Bonus u havarijního pojištění si klient v případě, že mění pojišťovnu, může "vzít s sebou"

I dobrý řidič je svým způsobem investor

* Havarijní pojištění nemá samo o sobě investiční charakter. Za určitých okolností ale investiční být může - zabraňuje totiž ztrátám v případě, že klient způsobenou nehodou odčerpává finanční zdroje rodiny. Silně investičně pak působí z tohoto pohledu bonus za bezeškodní průběh pojištění.
Havarijní pojištění je investicí "se záporným znaménkem", protože peníze se nikde nezhodnocují, naopak je nutné je vydávat. Přesto mohou být docílené a přiznané slevy zdrojem významných úspor.
Česká pojišťovna pracovala už za doby svého monopolu v havarijním pojištění motorových vozidel, a pracuje tak i nadále, se systémem bonusů. Svým klientům, kteří nezpůsobí z vlastní viny dopravní nehodu a mají tedy takzvaný bezeškodní průběh pojištění, ulevuje zčásti od placení pojistného. Tato úleva je tím větší, čím delší dobu klient jezdí bez nehody.
Ostatní pojišťovny pracují ve velké většině se systémem bonusů také. Některé z nich dokonce přiznávají bonus všem řidičům, kteří u nich uzavírají havarijní pojištění už v momentě podpisu smlouvy (např. Generali nebo Union pojišťovna). Je to marketingový tah, který může přitáhnout nové klienty. Zároveň je to ale v jistém smyslu i diskriminace těch řidičů, kteří si svůj bonus "zasloužili", tj. postupně se k němu propracovali tím, že jezdili bez nehod.
Většina pojišťoven pracuje se systémem tarifů, kdy po zvoleném počtu let bezeškodního průběhu pojištění jsou klientům přiznávány určité procentní stupnice slev. Některé pojišťovny čekají tři roky, než přiznají dvacetiprocentní bonus (např. Komerční pojišťovna, Moravsko-slezská Kooperativa, Hasičská vzájemná pojišťovna). Jiné používají systém "každý rok deset procent dolů" (IPB Pojišťovna, Winterthur). V současné době není možné získat bonus vyšší než 50 % a u většiny pojišťoven je v takovéto výši přiznán až po sedmi letech jízdy bez nehody.
Klient může mít důvody, proč chce i přes přiznaný bonus havarijní pojistku zrušit. Takovým důvodem může být třeba už velmi nízká cena starého vozu, kdy pojistka v poměru k ní je i přes přiznaný bonus dost vysoká. V případě, že chce po nějaké době pojištění obnovit (např. když si po čase koupí auto nové), zajímá ho, zda mu bude docílený bonus opět přiznán. Může zvolit tutéž pojišťovnu nebo se obrátit na jiný ústav. Naprostá většina pojišťoven bonus nově příchozím, a to i od jiných pojišťoven, opět přizná, ale není to zadarmo. Zpravidla se totiž odečítá doba, během které klient nebyl pojištěn. "Nový" bonus tak může být o něco nižší.
Dobře je to vidět na příkladu: Jestliže měl klient např. po sedmi letech, tj. 84 měsících, bezproblémové jízdy přiznaný padesátiprocentní bonus a pak pojištění na tři roky přerušil, odečte mu pojišťovna 36 měsíců. Tím se započítaná doba zkrátí na 48 měsíců a klient se tak zpravidla ocitá v nižším bonusovém pásmu. Jeho sleva na pojistném není už 50, ale třeba jenom 30 nebo 40 procent, podle stupnice, s jakou pojišťovna operuje.
Přerušit havarijní pojištění na určitou dobu nebo přejít k jiné pojišťovně je tedy možné, ale v naprosté většině případů je nutné počítat s tím, že přiznaná výše bonusu se při delší době "nepojištění" o určitá procenta zkrátí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist