Největší tuzemská veletržní správa vykáže v letošním roce pokles tržeb

Na BVV dolehla ekonomická recese

Prudký rozvoj výstavnictví, který nastal po roce 1989, definitivně končí.
Brno (ick)
Stagnaci některých hospodářských ukazatelů souvisejících s výstavní činností zaznamenala největší tuzemská veletržní správa, akciová společnost Brněnské veletrhy a výstavy (BVV). Podle předběžných výsledků za letošní rok sice vykáže rekordní zisk před zdaněním ve výši 591 miliónů Kč, utrží však o tři sta miliónů korun méně než loni. Obrat firmy totiž dosáhne hodnoty 1,65 miliardy Kč. Výši hospodářského výsledku ovlivnily prodeje majetkových účastí, které inicioval nový vlastník, Messe Düsseldorf. Zisk z vlastní obchodní činnosti činí 330 miliónů korun.
"Poprvé se zastavil růst, některé ukazatele i mírně klesly, přičemž záleží na veletržní akci a na oboru. Hvězdná šestice veletrhů zaznamenala desetiprocentní výpadky v prodané ploše i počtu vystavovatelů," vysvětlil generální ředitel BVV Jiří Škrla. Společnost, která ovládá téměř polovinu trhu, prodala celkem 400 tisíc metrů čtverečních výstavní plochy, což je o osmdesát tisíc metrů čtverečních méně než loni, a veletrhů se zúčastnilo 11 200 vystavovatelů. "Zaměřili jsme se na hledání kvalitní struktury návštěvníků, protože ti přinášejí obchod našim klientům. Firma prošla dramatickou restrukturalizací a hledá úspory v nákladech. Zároveň však vysokými investicemi zlepšuje služby zákazníkům," zdůraznil Škrla.
Za poklesem rozsahu prodané plochy vidí generální ředitel BVV především změnu v chování vystavujících firem, jež přísně střeží své výdaje. "V minulých letech se krájel tržní koláč a každý chtěl být vidět. Nyní vystavovatelé zvažují, zda jim účast na veletrhu přináší potřebné efekty," poznamenal generální ředitel s tím, že definitivně pominul boom ve výstavnictví. Podle ředitele úseku marketingu BVV Jiřího Svobody zájem na budování obrazu firmy pokulhává. "Může to být kontraproduktivní. Účast na veletrhu totiž i v době recese přináší nové zakázky. Na druhé straně, když podnik nemá peníze, spíše je věnuje na výplaty," soudí analytik Petr Sedlář z BBG Finance.
Nezanedbatelnou roli pak hraje skutečnost, že veletrhy jako nástroj marketingové komunikace začínají v některých oborech vytlačovat jiná média. Rozmach internetu se podle expertů například promítl do rozsahu účasti firem na počítačovém veletrhu Invex. Vystavovatelé navíc vyvíjejí tlak na změnu periodicity akcí, které tak přecházejí na dvouletý cyklus.
Výhodou, ale zároveň i zátěží, je pro BVV vlastní rozsáhlý výstavní areál. "Fixní náklady na něho jsou vysoké, ať už vystavují nebo ne," soudí Dušan Pavlů z agentury Amasia Expo, která se zabývá auditem a výzkumem efektivnosti veletrhů. Podle něho bude celé tuzemské výstavnictví stagnovat na loňské úrovni: Prodá se přibližně milión metrů čtverečních plochy a některé veletržní správy vykáží pokles, jiné naopak růst.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist