Redakční test potvrdil nízkou spotřebu a dynamiku nového vznětového motoru 1.9 TDI/85 kW koncernu Volkswagen

Volkswagen Passat - klasika střední automobilové třídy

Čtvrtá generace vozů VW Passat, která je v prodeji od roku 1996, je jedním z nejprodávanějších modelů na automobilovém trhu v Evropě a stala se do značné míry etalonem osobních vozů střední třídy.
Decentně tvarovaná karosérie s velkorysým vnitřním prostorem, široká nabídka pohonných jednotek, vysoká míra bezpečnosti a pečlivé dílenské zpracování řadí passat k vyzrálým typům, na kterém lze jen těžko hledat nedostatky. Vedle čtyřdveřového sedanu se vyrábí také jako praktické kombi s názvem Variant.
Čisté zaoblené tvary karosérie, umocněné originálně klenutou střechou, se mohou pochlubit nejen účelností a nevtíranou elegancí, ale také součinitelem aerodynamického odporu vzduchu Cx = 0,27. Tato hodnota je jednou z nejlepších mezi velkosériově vyráběnými automobily. Celkové řešení karosérie zdůrazňuje maximální snahu o identitu a vizuální nezaměnitelnost osobních automobilů této značky. Není proto náhodou stylistická podobnost například s typem VW Bora. Celkově ladným liniím karosérie neodpovídá poněkud fádní příď a zejména nevýrazná maska s rozměrným logem značky.

Velkorysý interiér

Přestože je passat o něco kratší než většina vozů střední třídy, nabízí jeho interiér nadprůměrný prostor a komfort. Nejde jen o dostatek místa na předních, výškově nastavitelných sedadlech, kde je to dnes u většiny vozů samozřejmostí, ale především zadní sedadla nabízejí pohodlí srovnatelné s podstatně většími vozy. Vnitřní šířka ve výšce loktů je na předních sedadlech 1480 mm, na zadních 1370 mm. Výška nad sedadly je vpředu díky možnosti jejich výškového nastavení nadprůměrných až 1070 mm a vzadu 970 mm. Prostor pro nohy na zadních sedadlech uspokojí i cestující při jízdě ve čtyřech na velké vzdálenosti.
Dobře tvarovaný zavazadlový prostor má objem solidních 475 litrů a dá se ještě zvětšit sklopením zadních opěradel. Při nakládání větších předmětů, které by se jinak do tohoto prostoru snadno vešly, může být v některých případech zdrojem komplikací menší výška vstupního otvoru.

Důraz na účelnost a bezpečnost

Pracoviště řidiče je funkční a decentní, i když trochu strohé. Pro řidiče je výhodou snadné nastavování polohy sedadla řidiče ve třech směrech (u testovaného vozu navíc elektricky a s pamětí) a volantu (výškově i podélně). Ergonomické uspořádání ovládacích prvků usnadňuje obsluhu a jen ovládání klimatizace je umístěné až příliš nízko ve středovém panelu, navíc částečně stíněné řadicí pákou. To jediné je mimo snadný dosah rukou řidiče a hledání tlačítek na pravé straně ovládacího panelu vyžaduje pohled hlouběji dolů. U autorádia této třídy by bylo také odpovídající alespoň na přání nabízet jeho ovládání na volantu. Zejména když autorádio v námi testovaném voze bylo navíc opatřeno měničem CD, předvolbou pěti možností nastavení barvy zvuku a soustavou kvalitních reproduktorů, vše za příplatek 67 tisíc Kč.
Pokud jde o bezpečnost, už výbava dodávaná v základním provedení představuje velmi slušný standard - oba přední airbagy, protiblokovací systém ABS, doplněný u verze s motorem TDI 85 kW o protiprokluzovou soustavu ASR a elektronickou uzávěru diferenciálu EDS. Na přání ji lze rozšířit o boční a hlavové airbagy u předních sedadel či elektronický stabilizační program podvozku ESP. Spolu s robustně řešeným skeletem karosérie, na který navazuje její programově deformovatelná přední i zadní část, tak passat nabízí v případě nehody víc než solidní ochranu cestujících.

Technická lahůdka mezi motory

Pro Volkswagen Passat je u nás v nabídce sedm pohonných jednotek, čtyři benzínové a tři naftové, o výkonu v rozmezí od 74 do 142 kW. Ty lze ještě kombinovat se třemi verzemi převodovek (pětistupňovou mechanicky řazenou, čtyřstupňovou samočinnou a pětistupňovou samočinnou s možností řazení Tiptronic). Navíc je v nabídce v kombinaci s některými motory také verze s pohonem všech čtyř kol 4Motion.
Nejnovější a technicky nejzajímavější pohonnou jednotkou je diesel 1.9 TDI/85 kW, který představuje jednu z nejvýkonnějších variant přeplňovaného vznětového motoru. K přímému vstřikování paliva a přeplňování, doplněnému variabilním nastavováním úhlu lopatek turbodmychadla, přistoupilo nyní vysokotlaké vstřikování. U této verze plnění motoru bylo původní klasické rozdělovací vstřikovací čerpadlo, od kterého vedly trubky k tryskám, nahrazeno čtveřicí vysokotlakých vstřikovacích jednotek, umístěných přímo v hlavě válců. Součástí každé z trysek je i speciální vysokotlaké čerpadlo. Z nádrže dopravuje palivo k těmto jednotkám další, tentokrát nízkotlaké čerpadlo. Koncern VW označuje tento systém Pumpe-Düse, v češtině se zatím ujal termín čerpadlo-tryska či sdružené vstřikovače.
Přeplňovaný motor má stejné základní rozměry, vrtání a zdvih (79,5 x 95,5 mm) a zdvihový objem 1896 cm3, jako nepřeplňovaná verze o výkonu 47 kW. S turbem a vstřikováním čerpadlo-tryska však dosahuje výkonu 85 kW a zejména točivý moment se zvýšil na 285 Nm. a je k dispozici již od 1900 otáček za minutu. Mezi vznětovými čtyřválci pro osobní vozy patří tento motor k absolutní špičce.

Dynamický a úsporný agregát

Parametry motoru spolu s dobrou aerodynamikou umožňují passatu dosahovat přesvědčivých jízdních výkonů. Pohonný agregát uděluje vozu maximální rychlost na hranici 200 kilometrů v hodině. Pro zrychlení z klidu na 100 km/h stačí, při obsazení dvěma cestujícími, tomuto téměř jeden a půl tunovému vozu 10,7 sekundy. Zrychlení je ve všech režimech razantní a nepolevuje ani na pětku při rychlostech nad 160 km/h. Nejvíce budou ale majitelé passatu oceňovat spotřebu, kterou lze při jízdách mimo město udržet na hranici 5,5 litru na 100 km. U testovaného vozu jsme často využívali jeho dynamické vlastnosti, takže průměrná spotřeba po ujetí zhruba tisíce kilometrů, z toho byla třetina v městském provozu, dosáhla více než přijatelných 6,5 litru na 100 kilometrů.

Podvozek s dostatečným jízdním komfortem

Jízdní komfort největšího modelu značky Volkswagen je dán již velkorysým rozvorem přesahujícím 2700 mm. Pohodlný interiér spolu s pečlivě odladěným podvozkem ocení cestující zejména při dlouhých cestách, které lze absolvovat bez větších známek únavy. Proti předchozím modelům má řidič za volantem passatu větší pocit jistoty i při rychlém průjezdu zatáček. Vysokou míru bezpečnosti propůjčuje vozu také přesné řízení a účinné kotoučové brzdy na obou nápravách doplněné protiblokovacím systémem ABS a protiprokluzovým systémem s elektronickou uzávěrou diferenciálu. Všechny tyto systémy, které přispívají k nadstandardním bezpečnostním parametrům passatu, jsou součástí základní výbavy této modelové řady.

Celkové hodnocení

Vyvážené proporce spíše konzervativní karosérie, moderní technika pod kapotou a prostorný a pohodlný interiér posunuly VW Passat do čela evropských prodejů střední automobilové třídy. K dobrým jízdním vlastnostem, vysoké spolehlivosti a bezpečnostním parametrům a tradičně příkladnému dílenskému zpracování přidává passat s přeplňovaným dieselem nové generace výkon srovnatelný s benzínovými motory a především hospodárný provoz.
Vlastimil Kovář,
Karel Beránek

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist