V Projektu 100 - Zima '99 uvidíme Scorseseho, Tarkovského i Pasoliniho
Kontroverzní filmy o věčných tématech
* Další desítka titulů v Projektu 100. Hlavním tématem jsou biblické motivy a otázky etiky. Nechybějí dva skandální erotické filmy.
Již do páté sezóny - společně s Febiofestem - vstoupila ambiciózní filmová přehlídka Projekt 100. Jde už o tradiční událost, která se snaží udržet povědomí o tom, že film existuje také jako umění. Přehlídka, která tvoří určitou protiváhu komerční produkci, má upozornit na tituly, které mají již časem prověřenou hodnotu a jejichž síla není v samoúčelných efektech, ale v hloubce a originalitě umělecké výpovědi. Až do konce března proto obohatí běžnou nabídku kin dalších deset starších i novějších děl, která tvoří součást zlatého fondu světové kinematografie.
Autor a organizátor Projektu 100, ředitel kin v Uherském Hradišti Jiří Králík, vybírá tituly na základě ankety, kterou v roce 1994 uspořádal na Letní filmové škole. Průběžně je doplňuje snímky novějšího data, které vzbudí pozornost na mezinárodních přehlídkách a festivalech. Jeho počin má značný význam v době, kdy filmovou distribuci ovládá hollywoodská produkce, a Projekt 100 má i příznivý divácký ohlas. V době, kdy Jiří Králík, se svým nápadem přišel, měly alternativní snímky jen minimální šanci dostat se k divákům. Dnes už je situace poněkud jiná; mezi distributory jsou společnosti programově se zaměřující na nekomerční tvorbu (např. CinemArt nebo Sunfilm), ale vždy se jedná o tvorbu novou. Přitom stále přibývá diváků unavených stereotypní hollywoodskou zábavou, tedy i těch, kteří se rádi vracejí ke klasice.
Každému ročníku přehlídky dominuje určité téma. Letos převažují snímky, v nichž se autoři osobitým a mnohdy kontroverzním způsobem zamýšlejí nad otázkami víry, biblickými motivy a dogmaty, nad morálkou a smyslem etických hodnot v životě člověka na konci dvacátého století.
Projekt znovu připomene kontroverzní snímek slavného amerického režiséra Martina Scorseseho Poslední pokušení Krista. Provokující interpretaci Bible natočil Scorsese v roce 1988 podle románu Nikose Kazantzakise z roku 1952 a vyvolal jím bouřlivou odezvu. Vesměs nadšenou mezi intelektuály, negativní a doslova rozhořčenou mezi věřícími. Protesty z církevních kruhů vedly dokonce až k výhrůžkám. Film totiž polemizuje s dogmatem nejzávažnějším, a to je pojetí postavy Krista. Scorsese ho nevidí jako člověka jednoznačně a dobrovolně přijímajícího svůj život jako oběť, ale jako člověka váhajícího, jehož pochybnosti ho vedou až k přehodnocení vlastního životního postoje. Stejně nekonvenčně a netradičně pojal i postavu Jidáše. Tímto pozoruhodným výtvarně podmanivým filmem s hvězdným obsazením (Krista hraje Willem Dafoe, Jidáše Harvey Keitel) se Scorsese sám vyrovnával s dědictvím a následným odmítnutím vlastní přísné katolické výchovy, která provázela jeho dětství.
Satirickou biblickou parafrází je i snímek britské kabaretní skupiny Monthy Python Život Briana z roku 1979, vysmívající se náboženskému fanatismu. Film plný drsných gagů vzbudil pobouření jak křesťanských, tak i židovských spolků. Otázky spojené s vírou klade i další biblická paralela - nejslavnější film významného ruského režiséra Andreje Tarkovského Stalker. Sci-fi o muži, "spasiteli", který jako průvodce svých dvou souputníků - cynického Spisovatele a racionálního Profesora - hledá a zároveň nabízí spásu v tajemné a pečlivě střežené Zóně, která ukrývá zvláštní moc.
Jako křížovou cestu mrazivým Londýnem lze chápat snímek jednoho z nejvýraznějších britských režisérů Mika Leigha Nahý z roku 1993. Jeho antihrdina bezdomovec Johny je jakási groteskní podoba novodobého proroka, cynického pobudy a padlého intelektuála. V depresívně laděném příběhu putuje Johny perifériemi odcizeného velkoměsta. Potkává lidi podobně osamělé, frustrované, necitelné. Leighovi vykořenění hrdinové, tragické postavy z okraje společnosti postrádají naději, cit, schopnost milovat a žít ve světě plném krutosti a násilí. I oni si však záměrně ubližují, jako by v aktu zla spatřovali krutý, ale přece jen záblesk lidství.
Peklem prochází i tragický hrdina filmu Ohňostroj, jehož autorem je kultovní japonský režisér Takeshi Kitana. Tento všestranný spisovatel, malíř a herec natočil sedm filmů, které se vždy dotýkají násilí. Originální příběh Ohňostroje vypráví o policistovi, který se zaprodá jakuze, protože potřebuje peníze, aby pomohl umírající manželce a postřelenému invalidnímu příteli. Tady začíná nová etapa jeho života plná hrůzy a násilí. Film, který je směsí ironie a drastických scén, natočil režisér v roce 1997 a získal za něj benátského Zlatého lva. Mezinárodní publikum ocenilo v tomto brutálním a zároveň melancholickém příběhu sílu výpovědi o narušení etických norem, o ztrátě rovnováhy v životě dnešního člověka.
Vášnivým čtenářem Bible je i mentálně zaostalý Karl Childers, hlavní postava filmu Smrtící bumerang scenáristy a režiséra Billa Boba Thortona z roku 1995. Také on je tragickou postavou neorientující se ve složitosti tohoto světa. V dobré víře a naivitě volí zlo, aby bojoval proti zlu. Autor dramatu nabízí obecnější otázku: Kde je ona pomyslná hranice etiky, kterou nelze překročit ani ve jménu ušlechtilých cílů?
Určitým protipólem vykořeněných, váhajících a frustrovaných hrdinů je Antonia, hlavní hrdinka ságy holandské režisérky Marleen Gorrisové. Natočila ji v roce 1995 jako oslavu ženské síly a sebedůvěry. (o filmu blíže na str. 11)
Poetický autorský snímek slovenského režiséra Dušana Hanáka Růžové sny, který vznikl v roce 1976, také nabízí idylický příběh, tentokrát o lásce roztržitého pošťáka a mladé cikánské dívky. Křehký příběh s Jurajem Nvotou a Ivou Bittovou v hlavních rolích o jedné bláznivé lásce neztratil půvab ani po více než dvaceti letech.
Do letošní přehlídky jsou zařazeny i dva eroticky laděné snímky, které v době svého vzniku vzbudily vášnivé diskuse, a byly dokonce označovány za pornografii. Canterburské povídky natočil slavný italský režisér Pier Paolo Pasolini v roce 1971 podle středověké veršované sbírky Goeffreyho Chaucera jako erotické leporelo o lásce a nevěře, poctivosti a vychytralosti, o zradě a cti. Sám ve své osobité verzi příběhů vytvořil postavu básníka. Skandální naturalistické drama Korida lásky vzniklo v roce 1971. Japonský režisér Nagisa Ošima ho natočil na základě skutečného příběhu z roku 1935 o majiteli nevěstince, který podlehne zničující vášni k mladé gejše a v bouřlivých erotických hrách se spolu s ní vydává vstříc tragickému naplnění vlastního osudu. Film byl v době svého vzniku zakázán a jeho autor postaven před soud. V mnoha zemích světa nebyl uveden dodnes. Režisér prostřednictvím snímku, považovaného za jeden z nejodvážnějších popisů sexuální posedlosti v dějinách kinematografie, otevírá své téma "smrtelné fascinace", které chápe jako jednu z konstant japonských tradic.
Zdena Líkařová
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist