Praktický pomocník odvozený od felicie
Škoda Pick-up - domácí bestseller
* Typickým lehkým užitkovým automobilem, jehož konstrukce vychází z úspěšného osobního vozu, je Škoda Pick-up. Za základ mu posloužila osvědčená Škoda Felicia.
Představovat nejrozšířenější lehký užitkový automobil našich silnic může někomu připadat do jisté míry jako nošení dříví do lesa. Hodně přes deset tisíc pick-upů Škoda, prodaných v tuzemsku za čtyři roky výroby, to plně potvrzuje, když další desetitisíce těchto vozů byly vyvezeny. Ve výrobě lehkých užitkových automobilů, postavených na bázi osobního vozu, má značka Škoda dlouhou tradici a pamětníci si jistě vzpomenou na dodávkové verze poválečných tudorů i na rozšířené valníčky Š 1202. Jen za posledních osm let bylo vyrobeno více než sto tisíc lehkých užitkových škodovek s pohonem předních kol, nejprve odvozených od známých favoritů a následně od felicií. To je počet skutečně úctyhodný. Kromě typu Pick-up, velmi často doplněného praktickou plastovou nástavbou, nabízí značka Škoda ještě uzavřený typ Vanplus, odvozený od Felicie Combi. I když je pick-up u nás nejrozšířenější malou dodávkou, popisovaná verze s motorem 1.6/55 kw a s plnou výbavou se ale tak často nevidí.
Na solidním základu
U současných verzí lehkých užitkových škodovek je z felicie převzata prakticky celá přední část včetně osvědčených pohonných jednotek a modifikovaného interiéru až po sloupek za předními dveřmi. Škoda Pick-up má také stejný rozvor kol jako felicia, ale je o 230mm delší a naopak o 90 mm kratší než Felicia Combi. Za upraveným středním sloupkem je pevná příčná stěna z ocelového plechu, s rozměrným zadním oknem. Na pohodlnou kabinu pro dvoučlennou posádku navazuje u pick-upu valníčková karosérie s pevnými boky a zadní, dolů výklopnou stěnou. U verzí s plastovou nástavbou jsou vzadu místo výklopné stěny dvoukřídlé dveře.
Nabídka čtyř verzí motorů je identická s felicií a skládá se tedy ze dvou benzínových třináctistovek s rozdílným výkonem (40 nebo 50 kW), výkonné šestnáctistovky o výkonu 55 kW a dieselu s výkonem 47 kW.
Podvozek je také zdánlivě shodný s felicií, má však odlišnou konstrukci zadní nápravy, aby podlaha nákladního prostoru byla co nejníže a mezi podběhy patřičně široká. Navíc je zadní náprava v důsledku vyšší užitné hmotnosti i zesílena. Větší celkové hmotnosti jsou přizpůsobeny také ocelová kola a použité pneumatiky.
Interiér a výbava opět vycházejí z modelu LX známé felicie. Sdružený palubní přístroj je ale opatřen místo otáčkoměrem rozměrnými analogovými hodinami. Námi testovaná verze byla vybavena takřka maximální možnou nabízenou výbavou - oběma airbagy, protiblokovací soustavou brzd ABS, autorádiem, bočními ochrannými lištami, předními mlhovkami i klimatizací, což se samozřejmě promítá ve výrazně vyšší pořizovací ceně.
Zajímavý a praktický
Nákladní prostor je u vozu Škoda Pick-up řešen tak, aby se do něj dala naložit europaleta. Jeho délka je 1565 mm, šířka mezi podběhy 1020 mm, mezi bočnicemi 1370 mm a nakládací šířka a šířka zadní výklopné stěny 1120 mm. Výška bočnic je 495 mm. Nákladní prostor lze zakrýt jednoduchou plachtou, ale značnou část těchto vozů zákazníci kupují s plastovou nástavbou, která má ložný objem až 2410 litrů. Pokud je vůz vybaven touto nástavbou, má vstupní otvor po otevření dveří rozměry 1015 mm šířku a 1240 mm výšku. Hmotnost nákladu může být podle provedení 575 až 605 kg.
Dynamický a komfortní, ale dražší
Námi testovaný pick-up byl opatřen nejvýkonnější nabízenou variantou motoru. Jeho 55 kilowattů dokáže s malou dodávkou překvapivě rychle uhánět, ale výkon a solidní hodnota točivého momentu vyniknou zejména v dynamice jízdy. Bez plastové nástavby jede až 161 km/h a vybaven touto nástavbou ještě velmi solidních 152 km/h. Za zrychlení se nemusí také stydět a hodnotou 12,5, resp. 13,5 sekundy (s nástavbou), potřebných z klidu na dosažení 100 km/h, hladce předčí mnohá osobní auta. Pokud ale bude řidič příliš často využívat nabízené dynamické vlastnosti, musí počítat s tím, že se spotřeba snadno vyhoupne i nad 10 a víc litrů na 100 km. Jízda s lehkou dodávkou Škoda Pick-up se příliš neliší od jízdy s osobním vozem. Pohodlná sedadla, obvyklé ovládací prvky a u motoru 1.6 (stejně jako u 1.9 D) standardně montovaný posilovač řízení jsou dobrým základem. Dva airbagy, ABS, autorádio a klimatizace, dodávané jako součást mimořádných výbav, už patří k vyššímu stupni bezpečnosti a komfortu. Méně příjemná je poněkud vyšší hladina vnitřní hlučnosti ve větších rychlostech, ale také dvě pro tento druh škodovek tradiční bolesti, a to horší manévrovatelnost, daná malým rejdem (obrysový průměr otáčení je víc než 11 metrů) a nastavením záběru spojky až v horní části dráhy pedálu. Také cena včetně DPH mnohé zájemce asi odradí. Za uvedené prvky mimořádné výbavy připlatí navíc dalších sto tisíc korun. Útěchou ale může být, že takto vybavené konkurenční vozy nejsou rovněž nejlevnější.
Karel Beránek
Typ Motor Cena
Škoda Pick-up LX 1.3 MPI/40 kW 227 900 Kč
Škoda Pick-up LXi 1.3 MPI/50 kW 241 900 Kč
Škoda Pick-up LX 1.6 1.6 MPI/55 kW 282 900 Kč
Škoda Pick-up LX 1.9 D1.9 D/47 kW 277 900 Kč
Plastová nástavba s vnitřním osvětlením 28 800 Kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist