Japonským hitem jsou králíci
(čtk/reuters)
Zapomeňte na pivu holdující či práci propadlé manžely, kteří chodí domů pozdě. Japonské ženy dnes dávají přednost mazlení s lepšími společníky - králíky. Jejich nová láska mimo jiné znamená, že zatímco mnoho jiných odvětví japonské ekonomiky zažívá těžké časy, obchod s králíčky vzkvétá.
V posledních několika letech prodej chundelatých zvířátek neustále stoupá a letošní Rok králíka, který začal podle asijského kalendáře, znamená, že králičí boom v Japonsku hned tak neskončí. V městských oblastech osamělé manželské páry i rodiny žijící ve stísněných bytech uvítaly králíka jako ideální domácí zvířátko, které neporušuje podmínky nájemní smlouvy. A přestože jsou králíci pověstní svým rychlým rozmnožováním, některé vzácnější druhy mají téměř cenu své váhy ve zlatě.
Podle přední japonské reklamní společnosti Dentsu Inc. byl králičí boom součástí velkého marketingového trendu, který začal v roce 1998 a jemuž říkali "dva jsou dav". Výzkumný pracovník firmy Dentsu Juko Kitakaze vysvětluje, že mnoho mladých lidí unavuje mít stále někoho kolem sebe, ale zároveň se jim nelíbí myšlenka, že by měli zůstat zcela sami. "Motivováni pocitem, že jeden a půl člověka je ideální počet, snaží se najít společníka, který uspokojuje jejich citové potřeby a zároveň nevyvíjí nátlak na udržení vzájemného vztahu," říká Kitakaze.
Králíci se stali jedním z objektů kampaně "dva jsou dav" společně s akvarijními medúzami, virtuálními počítačovými mazlíčky a polštářovými panenkami dost velkými na to, aby sloužily jako kamarád. Pro počítačovou instruktorku Satako Nakadžimovou z Kawasaki je její králíček Bubu ideálním společníkem. Šedobílý mazlíček jí pomáhá překonávat osamělý život. "Je to jenom králík, ale aspoň mám na koho mluvit," říká Satako.
Japonský králičí rozmach začal přibližně před pěti lety, kdy se do země dostala řada zahraničních plemen, především pak zakrslé trpasličí druhy. Japonské byty, často přezdívané "králičí kotce" kvůli svým malým rozměrům, jsou stále dost velké na to, aby hostily králíka, který nedělá hluk a nevyžaduje pravidelné procházky.
Ačkoli neexistují oficiální statistiky o prodeji těchto domácích mazlíčků, o jeho rozvoji svědčí mimo jiné velké množství zboží v japonských obchodech určeného pro péči a uspokojování potřeb dupajících kamarádů. Supermarkety jako Odakju Ox na tokijském předměstí Mitaka od loňského roku nabízejí králičí stravu . Impulsem se pro ně staly ženské časopisy, které začaly chrlit příběhy na téma "králík - přítel člověka".
Miori Fukada, majitel tokijského obchodu Létající králík uvádí, že krmení pro králíky se prodává za zlomek ceny kočičích a psích konzerv. "Při současném úpadku ekonomiky lidé považují králíky za cenově rozumná zvířata," říká. Jeho obchod nabízí 80 druhů králíků v ceně od 6000 do 80 tisíc jenů. Za pět let zvýšil svůj obrat pětinásobně.
Japonsko je ovšem Japonsko, a proto tu existují i exkluzívní králičí obchody, jež prodávají výjimečná zvířátka za mimořádné ceny. Na prvním místě mezi nimi je Králičí svět, jenž nabízí mláďata od rodičů ověnčených cenami lidem, kteří jsou ochotni za seno pojídající králíky zaplatit jako za kaviár. Za amerického huňatého mazlíčka zaplatí zájemce pouhých 1600 dolarů, a pokud by mu to připadalo málo, může si odnést ušatého černohnědého králíčka za 1900 dolarů. "Zvířecí poradce" Majumi Kitamura ale tvrdí, že vysoké ceny milovníky králíčků neodrazují. "Když je ušák roztomilý, vždycky se prodá."
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist