Potravinářské firmy svádějí s obchodními řetězci zápas o výši cen

Kostelecké uzeniny zlepšily pozici

Podnik se postavil proti obchodní politice hypermarketů a záměrně jim dodával po dobu dvou týdnů pouze poloviční množství.
Jihlava (ick)
Na hospodaření tuzemských masokombinátů mají stále větší vliv zahraniční obchodní řetězce, které nutí české producenty dodávat v cenách na hranici výrobních nákladů. Největší tuzemský producent masných výrobků, firma Kostelecké uzeniny, proti tomu svedl otevřený zápas a zřejmě uspěl.
"Dohodli jsme se s většinou hypermarketů a naše postavení se zrovnoprávnilo. Již to není v pozici diktátu, ale slušného obchodního vztahu," řekl ekonomický ředitel a předseda představenstva Jan Boček s tím, že řetězce začaly akceptovat jejich ceny. "Je to cítit i na trhu. Například cena vepřového šla v posledních týdnech nahoru," doplnil. Podnik tak uspěl se svou taktikou, když se postavil obchodní politice hypermarketů. Po dobu dvou týdnů jim na podzim dodával pouze poloviční množství, protože odmítavě reagovaly na snahu zvýšit ceny masa a masných výrobků pro konečné spotřebitele. Například cena vepřového na prodejních pultech se po jarním poklesu nezměnila i přesto, že ji prvovýrobci ve vztahu ke zpracovatelům zvýšili o více než deset korun za kilogram.
"Kostelecké uzeniny jsou pravděpodobně první firmou, která si dovolila postavit se řetězcům. Je to precedens. Obchodní podmínky by měly být důstojné pro všechny," reagoval Jaroslav Uhírek, předseda představenstva společnosti Česká potravinářská obchodní, která jako nákupní aliance zastřešuje některé české velkoobchody a maloobchodní prodejny. Podle něho je tlak na ceny pod hranici výrobních nákladů ze strany zahraničních hypermarketů běžnou praxí. "Menší firmy mu podléhají, protože potřebují udržet finanční tok a hradit alespoň částečně své náklady, kterými jsou především mzdy," konstatoval Uhírek.
Kostelecká společnost nyní po úspěšném měření sil s obchodními řetězci plánuje, že dodávky pro ně zvýší v příštím roce o 10 až 15 procent. "Jejich podíl na našich tržbách, který je nyní přibližně čtyřicet procent, dále poroste. Malá řeznictví pomalu zanikají a český spotřebitel upřednostňuje nákup v hypermarketech. Vždyť jen na území padesátitisícové Jihlavy působí šest řetězců," doplnil Boček.
Letošní hospodaření uzavře společnost s osmiprocentním výpadkem v tržbách na 3,4 miliardy Kč. Přičítá to propadu cen vepřového masa v prvním pololetí a snížení vývozu na východní trhy. "Nižší tvorba výkonů souvisí především s poklesem cen za kilogram vepřového až na 25 korun. Nezopakovali jsme také dobré výsledky v exportu, když jsme loni v prvním čtvrtletí vyváželi až tisíc prasat denně. Z východních trhů nás letos vytlačily nizozemské a dánské firmy, které mohly díky dotacím nabídnout ruské armádě lepší cenu," vysvětlil Boček. Zatímco loni dosáhl vývoz hodnoty 600 miliónů korun, letos to bylo pouze 200 miliónů. Hospodářský výsledek se očekává ve výši 35 miliónů Kč oproti loňským 12 miliónům.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist