AUTOMOBILOVÁ TECHNIKA

Škodlivé emise motoru (CO)

Oxid uhelnatý (CO) patří mezi tři plynné složky ve výfuku, které jsou deklarovány jako škodlivé a příslušná norma jejich množství limituje. Dalšími jsou uhlovodíky (HC) a oxidy dusíku (NOx). Oxid uhelnatý vzniká především při spalování bohaté směsi (lambda > 1), díky nedostatečnému obsahu kyslíku potřebnému pro oxidaci uhlíku na neškodný oxid uhličitý (CO2). V oblasti přebytku paliva (bohatá směs) stoupá objemový obsah CO s klesající hodnotou lambda prakticky lineárně. Tam, kde dochází k hoření směsi s přebytkem vzduchu, tzn. směs je chudá, je objemový obsah CO nízký a na hodnotě lambda prakticky nezávislý. V oblasti stechiometrického složení směsi - součinitel přebytku vzduchu lambda=1 - je obsahový objem CO přibližně 0,3 % až 0,5 % a je dán především nehomogenností rozdělování směsi pro jednotlivé válce a kolísáním složení směsi při jednotlivých cyklech. Je-li směs v některých válcích bohatší a některých chudší, je průměrná výsledná hodnota objemového obsahu CO vyšší, než kdyby byla ve všech válcích směs se stejnou hodnotou lambda.
CO je bezbarvý jedovatý plyn bez zápachu. V krvi na sebe váže hemoglobin lépe než kyslík a už malé koncentrace mohou být při delším vdechování smrtelné. Je těžší než vzduch a shromažďuje se u podlahy místnosti, což je velmi nebezpečné při práci v montážních jamách.

Pavel Biskup

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist