Třetí brzdové světlo, ostře svítící světlomety, antiradary
Čtyři otázky pro ministerstvo
(mj)
S nebývalým rozvojem prodeje tzv. automobilového příslušenství - a to včetně stánkového - vybavují si lidé svá vozidla i ne-schválenými předměty. Na některé jsme se zeptali osoby nad jiné povolané, ředitele odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a spojů Ing. Pavla Tunkla.
Od 9. února 1999 mají být všechny nově vyrobené automobily vybaveny tzv. třetím brzdovým světlem. Někteří řidiči tímto světlem vybavují i svůj dříve vyrobený automobil, policie je však vyzývá, aby je odstranili, neboť není schváleno k provozu na našich komunikacích. Kdy se můžeme dočkat, že užívání tohoto třetího světla bude povoleno i na dříve vyrobených vozidlech a který výrobek z té široké palety nabízených bude ten správný?
Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích stanovuje mimo jiné technické podmínky pro brzdová světla. Vychází přitom z požadavků předpisů Evropské hospodářské komise OSN, které předepisují povinné vybavení nových vozidel střední brzdovou svítilnou při první evidenci počínaje dnem 9. 2. 1999.
V roce 1995, kdy tato vyhláška vstoupila v platnost, se neuvažovalo o možnosti dodatečné montáže, a proto nebyla povolena. Pouze výrobce měl možnost nechat schválit automobil včetně středního brzdového světla a požadavky homologačního předpisu zajistit (krytování okolí světla, stínící mřížky přímo na skle apod.)
Záměrem Ministerstva dopravy a spojů je v budoucnu povolit případnou dodatečnou montáž středního brzdového světla za podmínky, že budou splněny požadavky na předepsaný typ homologované svítilny, požadavky na umístění (výška, počet) a další požadavky (odraz ve skle apod.). Proto v současné době připravujeme návrh na úpravu stávající vyhlášky. Do doby vydání této změny není dodatečná montáž neoriginálního středního brzdového světla na starší vozidla možná.
Postup policie je správný zejména tehdy, mají-li motoristé namontovány namísto svítilny, která je k tomuto účelu homologována a určena, svítilnu či více svítilen určených na jiné použití (mlhové svítilny s červeným světlem, obrysové svítilny apod.)
Osvětlení některých značek automobilů je vybaveno reflektory s ostře modře svítícími výbojkami. Je toto osvětlení povoleno k provozu v České republice, za jakých podmínek a lze jím vybavit libovolný typ automobilu?
Některé typy dražších vozidel jsou již z výroby vybaveny světlomety s výbojkovými zdroji světla. Tyto světlomety vynikají vyšší účinností, ale vzhledem k velkému nebezpečí oslnění řidičů protijedoucích vozidel musí být vybaveny dalším přídavným zařízením, například systémem automatického udržování předepsaného sklonu pro všechny režimy provozního zatížení spolu se zařízením pro čištění světlometů.
Pokud je konkrétní automobil schválen k provozu na pozemních komunikacích v České republice s těmito světlomety, pak je samozřejmě vozidlo povoleno k provozu včetně osvětlení. Automobily může těmito světly vybavit pouze výrobce vozidla vzhledem k technické náročnosti splnění všech požadavků evropských homologačních předpisů a nutnosti podrobit vozidlo nákladným zkouškám.
Na trhu se objevily i jakési modré návleky na halogenové světelné zdroje automobilů. Je jejich užívání v ČR povoleno?
Jakákoliv doplňkově montovaná přídavná zařízení osvětlení vozidla musí být schváleného typu. V České republice nejsou žádná takováto zařízení (barevné kryty žárovek apod.) schválena, a tudíž jejich používání není povoleno.
Ačkoli je to v přímém protikladu s požadavky bezpečnosti silničního provozu, povolilo Ministerstvo dopravy a spojů ČR užívání tzv. antiradarů. Toto zařízení dovoluje řidiči vozidla překračovat předepsané rychlostní limity všude tam, kde není umístěn policejní kontrolní systém. Můžete uvést důvody, které k tomuto povolení vedly?
Ministerstvo dopravy a spojů schválilo technickou způsobilost dodatečně montovaného příslušenství vozidel - laserového a radarového detektoru - a to na základě žádosti dovozce a výsledků provedených zkoušek v pověřené zkušebně. Pro zamítnutí nebyl nalezen hmotně právní důvod. Užívání takovýchto zařízení nebylo a zatím není žádným zákonným předpisem v ČR zakázáno. Vzhledem ke skutečnosti, že schválení antiradarů není v souladu se společenským zájmem (byť jejich jednoznačně nepříznivý vliv vzhledem ke značné nespolehlivosti indikace nebyl prokázán), pracuje Ministerstvo dopravy a spojů na stanovení zákazu montáže novelou současné vyhlášky, a konečně na úplném zákazu používání v připravovaném novém zákonu, neboť pouze zákon může občanům ukládat povinnosti, které se týkají omezování použití či zákazu použití určitých zařízení. Poté bude ošetřena i problematika zařízení individuálně dovezených nebo přenosných, které dnešní právo nijak neošetřuje a neomezuje. Znamená to tedy, že úplný zákaz používání antiradarů může být nyní stanoven pouze novelou stávajícího zákona č. 12/1997 Sb., který je v kompetenci resortu Ministerstva vnitra. Nová právní úprava (zákon), jehož účinnost se dnes předpokládá k 1. lednu 2001, bude v rámci usnesení vlády o převodu kompetencí v působnosti Ministerstva dopravy a spojů, jež bude v novém zákoně navrhovat úplný zákaz používání antiradarů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist