ROZHOVOR
JBKB ušetří, když nepovede známkoprávní spory, desítky miliónů korun, uvedl Zdenek Bakala, šéf firmy Patria, která je spoluvlastníkem společnosti Salb.
Becherovka vyrazí do světa
Na otázky HN odpovídá šéf firmy Patria Zdenek Bakala
Pernod Ricard, jeden ze spolumajitelů firmy Salb, která privatizovala společnost Jan Becher - Karlovarská Becherovka (JBKB), koupil od švýcarsko-německého koncernu Underberg konkurenční firmu Johann Becher. Tuto společnost v nejbližších dnech prodá za stejných podmínek karlovarské likérce. Cena německé likérky je dosud tajemstvím, měla by však být nižší než částka, za kterou bude zprivatizovaná JBKB.
Z čeho Karlovarská Becherovka společnosti Pernod Ricard zaplatí?
Becherovka má nesmírně konzervativní bilanci a mimořádně nízký poměr dlužního financování k celkovým aktivům. Konzervativní bilance má možnost financovat podstatně větší investice, než je nákup společnosti Johann Becher. Investice bude tedy financována z úvěru.
S úvěrem jste počítali už při privatizaci Karlovarské Becherovky...
Becherovka byla koupena z prostředků, které pocházejí čistě z kapitálových zdrojů. Nejsme jejím stoprocentním majitelem, takže nákup akcií od Fondu národního majetku se žádným způsobem nepromítl do bilance karlovarské likérky. Z prostředků vložených do společnosti Salb se budou platit i všechny ostatní nákupy akcií od Fondu národního majetku.
Nejde tedy o privatizaci, kterou musí zaplatit sama privatizovaná firma.
Pokud zájemce nekupuje sto procent společnosti, pak jakákoli transakce, kdy uvalí na tuto společnost dluh, kterým nákup financoval, je ve své podstatě podvodná. Bohužel řada privatizačních transakcí v ČR se odehrála tímto způsobem. Salb v žádném případě neměl a ani v budoucnosti nemá v úmyslu takto jednat vůči společnosti, kterou odkoupil.
Mění se nějak pozice jednotlivých zúčastněných firem v Salb?
Akcionářská struktura společnost Salb zůstává - čtyřicet procent má Pernod Ricard, čtyřicet procent Patria Finance a dvacet procent Karel Schwarzenberg. Nebude dotčena ani nákupem společnosti Johann Becher, ani dalším nákupem akcií Karlovarské Becherovky od Fondu národního majetku.
Do Karlových Varů se má přesunout produkce becherovky z Berlína. Má tuzemská likérka dostatečnou kapacitu, aby zásobila trhy, které získala, nebo budete muset investovat?
V současné době je kapacita dostatečná na to, aby v Karlových Varech byla vyrobena becherovka pro zásobování trhů, které dnes ještě zásobuje Johann Becher. Důvodů ke koupi berlínského výrobce bylo několik. Prvním je získat všechna práva ke značce Jan Becher - Karlovarská Becherovka a s definitivní platností vyřešit všechny známkoprávní spory. To zároveň znamená, že Karlovarská Becherovka přestane každoročně utrácet mnohamiliónové částky na spory, které vedla se společností Underberg, a udržování značek v teritoriích, kde byly předmětem nároku tohoto koncernu. Tuzemská likérka také získá schopnost exportovat na tyto trhy. Nejdůležitějším důvodem je však dlouhodobý rozvoj tohoto produktu na mezinárodních trzích.
Kolik ušetří společnost Jan Becher - Karlovarská Becherovka, když nepovede známkoprávní spory?
Částky, které likérka vynakládala na tato řízení, se každoročně pohybovaly v desítkách miliónů korun.
Značky však budete muset udržovat.
Běžná údržba ochranných známek je podstatně levnější. Becherovka využívá právních kapacit koncernu Pernod Ricard k tomu, aby tuto údržbu zajišťovala na špičkové mezinárodní úrovni.
Jeden spor - na Slovensku - vám zůstal.
Tento spor je kvalitativně naprosto odlišný od sporů, které vedla Karlovarská Becherovka s Underbergem. Tam opravdu existoval jistý nárok společnosti Underberg na práva vztahující se k určitým teritoriím. Spor na Slovensku je naprosto jiné povahy. Tam je zcela zřejmé, že dokumentace, kterou protistrana ve sporu s Karlovarskou Becherovkou argumentuje, je falzifikát. Jsme přesvědčeni, že toto porušení všech etických a právních norem, které se tohoto podnikání týkají, vyřešíme běžnou soudní cestou.
Uvažujete o rozšíření vývozu?
Export do Ruska, Polska a Maďarska už začal. Bylinné likéry tohoto typu jsou populární pouze na některých trzích. Proto je třeba velmi pečlivě dělat výzkum trhu, který předchází jakékoli investici do distribuční sítě a do produkce pro export. Nicméně se becherovka bude rozvíjet. Už teď pořádáme akce, které vedou k poznávání některých trhů, na kterých se becherovka historicky neprodávala. Becherovka se však bude rozvíjet i jinými způsoby. Například je dovozcem všech nápojů svého strategického partnera, společnosti Pernod Ricard, což jsou mimochodem téměř všechny irské whisky, Havana Club rum a mnoho dalších nápojů. Nevylučujeme ani postupné rozšiřování produktové škály Karlovarské Becherovky jak na domácím, tak na zahraničních trzích. Expanze trhů s tímto jediným nápojen není jediná strategická alternativa, kterou bude karlovarská likérka v budoucnosti sledovat.
Vloni jste zaznamenali pokles objemu výroby.
Vloni jsme byli svědky několika trendů na trhu, s nimiž jsme počítali. Trend výrazného poklesu prodeje značkových alkoholických nápojů, který souvisí s poklesem kupní síly obyvatelstva a přesunem spotřeby na levnější značky. Tímto poklesem utrpěli všichni výrobci značkových nápojů. Vloni jsme také Karlovarskou Becherovku restrukturalizovali, vybudovali jsme distribuci v České republice a začali jsme budovat distribuci na Slovensku. Začali jsme otvírat některé exportní trhy. Loňské výsledky jsme tedy předpokládali a řada procesů, které vloni začaly, je už ukončena nebo už začíná nést ovoce.
Dana Rybáková
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist