Přelety konvojů aliance nebyly řádně zajištěny, tvrdí dispečeři

Během krize v Kosovu létaly bombardéry NATO nad územím ČR po civilních trasách a nikoliv ve vyšších letových hladinách. Nebyly určeny ani tzv. drop-zóny, tedy neobydlené prostory, kam se v případě poruchy letounu shazují pumy.
Praha (tto)
Po celou dobu trvání války na Balkáně management s. p. Řízení letového provozu (ŘLP) mylně informoval veřejnost o možných dopadech přeletů spojenců na vzdušný prostor ČR i bezpečnost obyvatelstva. Rizika přitom neexistovala pouze z vojenského, ale i technického a personálního hlediska. Vyplývá to ze stanoviska Českého sdružení řídících letového provozu (CZATCA) a jejího prezidenta Ondřeje Křivánka, které včera zaslal HN. "Během krize v Kosovu tiskový mluvčí ŘLP v médiích prohlásil, že vojenské speciály NATO létají v hladinách mnohem vyšších než běžná dopravní letadla, že se pohybují ve zvláštních koridorech izolovaně od ostatního provozu, a že se dokonce vyhýbají strategicky významným objektům - přehradám, elektrárnám apod. Tato nehorázná dezinformace byla vydána pouze za účelem bagatelizovat problém," uvedl Křivánek.
Letouny aliance plně naložené ostrou municí se podle něj pohybovaly ve stejných výškách a po totožných tratích jako ostatní letový provoz. Nejzávažnější však prý bylo to, že se civilním leteckým dispečerům, kteří skupiny bombardérů řídili, nedostávalo informací k zabezpečení přeletů. "Kdyby například postihla kterékoliv z letadel technická závada, musela by posádka odhodit munici. Nikdo nám však neposkytl tzv. drop-zóny, tedy území, kam by bylo možné shodit pumy bez rizika ohrožení osob a majetku," dodal prezident CZATCA. Na radarech jsou totiž zobrazena pouze letiště a nikoliv města. Rozhodnutí o prostoru shozu by tak zcela záviselo na dispečerově intuici. V tomto směru pochybila také ministerstva obrany i dopravy a spojů, a nevyčlenila k tomuto účelu pro ŘLP vojenský prostor.
Mluvčí ŘLP Stanislav Černý včera k prohlášení CZATCA řekl, že pouze tlumočil informace tehdejšího náměstka ředitele podniku pro systémy a postupy Jana Klase. "Já jsem u toho neseděl, ale opakoval jsem expertní stanovisko vedení," konstatoval. Ještě před čtrnácti dny v písemné reakci, kterou poskytl HN, trval Černý mimo jiné na tom, že přes území ČR přelétaly výhradně tankovací letouny. Zároveň sdělil, že konvoje NATO nedodržovaly pravidla pro skupinové lety platná v ČR a přes snahu ŘLP i ministerstev jednat s představiteli NATO, se tento nedostatek podařilo vyřešit až v závěru války na Balkáně.
CZATCA dále kritizuje fakt, že v době, kdy nad ČR vzrostl kvůli uzavřenému vzdušnému prostoru Jugoslávie provoz o 40 procent, ŘLP chtělo zavádět nový, a tudíž nevyzkoušený radarový systém E2000, což mohlo způsobit kolaps všech přeletů nad naším územím. Křivánek tvrdí, že management podniku ustoupil od tohoto úmyslu až po tlaku řídících. Rovněž měl být ignorován vynucený nárůst délky pracovní doby (dispečeři pracovali týdně až 50 hodin místo normou stanovených 34), což podle představitelů CZATCA způsobilo zářijový kolaps řízení letového provozu a uzavření vzdušného prostoru ČR.
Černý k tomu uvedl, že "pochybnosti o bezpečnosti radarového systému E2000 jsou v rozporu s analýzou skupiny nezávislých odborníků z organizace Eurocontrol". Nicméně analýza byla vypracovaná až v červenci letošního roku, tedy po ukončení kosovské krize.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist