Mistrovství Evropy jezdců a mistrovství České republiky v soutěžích
Auto Štangl Bohemia Rallye '99 tentokrát z areálu v Letňanech
Každoroční svátek příznivců automobilových soutěží se letos z tradiční Mladé Boleslavi přestěhoval do hlavního města. Byl ve znamení dvou novinek a vyhrála ho škodovka.
Páteční a sobotní silnice na sever od Prahy zaznamenaly zvýšený pohyb vozidel. Na vyhrazených úsecích rychlostních zkoušek (erzet) Auto Štangl Bohemia Rallye '99 předváděli soutěžní jezdci, co dokáží jejich stroje, na přístupových silnicích k nim se pohybovaly dlouhé kolony fandů, které přejížděly od jedné erzety k druhé a vzájemně si komplikovaly život.
Letošní rallye byla mistrovstvím Evropy jezdců s koeficientem 5 a mistrovstvím ČR s koeficientem 4. Nízký koeficient již tradičně nepřitahuje evropskou špičku, která spíše obsazuje závody s koeficienty vyššími, nicméně na startu se sešlo 96 posádek z České republiky, Německa, Slovenska a Ukrajiny.
Dvě novinky
Trať soutěže měřila 815,73 km a obsahovala 19 rychlostních zkoušek v délce 230,19 km.
Novinkou číslo jedna bylo přemístění startu a cíle z tradiční Mladé Boleslavi do pražského Výstavního areálu v Letňanech. Poté, co Škoda Auto a. s. Mladá Boleslav přestala Bohemii podporovat, stala se hlavním sponzorem firma Auto Štangl z Prahy, která pochopitelně měla zájem, aby se soutěž přiblížila jejímu sídlu.
Druhou novinkou bylo zařazení paralelního slalomu na autodromu v Sosnové u České Lípy jako samostatné rychlostní vložky.
První novinku můžeme přijmout jen s rozpaky, neboť přes značnou reklamu a atraktivní doprovodné programy poskytované zdarma nepřilákal areál příliš mnoho diváků a také jezdci jí nebyli nadšeni, protože přivodila zbytečně dlouhé přejezdy, například poslední z Mladé Boleslavi do Prahy. Zato druhá novinka přilákala plné bariéry a bylo se na co dívat.
Průběh
Se zájmem se čekalo na první start dvou škodováckých čtyřkolek v domácím prostředí. Ti, kdož jim drželi palce, nebyli zklamáni.
Až do chvíle, kdy se u prvního vozu pilotovaného Arminem Schwarzem podle sdělení manažera týmu Škoda Motorsport Pavla Janeby palivové čerpadlo stalo neprůchodným, vedla posádka Schwarz - Hiemer bezkonkurenčně po 6 rychlostních zkouškách o 53,7 sec. před druhou Octavií WRC s posádkou Triner - Hůlka. Po Schwarzově odstoupení převzala štafetu Trinerova Octavie WRC a tzv. příbramský souboj s toyotou Milana Doláka začal. Příbramský proto, že oba jezdci jsou rodáky z tohoto města.
Během prvního dne si soupeři rozdělili první místa v erzetách 3:0 ve prospěch Doláka, nicméně vítězem první etapy se stal Emil Triner s náskokem 12,8 sec. před Křečkem s Krečmanem na voze Ford Escort Cosworth. Rival Dolák se spolujezdcem J. Palivcem skončili až třetí, zřejmě proto, že v páté erzetě dojeli jen po ráfku předního levého kola až na 20. místě.
V sobotní etapě čekalo ještě 11 erzet, v nichž poslední vyhrál M. Vítek na Nissanu GTI-R, jenž o pouhých 0,9 sec. minul celkové třetí místo. Ostatní první místa si rovným dílem 5:5 rozdělili Dolák s Trinerem. Bohužel k finiši tohoto souboje již nedošlo, protože Dolákova toyota s poškozeným diferenciálem se neodvratně zastavila těsně před poslední zkouškou.
Údaj zpravodaje ČTK o tom, že Dolák vyhrál 11 erzet, který použila řada novin, lze připsat zřejmě na konto teplého počasí. Skutečností je, že Dolák zvítězil v osmi, Schwarz v pěti stejně jako Triner a jednu vyhrál Vítek.
Zvítězil Triner s Hůlkou
K dekorování vítěze vyjela v cíli na rampu posádka Triner - Hůlka a shromážděné publikum aplaudovalo jí i skupině mechaniků, která se o vůz během soutěže starala. Triner věděl dobře, proč své chlapce přizval na stupně vítězů. V servisní zóně v Kuřivodech po 12. erzetě stačili v doslova ďábelském čase vyměnit mezinápravový diferenciál, který haproval.
Průběh soutěže přinesl také negativní zjištění: z 96 vozů, které odstartovaly, dojelo do cíle jen 41. Úbytek téměř 58 % soutěžících říká částečně něco o náročnosti trati, ale také o stavu techniky a kvalitě pilotů.
Zajímavé je, jak se během soutěže vyvíjel postup posádek, které nakonec zasáhly do šestičlenného pořadí. Za druhým Křečkem s Krečmanem se umístili I. Arazim s J. Gálem na voze Mitsubishi Lancer EVO V, který ze 14. místa po první erzetě postupně stoupal na místo páté a nakonec skončil třetí. Stal se tak vítězem třídy N.
Posádka M. Vítek - M. Hanzlík, která na voze Nissan GTI-R vyhrála neočekávaně poslední erzetu, se během soutěže pohybovala mezi 12. a 6. místem a nakonec byla čtvrtá. Od třetího Arazima ji dělilo pouhých 0,9 sec.
Vyrovnaný závod absolvovala posádka K. Trojan jun. - D. Vodička na Fordu Escort RS Cosworth, která si od počátku až do konce udržovala umístění, jehož v závěrečném účtování dosáhla. Byli pátí.
Výborně zajela posádka P. Kresta - J. Tománek na voze Škoda Felicia Kit Car, která z 23. místa po první erzetě a řadě umístění na místě desátém nakonec báječným finišem skončila šestá.
Ze zahraničních posádek dokončili soutěž Němci Wiegand - Kunze na 12. místě, Ukrajinec Rostotsky se spolujezdcem Orrem z Velké Británie na místě 19. a další německé posádky na místech 24., 29. a 31.
Prakticky jistý titul mistra České republiky získal svým druhým místem loňský vítěz Ladislav Křeček.
Diváci
Vytvořili samostatnou kapitolu. O kolik méně jich přišlo do letňanského areálu, o tolik více jich přihlíželo v terénu. Z putování od erzety k erzetě se zřejmě stává nový druh autoturistiky, s níž by se patrně mělo do budoucna počítat. Při tom se dost markantně odhalují také současné vlastnosti některých motoristů. Především sobectví, nedostatek vychování a kázně.
Porozumění pro to, že na vozovce nejsem sám a že i druzí chtějí dojet k cíli, jako by neexistovalo. Otáčení aut na úzkých silničkách, "aby byla připravena k rychlému odjezdu k další erzetě" v podstatě blokovalo plynulý příjezd k místům, kde bylo možno spatřit soutěžní vozy v akci.
Bezhlavé strkání a vstupování do uzavřené trati soutěže, místy i sprosté slovní útoky na pořadatele, kteří zajišťují bezpečnost jezdců i diváků, nejsou dobrým vysvědčením pro motoristické fandy.
Při odjezdu z míst rychlostních zkoušek pravidelně následovaly doslova "závody" na silnicích. Jako by si právě teď každý chtěl ověřit, že je on i jeho auťák stejně tak dobrý jako Triner nebo Dolák.
Organizace
Vynikající. Před těmi téměř 1300 dobrovolnými pořadateli po celé trati lze jen smeknout a za neukázněné diváky se jim omluvit.
Stejně tak policistům, saniťákům a hasičům, kteří neměli příliš důvodů k zásahům, ale byli perfektně připraveni, a pokud to bylo potřeba, ihned zasáhli. Díky jim nedošlo k žádné mimořádné události a soutěž fungovala zcela bezchybně.
Totéž se bohužel nedá říci o činnosti tiskového střediska, od nějž jsme nedostali do skončení soutěže žádnou zprávu, která by monitorovala důvody odstoupení jednotlivých jezdců.
V závěru si jeho představitel zřejmě spletl tiskovou konferenci se show pro diváky.
Co nám řekli
Armin Schwarz: Taková je rallye. Je to sport. Je lepší, že se nám to stalo zde než na Rallye ve Finsku. Mám radost z úspěchu Trinera a Hůlky, moc jsem jim ho přál.
Vítěz Emil Triner: Byl to vlastně můj první start na asfaltu, ověřil jsem si chování vozu na tomto povrchu. Jsem rád, že jsem dojel až do konce a jelo se mi velice dobře.
Poznámka HN: Ale místy jste jel tak trochu pro diváky a ztratil při tom cenné vteřiny. Například v Sosnové.
Máte pravdu, někde jsem si zkoušel, co se s tím vozem dá všechno na asfaltu udělat, a samozřejmě jsem chtěl zpestřit podívání lidem. Když tam dlouho stáli, aby se také trochu pobavili.
Milan Dolák v servisní zóně Starý Dub: Jedeme bohužel na starých pneumatikách a to je špatně. Nové máme sice zaplaceny, ale leží zatím na celnici. Kdybychom zde měli Toyotu Celicu WRC, porazili bychom všechny.
Ladislav Pakosta, ředitel soutěže: Velkou atrakcí, která přivedla mnoho diváků, byl autodrom Sosnová. Má ještě nějaké chybičky, ale ty se dají napravit. S pozorovatelem FIA jsme se před chvílí shodli, že je to zajímavá podívaná pro diváky, když spolu soutěží dva vozy a že to je přínos celé soutěži.
Na otázku, zda by nebylo lepší vrátit se ke startu i cíli v Mladé Boleslavi, jako Boleslavák odpověděl, že ano.
"Ale jestliže jsme udělali ten pokus s Prahou a zjistili jsme, co jsme zjistili, pak pokud to budeme chtít zachovat v Praze - a pokud nebude jiný sponzor - tak to tak pravděpodobně dopadne, budeme muset udělat více rychlostních zkoušek v okolí hlavního města.
Další soutěž se jede od 5. do 7. srpna ve Zlíně.
Miroslav Jelínek
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist