Octavia Combi 1,8 Automatic - zapomeňte na řazení

* Pro nejnáročnější skupinu zákazníků má automobilka Škoda v nabídce octavii s komfortní čtyřstupňovou samočinnou převodovkou, opatřenou špičkovou "inteligentní" řídicí jednotkou Fuzzy Logic. Samočinná převodovka se zatím montuje do octavií s motory 1.6/74 kW a 1.8 20V/92 kW.
Redakčnímu testu jsme podrobili Octavii Combi se silnějším motorem a v luxusním provedení SLX. Cena tohoto modelu s bohatou základní výbavou včetně manuální klimatizace, obou předních airbagů a protiblokovacího systému ABS se vyšplhala na 599 900 Kčs. Nejlevnější automat se šestnáctistovkovým motorem a výbavou GLX přijde na 531 900 korun. Octavie je mimochodem prvním českým osobním automobilem, do kterého se automatická převodovka sériově montuje.
Osvědčená samočinná čtyřstupňová převodovka koncernu Volkswagen přináší uživatelům octavií nesporné výhody při ovládání vozu, zejména ve městě. V hustém provozu či nepřehledných situacích se může řidič spolehnout na řadicí automatiku a soustředit se na "práci" s volantem. Také komplikovaný rozjezd vozidla v extrémních zimních podmínkách (sníh, náledí) vyřeší za řidiče automat.
Volicí páka automatické převodovky octavie má celkem sedm poloh: P - parkovací, R - zpátečka, N - neutrál, D - jízda s průběžným řazením všech čtyř rychlostních stupňů, 3 - jízda s blokováním řazení čtvrtého stupně, vhodná pro brzdění motorem při jízdě z kopce, 2 - jízda s vyloučením čtvrtého a třetího stupně, vhodná pro brzdění motorem při jízdě z horských svahů nebo při jízdě ze svahu s přívěsem, 1 - jízda s blokováním IV, III a II rychlostního stupně.
Jízda s octavií vybavenou samočinnou převodovkou a motorem 1.8 20V/92 kW je velmi příjemná, plynulá a při razantním sešlápnutí plynového pedálu i dynamická. Použitá převodovka je vybavena špičkovou inteligencí v řídicí jednotce Fuzzy Logic, která automaticky reaguje na řidičem zvolený způsob jízdy a podle něj si sama volí režim řazení. V praxi to znamená, že podle razance a způsobu sešlapování plynového pedálu dochází k řazení jednotlivých stupňů při nižších nebo vyšších otáčkách motoru. Jízda tak může být sportovní nebo plynule ekonomická.
Za nedostatek vozů vybavených samočinnými převodovkami je vedle vyšší pořizovací ceny nejčastěji uváděna také vyšší spotřeba. Je to však přiměřená cena za vyšší komfort. Při běžných zimních jízdách se průměrná spotřeba testované Octavie Combi s automatem pohybovala v rozmezí 9,5 až 10,5 l/100 km a při pojíždění ve městě i nad 13 l/100 km.
Karel Beránek, Vlastimil Kovář

Škoda Octavia Combi 1.8 20V/92 kW - Automatic
Karoserie - pětimístné, pětidveřové kombi
Motor - zážehový řadový čtyřválec, 20 ventilů
Zdvihový objem - 1781 cm3
Největší výkon - 92 kW (72 k) /6000 min-1
Největší točivý moment - 170 N.m/4200 min-1
Převodovka - samočinná čtyřstupňová, pohon předních kol
Vnější rozměry - 4511 x 1731 x 1448 mm (d x š x v)
Objem zavazadlového prostoru 548/1512 l
Největší rychlost - 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h - 12,4 s
Spotřeba dle normy EU 93/116 - mimo město 6,9; město 13,5;
kombinovaná 9,3 l/100 km

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist