Dmychadlo Comprex

Další možnost přeplňování spalovacích motorů nabízí pulsní tlakové dmychadlo Comprex (Compression and Expansion).
Zatímco turbodmychadlo se skládá ze dvou stavebně oddělených celků - turbíny a dmychadla, ve dmychadlu Comprex se obě média stýkají. Děje se tak v lopatkovém rotoru, který roztáčí řemenový převod od klikového hřídele, takže jeho otáčky jsou přímo úměrné otáčkám motoru. K přenosu energie dochází tlakovými vlnami v několika komorách, vytvořených podélnými lopatkami rotoru (viz schéma). Z jedné strany vstupuje do skříně dmychadla nasávaný vzduch, z druhé proud výfukových plynů. Na shodných stranách jsou pak i dva výstupy. Při každé otáčce vstupují výfukové plyny do axiální komory na rotoru, zatímco vzduch pro sání je posunut k velmi krátce uzavřenému výstupu a stlačen tlakovou vlnou vyvolanou expandujícími výfukovými plyny. Pootočením rotoru se komora otevře na druhém konci a stlačený vzduch vstupuje do sacího traktu motoru. Odcházející výfukové plyny nasají další množství čerstvého vzduchu. Velké množství komor na rotoru zaručuje kontinuální účinek tlakových vln a rozložení sacích a výfukových otvorů umožňuje velmi účinné přeplňování již při nízkých otáčkách motoru.
Pavel Biskup

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist