Mercedes-Benz Vito 110 CDI - auto dvou tváří
Mercedes-Benz Vito je jedním z typů, které existují jak v užitkové, tak i v osobní verzi a sdružují přednosti prostorné lehké dodávky s komfortem osobního vozu.
Rozdíly mezi velkoprostorovými osobními vozy a víceúčelovými dodávkami se dnes prakticky stírají. Pro podnikatele, kteří potřebují zabít dvě mouchy jednou ranou, je luxusněji vybavená dodávka, s níž v týdnu mohou převážet až 920kg nákladu, resp. po snadné demontáži zadních sedadel téměř 5 m3 zboží a o víkendu vyjet s rodinou, ideálním kompromisem. Přitom právě pětimístná dodávková verze kombi umožňuje odečíst DPH, zatímco u podobného velkoprostorového osobního typu s pětimístnou karosérií nebo u sedmi- či devítimístného mikrobusu se nemůže tento druh daně v účetnictví zohlednit.
Vito je na našem trhu zajímavým, ale ne jediným příkladem. Základní nabídka obsahuje třímístnou skříňovou verzi s nákladním prostorem 4,9 m3, pěti- nebo šestimístné varianty kombi a sedmi-, osmi- či devítimístné mikrobusy. To lze dále kombinovat s pěti verzemi motorů a různými variantami výbav. Námi testovaná verze v pětisedadlové karosérii kombi byla vybavena motorem 110 CDI.
Nabídka pohonných jednotek obsahuje pět motorů s výkonovým spektrem od 60 do 105 kW, z nichž tři jsou vznětové a dva zážehové. Testované vito poháněl čtyřválcový vznětový motor CDI s přeplňováním turbodmychadlem a čtyřmi ventily pro každý válec. Jeho nejmodernějším prvkem je elektronicky řízené přímé vysokotlaké vstřikování systému Common-Rail. Identické motory pohánějí také luxusní vozy řady C a E stejné značky. Při objemu 2151 cm3 dává motor výkon 75 kW při 3800-1min. a největší točivý moment 250 Nm.
Také podvozkem se vito neliší od osobních automobilů. Pohon předních kol, jejich nezávislé zavěšení, kotoučové brzdy vpředu i vzadu doplněné protiblokovacím systémem ABS, to je standard střední třídy. Mercedes-Benz Vito 110 CDI se proto takřka ve všech směrech chová jako osobní vůz, i když jeho celková hmotnost může být až 2800 kg. Příjemně se ovládá a při přesednutí z osobního auta si řidič rychle zvykne na vyšší posaz a při parkování na nutnost ohledu na větší vnější šířku vozu. Překvapí i solidní rejd umožňující pružně manévrovat.
Největší rychlost, téměř 160 km/h, je hodnota více než slušná. Mezi klady patří také nízká spotřeba nafty, kterou lze udržet na průměru 7,5 l/100 km. Jen při tvrdé jízdě na německé dálnici se zvýší na ještě únosných 11,8 l/100 km.
Cestování s vitem je díky dobrému odhlučnění příjemné, u prázdného vozu se na silnici s horším povrchem někdy přenášejí rezonance z nákladového prostoru.
Mercedes-Benz Vito se vznětovým motorem o výkonu 75 kW představuje za cenu 629 358 Kč v základním, resp. za 700 701 Kč v námi testovaném provedení (bez DPH) zajímavou nabídku, i když podobně široký výběr nejrůznějších variant jednoho typu dnes nabízejí i další dovozci lehkých užitkových automobilů.
Karel Beránek
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist