České zemědělství během uplynulého desetiletí velmi výrazně změnilo svou tvář
Základním nedostatkem jsou stále nízké výkony
Podobně jako ostatní sektory národního hospodářství prošlo i české zemědělství během uplynulých deseti let rozsáhlou transformací. Změny v zemědělství byly o to náročnější, že spolu s privatizací státního majetku probíhaly i rozsáhlé restituce zemědělského majetku a transformace družstevního sektoru, který před revolucí hospodařil na dvou třetinách zemědělské půdy v ČR.
Vývoj českého zemědělství v devadesátých letech lze rozdělit do několika etap podle intenzity transformačních procesů, přístupu agrární politiky a reálného vývoje zemědělské produkce. Do roku 1991 převážně probíhala příprava institucionálních změn a podmínky zemědělského podnikání se zásadním způsobem neměnily. V letech 1991 až 1993 došlo k rozhodujícím transformačním a strukturálním změnám v zemědělství. Do roku 1997 doznívaly sekundární transformační procesy a agrární politika se soustředila především na stabilizaci rozměru zemědělství. Od roku 1998 v souvislosti s nástupem levicové vlády byla přijata nová koncepce agrární politiky, přičemž se těžiště politiky přesouvá směrem k přiblížení se Společné zemědělské politice Evropské unie.
Velké, ale drahé
České zemědělství se na sklonku osmdesátých let vyznačovalo vysokou koncentrací výroby, významným podílem na tvorbě HDP (asi 7 %) a na zaměstnanosti (zhruba 10 %), státně-družstevní podnikatelskou strukturou a v porovnání s ostatními státy socialistického tábora relativně slušnou úrovní produktivity práce a výnosových ukazatelů. České zemědělství ovšem bylo na druhé straně také charakterizováno vysokou úrovní podpor a trvale záporným saldem agrárního zahraničního obchodu.
Vysoká úroveň podpor směřujících do zemědělství byla zajišťována důchodovými transfery v kombinaci s diferencovanou zemědělskou daní a administrativními nástroji zahraničního obchodu, které udržovaly domácí ceny nad hladinou světových cen. Celková výše podpor do zemědělství činila v r. 1989 v běžných cenách 21,8 mld. Kč, což vyjádřeno v mezinárodně srovnatelném ukazateli - odhadu produkčních podpor (OPP) - odpovídalo výši 55 %. Takové výše nedosahovalo OPP ani v EU (v r. 1989 to bylo 47 %).
Kromě podpory zemědělských prvovýrobců stát prostřednictvím záporné daně z obratu u potravin dotoval jejich spotřebu. Pomocí tohoto nástroje stát uměle udržoval vysokou poptávku po zemědělské produkci a tím i velký rozměr zemědělství.
Navzdory masivnímu přerozdělování, komparativně výhodně koncentrované výroby a vysoké ochraně domácího trhu naše zemědělství výrazně zaostávalo v kvalitativních ukazatelích za západní Evropou. Šlo především o důsledek neefektivního systému, který neobsahoval dostatek podnětů ke zvyšování produktivity práce. Absence tržního chování vedla k přezaměstnanosti, často nehospodárnému využívání kapacit, strnulosti trhů atd. Transformace byla proto nevyhnutelná.
Soukromé farmy
Transformace zemědělství podobně jako celá hospodářská reforma vycházela z liberální doktríny a zahrnovala jednak systémové změny společné celé ekonomice - cenovou liberalizaci, liberalizaci zahraničního obchodu, daňovou reformu, privatizaci - a jednak pro zemědělství specifickou a mimořádně rozsáhlou transformaci majetkoprávních vztahů ve výrobě a odbytu. Ještě v průběhu roku 1990 bylo obnoveno a garantováno soukromé vlastnictví půdy a zároveň prostřednictvím zákona č. 105/1990 Sb. o soukromém podnikání občanů bylo umožněno novým zemědělcům začít soukromě hospodařit.
Ke stěžejním transformačním procesům v zemědělství patřily restituce půdy a zemědělského majetku, transformace družstevního sektoru a privatizace státních podniků. Parametry všech těchto procesů byly podřízeny základnímu cíli tehdejší agrární politiky - restrukturalizovat družstevně-státní zemědělství na zemědělství s převažujícím podílem rodinných farem. Rozhodující transformační zákony - Zákon o půdě (č. 221/1991 Sb.) a Transformační zákon (č. 42/1992 Sb.) - umožňovaly začínajícím hospodářům, aby v krátkém časovém horizontu získali investiční kapitál "zadarmo". Vznik rodinných farem podporovala i dotační a úvěrová politika. Během necelých dvou let byla veškerá neinvestiční podpora znevýhodněným oblastem zcela odbourána a rozhodující část dotačních a úvěrových zdrojů směřovala na investiční výstavbu nových soukromých farem. Tento nový sektor (výrazně menšinový - v r. 1993 obhospodařoval asi 15 % z. p.) absorboval více než 85 % dotací. Všechny tyto motivy vedly k tomu, že hospodařit začali i takoví soukromníci, kteří by se za objektivnějších podmínek nikdy do soukromého hospodaření nepustili. Ti se pak pochopitelně dostali během několika prvních let do finančních problémů a stát byl nucen část jejich splatných závazků odepsat.
Velká privatizace
Vedle transformace družstevního sektoru byla zahájena i privatizace státních statků a zpracovatelského průmyslu. Privatizace probíhala podobně jako v celém hospodářství podle Zákona o velké privatizaci.
Privatizace státních statků byla komplikována jednak souběhem restitucí s privatizací a jednak výší závazků zatěžujících privatizovaný majetek. Proto trvala déle a vyžádala si i státní pomoc ve výši 7 miliard Kč na uhrazení dluhů bývalých státních statků. Privatizace zpracovatelského průmyslu v porovnání s privatizací státních statků proběhla naopak celkem rychle, ale ukazuje se, že nepříliš šťastně. Nebyly totiž brány v potaz zájmy prvovýroby a došlo k faktickému přetržení tradiční výrobní vertikály, která je základem úspěšného rozvoje zemědělství ve všech vyspělých zemích.
Velký rozsah a časovou náročnost transformačních procesů potvrzují i číselné údaje. K 31. 12. 1994 bylo vzneseno na 233 tis. restitučních nároků, z čehož bylo vyřízeno teprve 57,8 %. Ke stejnému datu bylo ze 47,8 mld. majetku státních statků vydáno na restitucích 21,1 mld. a realizováno ve schválených privatizačních projektech dalších 17,8 mld. Kč. Majetek za 8,9 mld. tedy stále na svého majitele čekal.
Dopad transformace majetkoprávních vztahů se rovněž výrazně promítl do podnikatelské struktury v zemědělství. Během transformační etapy vzrostl podíl soukromě hospodařících rolníků na celkové výměře z. p. z 3,3 % na 23,3 %. Zcela nově se vytvořil sektor obchodních společností, ať již jako důsledek transformace družstev nebo na základě privatizace státních statků. Naopak prakticky zmizel ze zemědělského podnikání státní sektor a i sektor družstev se výrazně zmenšil - z 66 % na 47 %.
Vliv liberalizace cen
Transformace zemědělství byla bezprostředně ovlivněna i dalšími systémovými změnami. K 1. 1. 1991 byla u potravin naplno spuštěna cenová liberalizace. Tento krok spolu s odbouráním záporné daně z obratu způsobil skokový nárůst cen potravin a postupný pokles spotřebitelské poptávky. Poptávku po potravinách navíc tlumil i celkový propad koupěschopnosti obyvatelstva.
Jestliže se cenová liberalizace naplno projevila v růstu cen vstupů do zemědělství, realizační ceny zemědělských výrobců naopak cenový skok u potravin téměř nereflektovaly. Tento liberalizační efekt je vnímán zemědělci se značnou nelibostí, na druhé straně je však třeba si uvědomit, že tím došlo k nutnému narovnání deformovaných cenových relací v zemědělském podnikání.
Dalším důležitým systémovým opatřením byla liberalizace zahraničního obchodu. Zavedení vnitřní směnitelnosti koruny spolu s restrukturalizací celního sazebníku formálně otevřelo náš trh zahraniční konkurenci. Ta měla ovšem přístup v prvních letech výrazně ztížený, neboť koruna byla silně devalvována, tuzemská poptávka byla značně utlumena a navíc byl vnitřní trh v průběhu roku 1992 chráněn dovozní přirážkou.
Cenová liberalizace spolu s liberalizací zahraničního obchodu si vyžádala potřebu řešit bilanční přebytky zemědělských komodit. K tomuto účelu byl zřízen Fond tržní regulace, který prostřednictvím intervenčních nákupů, exportních subvencí a minimálních cen někdy lépe, někdy hůře likvidoval přebytky. S postupným vyrovnáváním poptávky a nabídky na vnitřním trhu se omezila činnost Fondu prakticky jen na obiloviny a mléčné výrobky.
Posledním systémovým opatřením byla daňová reforma. Počínaje rokem 1993 byla zavedena nová daňová soustava, která nahradila zemědělskou daň klasickou příjmovou daní a daň z obratu nahradila daní z přidané hodnoty. Obě tyto změny výrazně přispěly ke snížení státních výdajů do zemědělství.
Během transformační etapy došlo k razantnímu poklesu státní podpory zemědělství - vyjádřeno v OPP z 51 na 21 %. Zároveň ale také trvale klesala hrubá zemědělská produkce - do konce roku 1993 o 23,5 %. Kvalitativní ukazatele s výjimkou produktivity práce většinou stagnovaly (užitkovost hospodářských zvířat) nebo klesaly (výnosy v rostlinné výrobě). Růst produktivity práce tak lze přičíst výhradně na vrub výraznému snížení počtu zaměstnanců v zemědělství (o 50 %).
Snaha o stabilizaci
Navzdory rozsáhlé podpoře rozvoji rodinných farem nedošlo během transformační etapy k obnovení jejich převahy. Již v průběhu roku 1994 proto byla realizována řada opatření, která směřovala zejména ke stabilizaci celého agrárního sektoru. Byl založen Podpůrný garanční rolnický a lesnický fond, jenž měl v první řadě sloužit k objektivizaci podpor investic do zemědělství, a to formou dotací k úrokům a garancí úvěrů. Na rostoucí sociální problémy v marginálních oblastech související s radikálním odbouráním dotací reagovala agrární politika zavedením plateb za udržování krajiny v "kulturním" stavu. Tento přístup vyvrcholil v roce 1998, kdy byl zaveden systém kompenzačních plateb a podpor ve vazbě na chov hospodářských zvířat.
V oblasti majetkových vztahů stále probíhala privatizace státních statků, ale také docházelo k další přeměně transformovaných družstev. Řada z nich se rozpadla, skončila v likvidaci nebo se přeměnila na akciovou společnost. Zemědělské podnikání opustily stovky drobných rolníků.
Přestože se agrární politika snažila sektor stabilizovat, hrubá zemědělská produkce do roku 1997 poklesla o dalších 7,5 %. Výjimkou byl jen rok 1995, kdy mimo jiné bylo zemědělství poprvé a naposled v devadesátých letech ziskové. Za tímto úspěchem se však skrýval mimořádně příznivý vývoj na světových trzích. Vyšší světové ceny se společně s úspornou dotační politikou odrazily i v dalším poklesu OPP - z 21 % na 10 %. Nižší hodnoty vykazují již jen Austrálie a Nový Zéland.
Výrazně negativním rysem této etapy bylo prohlubování záporného salda agrárního zahraničního obchodu. Z mírně přebytkové bilance v r. 1993 se agrární obchod propadl pod -20 mld. Kč. Příčin tohoto jevu je více. Jednak se vyčerpal devalvační polštář, dále se dynamicky zvyšovaly reálné příjmy obyvatelstva a nerestrukturalizovaný potravinářský průmysl nebyl s to plně uspokojovat jeho poptávku a navíc se ukázalo, že tarifní ochrana nebyla nastavena zcela efektivně. V průběhu této etapy se také projevil efekt mezinárodních dohod (WTO, Asociační dohoda), které v mnoha případech otevřely náš trh subvencovaným dovozům (cibule, jablka, atd.). Bohužel ani omezené možnosti obrany, které nám poskytovaly dohody WTO, nebyly transponovány do našeho právního řádu.
V roce 1998 nastoupila nová vláda, která vyjádřila jednoznačný zájem zabránit dalšímu poklesu rozměru zemědělství. Byla zpracována koncepce agrární politiky pro předvstupní období zaměřená na revitalizaci sektoru a na vybudování všech institucí a mechanismů potřebných k zapojení do společné zemědělské politiky. Nová zemědělská politika je však tvrdě konfrontována s krizí domácí ekonomiky, když nedostatek zdrojů brání plnému rozjezdu adaptační strategie. Navíc došlo k hlubokému propadu světových cen zemědělských komodit, což dodatečně odčerpává subvenční prostředky a trvale ohrožuje stabilitu domácího trhu (vepřové maso, cukr).
Cesta do Evropy
České zemědělství je po deseti letech transformace v nezáviděníhodné situaci. Přestože postavení zemědělství v národním hospodářství vyjádřeno podílem na HDP je srovnatelné se situací v EU, finanční podpora na hektar je neskonale nižší - 77 USD/ha v ČR proti 526 USD/ha v EU. Ochrana vnitřního trhu je křehká, u řady komodit případný konjunkturální výkyv v kterékoliv významné části světového trhu může způsobit cenový kolaps na domácí scéně. Institucionální rámec tržního prostředí v agropotravinářském komplexu je stále nedokonalý a působí proti rozvoji zemědělství. Zemědělství doplácí na nevymahatelnost práva, platební lhůty překračují 3 měsíce, případně se neplatí vůbec. K tomu výrazně přispívá neexistence dlouhodobých smluvních vztahů mezi zemědělci a zpracovateli. Navzdory určitému pokroku v poslední době výrazně chybí schopné marketingové organizace zemědělců, které by usměrňovaly kvantitativní i kvalitativní parametry tržní nabídky. Neschopnost spojit síly zemědělců je primárně důsledkem rivality mezi velkými společnostmi a rodinnými farmami.
Zatímco je české zemědělství v některých komoditách ve vztahu k podmínkám světové trhu konkurenceschopné (obiloviny, olejniny), v některých naopak výrazně zaostává (mléko, vepřové maso, cukr, zelenina). Zásadním nedostatkem, který se transformací nepodařilo odstranit, je nízké využití výrobních faktorů - jinými slovy na jednotku vložené práce, kapitálu či půdy připadají stále nízké výkony.
Úkolem agrární politiky v předvstupním období proto musí být odstranění všech výše zmíněných disproporcí. Rezignace na řešení těchto problémů by mohla výrazně znesnadnit naši pozici při vstupu do EU.
Josef Vrzáň,
Ministerstvo zemědělství ČR
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist