Velký nákladní vůz, pro který stačí řidičský průkaz na osobní auto
Nissan Cabstar E - praktické auto na míru
* V kategorii lehkých užitkových automobilů s celkovou hmotností do 3,5 tuny patří Nissan Cabstar E mezi největší. Při 6,5 metru délky (podle druhu nástavby a rozvoru může být i kratší) nabízí ve skříňovém provedení až 16 m3 přepravního prostoru, při užitečné hmotnosti 1100 až 1500 kg. Pružný motor o výkonu 81 kW umožňuje nejen slušnou dynamiku jízdy, ale také rychlost až 125 km/h, což může být pro některé druhy přepravy přímo ideální kombinace.
V segmentu lehkých užitkových automobilů nebývají novinky tak časté, jako je obvyklé mezi osobními vozy. Únorové uvedení vozu Nissan Cabstar E na český trh po výstavní premiéře na loňském autosalónu v Paříži, patří proto mezi nejzajímavější domácí předjarní novinky v tomto sortimentu.
Vůz, který se montuje nedaleko Madridu, je určen pro přepravu většího objemu lehkého zboží na menší a střední vzdálenosti. Díky solidní rychlosti se s ním dá pohodlně jezdit i na delší vzdálenosti, neboť jeho celkové uspořádání a kvalita vybavení kabiny dovolují značné pohodlí při jeho řízení.
Svou koncepcí vychází vstříc i našim předpisům. Díky celkové hmotnosti 3500 kg odpovídá totiž skupině N1, pro kterou stačí obyčejný řidičský průkaz skupiny B pro řízení osobních automobilů.
Velká dodávka pro nejrůznější použití
Kompaktní stavba podvozku s poměrně krátkou, ale přesto pohodlně třímístnou a lehkou kabinou, umožňuje dobré využití zbytku zastavěné plochy pro valníkovou nebo skříňovou nástavbu. Sklopná kabina má také ve srovnání s předcházejícím typem Trade lepší aerodynamické tvarování.
Za pozornost stojí velké panoramatické čelní sklo, poskytující dobrý výhled před vozidlo. Podle použitého rozvoru a nástavby může uzavřená skříň dosáhnout velikost přepravního prostoru až 4,1 m délky, 2 m šířky a 2 m výšky. Výhodou je také poměrně nízko položená podlaha přepravního prostoru, což usnadňuje nakládání a skládání zboží.
Dvouplášťová skříňová nástavba námi testované verze byla navíc uvnitř vybavena praktickými lištami s otvory pro ukotvení rozpěrné příčky pro lepší zajištění přepravovaného nákladu.
Dynamický, dobře ovladatelný a úsporný
Ovládání této velké dodávky se prakticky neliší od osobního automobilu. Seřiditelná sedadla, nastavitelná poloha volantu, účinná soustava topení a větrání s možností doplnění o klimatizaci, vyhřívání vnějších zpětných zrcátek a elektrické ovládání oken, to všechno jsou prvky pro pohodlnou jízdu. Vůz má samozřejmě účinný posilovač řízení, překvapivě velký rejd (poloměr otáčení je od 5,7 do 7 m, podle rozvoru a délky vozidla) vyžaduje jen malou sílu na ovládání spojky i brzd.
V hlukově dobře tlumené kabině se dá za jízdy bez problémů poslouchat rádio.
Pozor při couvání
Pro řidiče zvyklé na osobní vozy a menší dodávky je Cabstar E přece jen trochu větší automobil, zejména co do délky, což vyžaduje zvýšit pozornost nejen v zatáčkách, ale zejména při couvání a manévrování v menších prostorách.
V běžném smíšeném provozu má tento dynamický automobil průměrnou spotřebu okolo 12 litrů nafty na 100 km a na cestách mimo město se často spokojí i s méně než 10 litry/100 km.
Spolehlivá a trvanlivá technika
Pohon zadních kol obstarává velmi pružný a úsporný vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 2953 cm3 a výkonu 81 kW/3500 min-1 a točivém momentu 255 Nm, doplněný pětistupňovou převodovkou. Podle verze má Cabstar E buď diferenciál s omezenou svorností, nebo s uzávěrkou. Přední brzdy jsou kotoučové s vnitřní ventilací, zadní bubnové. Nízkoprofilové pneumatiky mají rozměr 195/70 R 15. Nádrž má objem 90 litrů. Také na lehké užitkové vozy Nissan se vztahují servisní a záruční intervaly známé u většiny japonských automobilů. Motory Cabstaru E mají servisní interval 20 000 km a záruka na vozy je 3 roky nebo do ujetí 100 000 km, resp. 6 let na prorezivění kabiny. Užitkové automobily Nissan se ze všech japonských značek těší v Evropě největší oblibě a také v České republice patří mezi poměrně rozšířené.
Nabídka nových vozů Cabstar E vybavených pro český trh motory 3.0/81 kW zahrnuje podvozky se třemi variantami rozvoru a s možností celkem padesáti různých druhů nástaveb.
Karel Beránek
TYP MOTOR CENA bez DPH
TL podvozek 2953 cm3/81 kW od 540 tisíc Kč
TL valník 2953 cm3/81 kW od 590 tisíc Kč
TL skříň 2953 cm3/81 kW od 640 tisíc Kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist