Komponovaný program České televize

Sobotní večer s reklamou

(zl)
Téměř čtyřhodinový komponovaný blok připravila na sobotu 23. října od 20.05 do 23.45 Česká televize na 2. programu pod názvem Večer s reklamou. Pořad si klade za cíl podívat se na reklamu jako na stylotvorný a sociální fenomén a to jak ze světového, tak z českého hlediska. Pořad přinese ukázky zahraničních a domácích reklam, nahlédne do zákulisí reklamní tvorby a zprostředkuje názory známých osobností.
Autorem námětu, scénáře a režisérem programu je Martin Dostál, který natočil jeden ze dvou stěžejních pořadů večera, dokument Z osobních důvodů, který je věnován třem výrazným českým režisérům, jejichž tvorba ovlivnila podobu tuzemské reklamy 90. let. Jsou jimi Jan Svěrák, Tomáš Mašín a Ivan Zachariáš. Jejich názory a zkušenosti ve filmu dokládají reklamní spoty, které vytvořili v Čechách i v zahraničí. Dokument, který zachycuje i samotné natáčení spotů, dokládá vývoj české reklamy v 90. letech, především pak specifika a osobitost tvorby portrétovaných režisérů. Všímá si i hranice mezi reklamou a uměním.
Nejzřetelnější souvislosti mezi komerční a uměleckou tvorbou reprezentují práce Jana Svěráka, pro kterého je však režírování reklam již uzavřenou kapitolou. Jeho spoty, často založené na hře, však výrazně ovlivnily nástup české reklamy počátkem 90. let. Kromě nejzajímavějších Svěrákových spotů (např. reklama na Mazdu Japonská inspirace, na Heliol - Pašerácká) připomene dokument i slavnou "kočičí" znělku MFF v Karlových Varech.
Další absolvent FAMU Ivan Zachariáš dnes točí reklamy po celém světě a ve svém oboru patří k uznávané špičce. Jeho reklamy jsou poetické a výrazně vizuální, často mají humor. Film připomene jeho reklamní esej pro firmu Ericsson, spot Kočky propagující kočičí konzervy, ale i spoty s humanitárním, charitativním nebo kulturním posláním jako např. reklamy United Nations natočenou k 50. výročí OSN nebo Slepý muž varující před stereotypním vnímáním handicapovaných lidí.
Absolvent Akademie výtvarných umění Tomáš Mašín se k reklamě dostal přes vizuální umění a videoart. Právě užívání grafických symbolů, pečlivě volené barvy a zájem o současný design jsou pro jeho spoty charakteristické. Významnou součástí jeho tvorby jsou i miniatury s videoartovou estetikou a hudební klipy s dráždivým ženským prvkem (např. klipy Moniky Načevy, nebo skupiny Lucie Pohyby s Terezou Maxovou).
Druhým vrcholem večera bude třídílný, na obrazovkách České televize poprvé vysílaný, dokument The World's Best Sellers: The Fine art of Separating People From Their Money německého režiséra Hermana Vaskeho. Jako průvodce a moderátor v něm vystoupí slavný Dennis Hopper, který ze strakaté pohovky v marockých horách vypráví o prolínání mediálních žánrů, významu humoru a účinku šoku v reklamě. Své názory - podepřené mnoha reklamními spoty - tu pronáší desítky slavných osobností jakými jsou např. Joe Pytka, Tony, Kaye, Frank Lowe, Oliviero Toscani, Wim Wenders, Spike Lee, Tony Scott, Alan Parker, Mike Figgis, David Bowie, Malcom McLaren, Andy Warhol, Harvey Keitel, Dave Stewart, George Bush.
Na programu Večer s reklamou spolupracoval kameraman David Ployhar.