Jak se točí v Bavorsku

(zl)
Přehlídka Hele: Film a pivo z Bavorska se v minulých dnech v Praze a v Brně uskutečnila také díky péči FilmFernsehFonds Bayern. Jeho prezident Herbert Huber o poslání a působení organizace řekl :"FilmFernsehFonds Bayern propaguje německou kinematografii doma i v zahraničí, mimo jiné i formou podobných přehlídek, kterých jsme uspořádali už celou řadu - například v Krakově, Moskvě, Hongkongu a v některých dalších městech Asie. Do propagace bavorského filmu v zahraničí vkládáme značné finanční prostředky. Celkem ročně hospodaříme s 50 milióny DEM. Polovinu této částky získává naše organizace od bavorské vlády, druhou od veřejnoprávních institucí. Podstatnou část investujeme do vzniku filmových děl. Režisérům a producentům poskytujeme půjčky na jednotlivé tituly. Pokud jejich film vykáže zisk, posuneme termín splatnosti o další tři roky a tvůrce může tuto sumu použít ještě na další snímek. V případě začínajících tvůrců se nejedná o půjčky, ale o sponzorské dary."
Němečtí filmaři mohou počítat s podporami státními i s těmi, které plynou z jednotlivých spolkových zemí. Často se i překrývají, zejména v případě titulů, které vznikají ve více než jedné spolkové zemi. Tento poměrně velkorysý systém finančních podpor přináší zejména v posledních letech zajímavé výsledky. "Díky podpoře začínajících režisérů nyní přibývá německých filmů a rozšiřuje se i škála filmových žánrů," říká režisérka Dagmar Knöpfelová, která díky FilmFernsehFonds Bayern natočila své dva první snímky. Pražské publikum vidělo její druhý film Rekviem pro romantickou ženu, historické milostné drama natočené podle předlohy Hanse Magnuse Ezensbergera. Kameramanem tohoto snímku, dnes již ověnčeného několika prestižními cenami či nominacemi, byl Igor Luther. Nyní hledá Knöpfelová producenta pro snímek, který má vzniknout na námět tří dopisů, které napsala nedlouho před svou smrtí Božena Němcová. "Všechny vyprávějí stejný příběh, vždy trochu jinak," říká režisérka. Zpracování by mělo připomínat princip i u nás známého filmu Lola běží o život.
Na otázku, zda němečtí diváci mají možnost vidět také české filmy, se hosté z Bavorska shodli v tom, že od časů Kolji nebyl žádný český film v kinech SRN uváděn. Podotkli však také, že cestu filmu do zahraničí musí vždy podporovat stát. Tam, kde tomu tak není, nemají malé evropské kinematografie šanci na zahraničních trzích uspět.