AUTOMOBILOVÁ TECHNIKA
Škodlivé emise motoru (CO)
Oxid uhelnatý (CO) patří mezi tři plynné složky ve výfuku, které jsou deklarovány jako škodlivé a příslušná norma jejich množství limituje. Dalšími jsou uhlovodíky (HC) a oxidy dusíku (NOx). Oxid uhelnatý vzniká především při spalování bohaté směsi (lambda > 1), díky nedostatečnému obsahu kyslíku potřebnému pro oxidaci uhlíku na neškodný oxid uhličitý (CO2). V oblasti přebytku paliva (bohatá směs) stoupá objemový obsah CO s klesající hodnotou lambda prakticky lineárně. Tam, kde dochází k hoření směsi s přebytkem vzduchu, tzn. směs je chudá, je objemový obsah CO nízký a na hodnotě lambda prakticky nezávislý. V oblasti stechiometrického složení směsi - součinitel přebytku vzduchu lambda=1 - je obsahový objem CO přibližně 0,3 % až 0,5 % a je dán především nehomogenností rozdělování směsi pro jednotlivé válce a kolísáním složení směsi při jednotlivých cyklech. Je-li směs v některých válcích bohatší a některých chudší, je průměrná výsledná hodnota objemového obsahu CO vyšší, než kdyby byla ve všech válcích směs se stejnou hodnotou lambda.
CO je bezbarvý jedovatý plyn bez zápachu. V krvi na sebe váže hemoglobin lépe než kyslík a už malé koncentrace mohou být při delším vdechování smrtelné. Je těžší než vzduch a shromažďuje se u podlahy místnosti, což je velmi nebezpečné při práci v montážních jamách.
Pavel Biskup
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist