Závady, jaké nelze zanedbávat
Nejnebezpečnější jsou vady brzd
* Z hlediska bezpečnosti provozu je kromě řízení vozidla nejdůležitější brzdová soustava. Proto věnují prohlídce brzd a jejich účinku velkou pozornost i Stanice technické kontroly.
(mj)
Většina závad zjištěných při technických prohlídkách je hodnocena jako závady vážné až nebezpečné. Sem patří zejména nedostatečný účinek brzd, jejich nesouměrné působení a nutnost opětovného sešlápnutí brzdového pedálu.
Příčiny slabého a nesouměrného účinku
Příčin je celá řada a odvíjejí se prakticky od nedostatečné údržby.
V první řadě to bývá opotřebené obložení až na hlavy nýtů nebo na ocelový podklad lepených obložení.
Další příčinou mohou být zamaštěné třecí plochy, k čemuž dochází u bubnových brzd kvůli unikání maziva z nábojů kol nebo brzdové kapaliny z brzdového válečku.
Častým intenzívním a dlouhodobějším brzděním může dojít ke spálení povrchu obložení, takže brzdy mají menší účinnost a při brzdění pískají.
K váznutí až k zablokování brzdových válečků dochází po poškození ochranných manžet (prachovek) brzdových válečků a nečistoty z vozovky včetně vody a soli vniknou dovnitř a vytvoří ideální korozní prostředí.
Účinek brzd se snižuje, jestliže jsou kotouče a bubny vydřeny silně opotřebeným obložením, pískem a korozí. Obložení pak špatně dosedá na třecí plochy.
Kvalitu brzdění snižují rovněž poškozené brzdové trubky a hadice. Příkladně jejich zploštění například nárazem na tvrdý předmět omezí přenos ovládací síly kapalinou do brzdového válečku. Může dojít i ke zkorodování trubek nebo ke zteření gumových hadic, které se při prudkém zabrzdění protrhnou.
Další příčinou malé funkčnosti brzdového systému může být vyřazení jednoho okruhu z činnosti vlivem úniku brzdové kapaliny netěsným spojem nebo vadou hlavního brzdového válce.
Příčinou poruch může být i nevhodné, neoriginální obložení s rozdílným součinitelem tření.
Někdy jsou příčinou špatné funkce brzd i nečistoty, které se dostaly do brzdového systému. Ten pracuje s poměrně malými součástkami, a proto i drobná kovová tříska, šupinka rzi či písek mohou způsobit jeho selhání.
Může však dojít rovněž k poruše na mechanické části brzd. Sem patří například rozpojení pedálu a tlačné pístnice hlavního brzdového válce, uvolnění šroubových spojů brzdových válečků nebo třmenu kotoučové brzdy, případně destrukce brzdového bubnu (což se někdy přihodí po opravě přesoustružením nad povolený rozměr).
Měkký pedál
K tomuto jevu, při němž brzdový pedál "změkne", dochází díky zavzdušnění systému. Do tlakové části kapalinových brzd se dostává vzduch buď při výměně kapaliny, nebo netěsnostmi na sací straně brzdového válce. Pedál pak pruží.
Jinou příčinou shodného jevu je dlouhodobé brzdění, například při sjíždění dlouhých spádů v horách, kdy přehřátím brzd včetně brzdových válečků za teploty nad 160 řC se vytvoří parní polštář z vody absorbované v brzdové kapalině. Parní polštář se projeví podobně jako vzduch v předchozím případě. Po ochlazení však mizí a brzdy se opět chovají normálně.
Další příčinou závad může být nefunkční posilovač brzd. To pak zvyšuje výrazně nároky na vyšší ovládací sílu vyvíjenou řidičem na brzdový pedál. Obvykle ovšem nejde o nic jiného než o to, že vznikla díra v hadici, která spojuje posilovač se sacím potrubím.
Zcela nebezpečnou závadou je stav, kdy je potřeba opakovaně sešlapovat brzdový pedál, aby brzdy začaly fungovat. Příčinou je celkový kolaps systému od úniku kapaliny přes velké vůle v mechanické části, vadný hlavní brzdový válec apod.
Koroze lanovodu
I parkovací brzda může vykázat snížený účinek. Zabrzdění musí nastat do 2/3 zdvihu páky (zpravidla do 6. zubu západky) a páka musí zůstat v zabrzděné poloze aretována. K závadám může dojít vlivem koroze v lanovodech. Zkorodovaná vlákna lan se třepí a mohou způsobit až ztrátu jejich pohyblivosti.
S brzdami nelaškujeme
Jak je vidět, příčin závad na brzdách je celá řada. Vzhledem k tomu, že na bezchybné funkci brzd závisejí mnohdy životy lidí, vyplatí se jim věnovat plnou pozornost. Jakékoli vybočení z bezchybné funkce brzdového systému by se mělo brát vážně. Je rozhodně lepší navštívit třeba i zbytečně servis než skončit na stromě.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist