Systém vanos motorů BMW
Při snižování spotřeby paliva, kvality výfukových plynů a výkonu zážehových motorů hraje jednu z hlavních rolí dokonalejší řízení ventilů. Technici BMW používají u svých motorů systém, který dovoluje měnit časování ventilů posouváním počátku jejich otevírání a zavírání. Pokud se jedná pouze o sací ventily, nazývá se vanos, ovládají -li se ventily sací i výfukové, používá se označení doppel-vanos.
Zásah pro posun ve ventilovém časování se uskutečňuje mezi rozvodovým řetězem a vačkovým hřídelem. Slouží k němu regulační člen, což je v podstatě píst vedený v šikmých drážkách dutého vačkového hřídele. Jeho axiálním pohybem, který je vyvolán tlakem motorového oleje, se mění relativní poloha vačkového hřídele vzhledem ke hřídeli klikovému. Tento zásah znamenající pootočení vačkového hřídele ovšem nemá vliv na dobu otevření a zdvih ventilů, dochází tedy pouze k fázovému posunutí. Systém doppel-vanos, který se nyní uplatňuje u velkosériových řadových šestiválců BMW, byl původně vyvinut pro sportovní model BMW M3 mající na automobilovém trhu specifické postavení.
Pavel Biskup
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist