Originální generační výpověď v podobě surrealistického triptychu

Drsný obraz drsného života

Režisér Paul McGuigan řekl: "Záměrem filmu bylo zachytit Muirhouse v Severním Edinburghu jinak, než bylo dosud zvykem. Nechtěli jsme to místo natočit jako nějakou hnusnou díru, podali jsme ho jinak, se spoustou muziky, hodně nastylizované, barevné. Ukázali jsme Edinburgh trochu jako jižní Los Angeles, ne jako nudné místo. Film je vlastně takovou moderní městskou pohádkou. Některé pohádky mohou být černé, některé směšné, jiné podivné."
Autor kultovního Trainspottingu Irvin Welsh napsal scénář povídkové tragikomedie Acid House. Klasická témata lásky a zrady, manželství a dětí, náboženství a víry pojatá nekonvenčním způsobem.
(lík)
Distribuční společnost Sunfilm uvádí do kin satirickou generační komedii Acid House natočenou podle scénáře Irvina Welshe, který se proslavil dnes už legendárním filmem Trainspotting. Jedná se o filmovou adaptaci tří krátkých povídek, které jsou, právě tak jako Trainspotting, velmi osobitým pohledem do života "chemické" generace.
První povídka má název Masařka a jejím tragikomickým hrdinou je Boab Coyle (Stephen McCole), který je se svým životem zcela spokojen: Má slušnou holku, práci, pohodlné bydlení u rodičů a členství v místním fotbalovém klubu. Během jednoho dne však přijde o všechno. Když zapíjí smutek v předměstské hospodě, osloví ho Bůh. Vezme mu jeho lidskou podobu a změní ho v mouchu. Bobovi se tak naskytne příležitost pomstít se všem, kteří mu ublížili. Podobně nešťastným hrdinou je i slabošský Johnny (Kevin McKid)v povídce Měkejš. Už na jeho svatbě mu většina přítomných mužů okázale projevuje vděk, neboť otcem dítěte, které čeká jeho nevěsta Catriona (Michelle Gomezová) může být kterýkoliv z nich. Johnny však malou Chantal opatruje s dojemnou péčí, zatímco jeho žena se toulá po nocích. O patro výš se nastěhuje arogantní a bezohledný Larry (Gary McCormak)a Johnovo utrpení se násobí. Zůstává však vzorným otcem, zatímco svérázná dvojice si užívá na Johnův účet. Kombinací násilí a pohrůžek Catriona a Larry nutí Johna, aby splnil každé jejich přání. Když Larry těhotnou Catrionu opustí, je tu ještě Johny... Závěrečná část triptychu nese název Barevnej svět a je průnikem do světa drog. Coco Bryce (Ewen Bremner) miluje rave a především LSD. Ve stejném městě čekají středostavovští manželé Rory (Martin Clunes) a Jenny (Jemma Redgravevová) své první dítě. Osudové noci se jejich životy protnou. Coco si vezme obzvlášť silnou dávku drogy a pod jejím vlivem se ocitá v prenatálním stadiu. Jeho dospělé vědomí přeskočí do těla dítěte, které se právě narodí v sanitce jen pár metrů od místa, kde se Coco zhroutil.
Všichni tři antihrdinové mají jedno společné: Patří ke ztraceným existencím pohybujícím s nejen na periferii města, ale i společnosti. Autoři (režie se ujal Paul McGuigan) je nepojímají realisticky, ale se značnou mírou nadsázky a černého humoru. Staví je do absurdních situací, které nechávají vyniknout jejich tvrdosti i zranitelnosti, silným gestům i neschopnosti vyrovnat se s běžnými situacemi života, který jim ovšem nenabízí příliš mnoho perspektiv a alternativ. Beznadějnost jejich existencí na sebe bere podobu absurdních činů a drogových bouří, které jen prohlubují pocity promarněného života.
Přes výraznou stylizaci jsou příběhy velmi silně zakotveny v realitě. Přinášejí originální autentický obraz života mladých lidí v bezútěšném chudém sídlišti Severního Edinburghu, kde se hovoří drsným slangem, drogy se lidem dávno vymkly z rukou a každý třetí tu má AIDS.