Starkl začal u zákazníků vítězit svými zahradami "na klíč"
Firma STARKL - zahradník, s.r.o., jejíž prodejní centrum se nachází na Kalabousku necelý kilometr před Čáslaví ve směru od Kolína, vychází z osmdesátileté tradice, u jejíhož zrodu v Rakousku stál Josef Starkl I. Jeho syn, letos sedmdesátiletý Josef Starkl II. počátkem 90. let založil firemní pobočky prakticky ve všech reformních ekonomikách střední a východní Evropy. Jako nadšený bohemista však nejvíce přimkl k pobočce v České republice, a to tak, že se dokonce nedaleko Kalabousku natrvalo usadil. Nepovažuje se přitom za imigranta do Čech, ale podle vlastních slov se k nám coby po předcích napůl Rakušan a napůl Čech pouze vrátil.
Zahradnictví na Kalabousku se zprvu opíralo hlavně o zásilkovou službou s využitím profesionálně dokonalých katalogů - a tak v povědomí širší veřejnosti, nejen na Kutnohorsku, zůstává dodnes.
Teprve později firma v souladu se všeobecným trendem stále více přecházela na přímý prodej. Ten však v podmínkách zahradnictví Starkl, jak připomíná prokuristka Marion Probstová, s sebou přináší vyšší náklady, než jaké mívají menší zahradníci, ale také menší objem prodeje, než jaký docilují obchodní řetězce. Navíc recese české ekonomiky a nižší koupěschopnost obvyklých zákazníků nutily firmu hledat méně obvyklé východisko.
To, jaké ve firmě nalezli, je jedinečné nejen v ČR, ale prakticky v celém holdingu Starkl. Začali se totiž orientovat také na zákazníky, kteří hledají kompletní péči o svoji zahradu. Na Kalabousku nyní zaměstnávají lidi v takových profesích, jako jsou například zahradní architekti, odborníci na pěstování jehličnanů či konifer nebo třeba experti na systémy zavlažování zahrad. Starkl - zahradník je tak s to "na klíč" vybudovat ukázkovou zahradu. Zákazník přitom, jak podotýká prokuristka, může, ale také vůbec nemusí přijít už se svou hotovou představou o zahradě u svého domu. Ve firmě mu dokáží pokaždé poradit a na monitoru počítače předvést, jak by jeho příští zahrada barevně vypadala v různách ročních obdobích.
Jinou specialitou firmy je prodej vzrostlých pěti až šestimetrových stromů. Přímo v prodejním centru si zákazník může vybrat z širokého sortimentu dřevin. Speciální stroj jej pak vykrojí z půdy i s nepoškozenými kořeny a může následovat okamžitý transport. Firma na přání zákazníka strom také u něho odborně zasadí, přičemž na každý strom poskytuje roční záruku. Probstová uvádí, že největší zájem bývá o cenově výhodné a vůči chorobám odolné borovice i dvoumetrové thuje do plotů. Přitom jedna taková thuje stojí pouze 290 korun.
"Nepouštíme ze zřetele ani tradiční zákazníky, kteří si k nám přijdou vybrat či si u nás objednají z kompletní nabídky ať už cibulovin, konifer či růží nebo hnojiv, postřiků, zahradní keraniky apod.," tvrdí Probstová. "Naší filosofií přitom je, že zákazník za námi chodí ne jako za obchodníky, ale jako za zahradníky". Nepochybně i díky tomu přes hospodářskou recesi v zemi u Starkla zvýšili předloni obrat o 19 a loni o 23 procent.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist