Rozpočet běžný a kapitálový (mld. Kč) tab. 2

2. pololetí 1998 2. pololetí 1999 Rozdíl
Běžný rozpočet
Příjmy 61,1 67,6 +6,5
Výdaje 50,2 56,4 +6,4
Saldo 10,9 11,2 +0,3
Podíl salda na příjmech (%) 17,8 16,6 -1,2
Podíl běž. příjmů na celku (%) 84,6 78,9 -5,7
Kapitálový rozpočet
Příjmy 11,2 18,1 +6,9
Výdaje -7,8 0,8 -1,7
Saldo -7,8 10,8 +8,6
Podíl kap. výdajů na celku (%) 25,7 23,5 -4,0
Pramen: Zpráva o vývoji státního rozpočtu za první pololetí 1999, Ministerstvo financí
Bilance místních rozpočtů (mld. Kč) tab. 1
1. pololetí 1998 1. pololetí 1999 Rozdíl
Příjmy celkem 72,2 85,7 +13,5
Výdaje celkem 69,2 73,7 +4,5
Saldo 3,0 12,0 9,0
Podíl salda na příjmech (%) 4,2 14,0 9,8
Pramen: Zpráva o vývoji státního rozpočtu za první pololetí 1999, Ministerstvo financí
Rozpočty obcí a okresních úřadů vykázaly k 1. 7. 1999 již dlouho nevídaný přebytek ve výši 12 miliard Kč. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy přebytek představoval 3 miliardy Kč, je to zlepšení o 9 miliard Kč.
Na celkovém přebytku místních rozpočtů za první pololetí ve výši 12 mld. korun se podílely především obce, jejichž přebytek dosáhl 10,6 mld. Kč, zatímco v prvním pololetí 1998 pouze 1,5 mld. Kč. Naopak hospodaření okresních úřadů vykázalo prakticky stejný výsledek v obou obdobích (přebytek 1,5 mld. Kč, resp. 1,4 mld. Kč). Příznivým jevem je to, že dluh vykazovaný v rámci místních rozpočtů se nepatrně snížil. Vývoj příjmů a výdajů za úhrn místních rozpočtů ukazuje tabulka 1.
Příznivý obraz o hospodaření obcí a okresních úřadů, resp. pravděpodobnost, že budou dosaženy i v navazujícím období, narušuje několik faktorů. Dva z nich jsou zřetelné z tabulky 2. Ta zobrazuje rozdělení rozpočtu na běžný a kapitálový. Běžný rozpočet obsahuje víceméně pravidelné opakující se příjmy a výdaje. Jednou ze zásad zdravého finančního hospodaření je, aby běžný rozpočet nevykazoval schodek. Jinak řečeno, pravidelné, opakující se výdaje by měly být financovány výlučně z pravidelných, opakujících se příjmů. Tato zásada je jednou z hlavních podmínek stability rozpočtů v delší perspektivě. Běžný rozpočet za obce a okresní úřady vykázal v daných obdobích přebytek, i když se jeho podíl na běžných příjmech v roce 1999 nepatrně snížil.
Další důležitou charakteristikou stability rozpočtu je podíl běžných příjmů na celkových příjmech. Čím vyšší je jejich podíl, tím je rozpočet v čase stabilnější, protože lze předpokládat, že objem běžných příjmů, na rozdíl od kapitálových, nevykáže přílišnou fluktuaci. Podíl běžných příjmů na celkových příjmech se v uvedeném období snížil, a tím pádem byl příznivý výsledek hospodaření místních rozpočtů v první polovině roku 1999 ovlivněn nahodilými, neopakujícími se příjmy, jejichž rozsah se může měnit. Další negativní jev najdeme na straně výdajů. Jak je rovněž vidět z tab. 2, v první polovině roku 1999 se snížil podíl kapitálových výdajů na celkových výdajích, a to o 4 procentní body. Jinak řečeno, v rámci místních rozpočtů byl jejich větší díl (ve srovnání se stejným obdobím roku 1998) věnován na provozní výdaje.
Z výše uvedeného je zřejmé, že přebytku v rozpočtech obcí a okresních úřadů bylo dosaženo jednak zvýšeným prodejem majetku (týká se obcí) a snížením kapitálových výdajů (týká se jak obcí, tak i okresních úřadů). Téměř celé zlepšení salda ve výši 9 miliard Kč tak šlo na vrub vyšších výnosů z prodeje majetku - rozdíl činí 6,9 miliardy Kč - a snížení kapitálových výdajů - rozdíl činí 1,7 miliardy Kč. Oba směry zlepšování salda místních rozpočtů mají svá omezení a jen stěží se mohou podílet na přebytku rozpočtů dlouhodobě. Je patrné, že ve srovnání se stejným obdobím loňského roku především obce použily více zdrojů v kapitálovém rozpočtu na financování svých běžných výdajů.
Běžný rozpočet za obce a okresní úřady (tab. 3) vykázal za první polovinu roku 1999 přebytek ve výši 11,2 miliardy Kč, což je téměř 17 % běžných příjmů. Jeho struktura ve srovnávaných obdobích doznala určitých změn. Snížil se podíl daňových příjmů na běžných příjmech, a to o 2,6 procentního bodu. Je to důsledek zejména vývoje daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z podnikání. Podíl daně z příjmů právnických osob se naopak o téměř 2 procentní body zvýšil. Svou úlohu sehrály změny daňových zákonů, tj. zvýšení nezdanitelné části základu daně z příjmů fyzických osob a rozšíření pásem. Zvýšila se váha dotací, především dotací ze státního rozpočtu, a nedaňových příjmů. Ve výdajích se zvýšil podíl nákladů spojených s platy zaměstnanců včetně pojistného placeného zaměstnavateli.
V rámci kapitálového rozpočtu (viz tabulka 4) je nejmarkantnější vzestup podílu výnosů z prodeje na příjmech. Ten je dán nejen více než dvojnásobnou částkou získanou prodejem majetku, ale i absolutním snížením objemu kapitálových dotací v první polovině roku 1999 ve srovnání se stejným obdobím roku 1998. Struktura kapitálových výdajů se prakticky nezměnila.
Z výše uvedeného vyplývá, že příznivé výsledky rozpočtů obcí a okresních úřadů v první polovině roku 1999 jsou poznamenány několika ne příliš povzbuzujícími aspekty. Ty by mohly ohrozit stabilitu finančního hospodaření tohoto segmentu veřejných rozpočtů v nejbližší budoucnosti. I přes tyto výhrady však platí, že místní rozpočty jako celek ovlivnily fiskální pozici veřejného sektoru v první polovině roku pozitivně.
Věra Kameníčková,
Urban Research

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist