v atmosféře nepříjemného CO2) při současném nárůstu výkonu.

Pavel Biskup

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist