Ventilové rozvody - OHC, DOHC

V současné době je nejrozšířenějším ventilovým rozvodem čtyřdobých spalovacích motorů rozvod OHC (z anglického overhead camshaft). Charakterizují ho visuté ventily, které jsou spolu s vačkovým hřídelem umístěny v hlavě válců. Vačkový hřídel ovládá ventily buďto přímo pouze přes zdvihátka, nebo prostřednictvím vahadel, popřípadě jednoramenných pák. Počet jeho součástek je tedy minimální. Problémem je poměrně velká vzdálenost vačkového hřídele od hřídele klikového vyžadující dlouhý rozvodový řetěz (ozubený řemen). Proto je zapotřebí, aby byl rozvodový řetěz (řemen) u tohoto druhu rozvodu vybaven napínákem a zároveň tlumičem kmitů.
Motor s rozvodem OHC může dosáhnout vysokého kompresního poměru, vysokého výkonu i pracovních otáček. Má přesný tichý chod a značnou životnost, kromě ozubeného řemene, který je třeba měnit.
Nejmodernějším řešením pohonu ventilů je dnes modifikovaný rozvod OHC s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců, označovaný 2xOHC nebo DOHC (Double OHC), u některých výrobců také Twin Cam. Jeden vačkový hřídel u takového rozvodu pohání jenom sací ventily, druhý ventily výfukové. Motor s válci uspořádanými do V, který má v každé řadě válců dva vačkové hřídele, může mít označení také 2xDOHC.
Při řešení se dvěma vačkovými hřídeli se dá dosáhnout výhodného umístění ventilů a tím i tvaru spalovacího prostoru příznivého z hlediska vyhořívání pohonné směsi. I když byl v minulosti rozvod DOHC používán i u motorů se dvěma ventily ve válci, mohou se jeho výhody využít zvláště při víceventilovém uspořádání.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist