Po úspěšném muzikálu z Dejvic 50. let se sešli režisér Jan Hřebejk a scenárista Petr Jarchovský u dalšího celovečerního filmu. Tentokrát je to komedie Pelíšky, jejíž příběh je situovaný do pražských Košíř konce 60. let. Tady v jedné dvoupatrové vile bydlí dvě rodiny - Šebkovi a Krausovi.
Poněkud jednoduchý otec Šebek je voják z povolání, oddaný zastánce panujícího režimu a tvrdě obhajující svou roli respektované hlavy rodiny. Elegantní, aristokratický Kraus je naopak odbojář s trpkou válečnou minulostí a nesmiřitelný odpůrce stávajících politických poměrů. I on je dominantní muž přesvědčený o své neomylnosti, a tak se mnohdy vila mění v bitevní pole, jehož výbuchy a požáry hasí rozumnější a chápavé manželky a na své otce poněkud ironicky nazírající děti. V tomhle prostředí dospívají, řeší své první problémy a traumata typická pro všechny generace "náctiletých".
Poznávají první lásky i zklamání, obdivují lákadla propašovaná z kapitalismu a snaží se vymanit z rodičovských pout. Nakonec s nimi prožijí i tragický srpen osmašedesátého roku. Zkušenost, kterou si v sobě ponesou po zbytek života a která obě rodiny sice stmelí názorově, ale fakticky je rozdělí v okamžiku, kdy jedni se rozhodnou pro emigraci.
Základem scénáře se stala knížka Petra Šabacha Hovno hoří, v níž popisuje své vzpomínky a která se stala předobrazem rodiny Šebkových. Petr Jarchovský dodal motivy ze svého mládí v podobě rodiny Krausových. Scénář je vystavěn ze série epizod, z nichž ucelený příběh vyrůstá pozvolna. Jeho předností je fakt, že se odvíjí ze zcela autentických prožitků a že autoři dokázali komickou nadsázku použít s citem. Film, který byl původně natáčen jako dvoudílný televizní seriál, se v polovině láme. Z čisté komedie se mění v tragikomedii s hořkými a nostalgickými tóny.
Příběh má více vrstev, a má proto šanci oslovit diváky různých věkových kategorií. V nadčasovější rovině odhaluje věčné spory teenagerů a jejich rodičů, drobná dramata dospívání, jimiž prochází každá generace. Zároveň citlivě, s vkusem a s potřebnou dávkou nadhledu ukazuje dobu, která byla v dějinách naší země zlomová. Ukazuje ji z pohledu hlavních aktérů příběhu a je to pohled cenný zejména proto, že je oproštěný od zbytečně politizujících a propagandistických hesel. Autoři politické klima nehodnotí, ale předkládají k úvaze.Ve filmu ukazují 60. léta jako dobu, kdy lidé běžně žili obyčejné životy, přestože to byla doba plná omezení, nenaplněných nadějí a trpkých zklamání.
Vzhledem k tomu, že film není postaven na příběhu, ale na postavách, bylo důležité herecké obsazení. Režisér zvolil výborné herce - jak do rolí dětí, ať už to je Marek Morvai-Javorský, který hraje dvanáctiletého Péťu sledujícího zoufalé pokusy maminky najít mu nového tatínka, Kristýna Nováková v roli zamilované Krausovy dcery Jindřišky, Michael Beran jako zakomplexovaný Šebkův syn Michal, Sylvie Koblížková jako jeho malá sestra Uzlinka.
V rolích dospělých uvidíme v zajímavé podobě Simonu Stašovou jako Šebkovou, Emilii Vášáryovou jako Krausovou a Evu Holubovou jako matku Péti. Miroslav Donutil (Šebek), Bolek Polívka (jeho svérázný bratr) a Stella Zázvorková (jejich matka) jsou herci, kteří snad nikdy nezklamou, a i v tomto případě vsadil režisér na jistotu jejich dokonalé profesionality. Ovšem zcela výjimečný, doslova strhující výkon předvedl Jiří Kodet v roli Krause.
Jeho postava je nejzajímavěji napsaná, on jí však dodal nejen osobitost, komiku, ale i tragiku, symbolizující tragiku té doby. Jeho výkon není jen perfektní profesionální práce, ale je za ním cítit obrovský lidský citový vklad. S noblesou a půvabem se po letech vrátil k filmu režisér Jiří Krejčík - ovšem před kamerou, v roli lékaře a rodinného přítele Krausových.
Tvůrci filmu pečlivě zrekonstruovali dobu a dali si záležet na vytvoření autentické atmosféry konce 60. let. Režisérovi v tom velmi pomohl kameraman Jan Malíř s jemně nasnímanými obrazy svérázné pražské čtvrti, ale i výběr dobových šlágrů, které tehdy ovládaly rádia i gramofony. Co se týká rekvizit, většinu z nich tvůrci filmu našli v konkrétních rodinách, podle jejichž osudů film vznikl.
Pelíšky, které distribuuje firma Space films, se nejspíš stanou diváckým hitem. Je to kultivovaný film, v němž se mísí humor, gagy a smutek. Autoři jím navazují na nejlepší tradice české komedie.
Režisér Jan Hřebejk o filmu Pelíšky říká: "Se scenáristou Petrem Jarchovským nás vždy zajímaly všelijaké rodinné historky, historie a rituály. Vyprávění reálných - pro větší efekt i potěšení diváka příslušně nadsazených - traumat a trapasů z doby dospívání nás nepřestává fascinovat, protože v něm cítíme spřízněnost s jinými podobně postiženými lidmi. To, co se kdysi jevilo jako tragické a bolavé, je ale po letech už jenom trochu nostalgicky legrační. Pokud bych měl říci, čím je mi tenhle film osobně blízký, tak je to právě ve způsobu, jakým se dívá na svět a na život. V příběhu, který je v podstatě smutný, ale kterému se zároveň musíme všichni smát, je mi zkrátka dobře. Pelíšky jsou příběhem z konce 60. let, v němž se pomocí mozaikovitých příběhů skládá obraz jedné historické generace - stárnoucích rodičů, lidí v produktivním věku, dospívající mládeže a malých dětí."
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist