Návštěvou u Ossipa Zadkina
Musée Zadkine. rue d'Assas 100, Paříž. Otevřeno denně (kromě pondělí) od 10 do 17.30. Nejbližší zastávka metra: Notre-Dame des Champs, nejbližší zastávka rychlodráhy R.E.R.: Port Royal.
V blízkém sousedství Luxemburské zahrady, na pařížské rue d'Assas, se nachází ateliér, který sochař Ossip Zadkine užíval od roku 1928 až do své smrti.
Sochařskou avantgardu utvářející se kolem roku 1910 v rámci tzv. pařížské školy poznamenalo nad jiné silně setkání s kubistickým malířstvím, jehož analýza forem přinášela i jí nové, překvapující a veskrze mimořádně dramatické efekty. Nové pojetí prostorových hodnot a rozvolnění přirozených vztahů, spolu s důrazem na autonomní charakter detailu, vedly ke vzniku mnoha různých, vždy však raritních a nekonvenčních děl, jejichž autoři se natrvalo zapsali do dějepisu moderního umění, a to nejen jako průkopníci nového směru v této oblasti, ale i jako jeho dovršitelé. Všichni žili a tvořili tou dobou v nacionálně nezatíženém městě nad Seinou a jejich mezinárodní složení bylo vskutku pozoruhodné. Rumun Constantin Brancusi, Litevec Jacques Lipchitz, Čech Otto Gutfreund, Ukrajinec Alexandr Archipenko, Francouz Henri Laurens, Španěl Pablo Gargallo a také Rus Ossip Zadkine.
Posledně jmenovaný, sochař Ossip Zadkine (14. 7. 1890 - 25. 11. 1967) se narodil ve Smolensku, v rodině profesora klasické filologie, kde již od nejútlejšího mládí projevuje svůj nevšední výtvarný talent.
Díky rodinnému původu své matky, pocházející ze staré skotské rejdařské rodiny usazené v carské veleříši od dob Petra Velikého, dostává se nejprve, jako šestnáctiletý mladík, do Velké Británie - země, ve které stále ještě žijí někteří jeho vzdálení příbuzní. Jeden z prastrýců mu tak konečně umožní (k nevelké radosti rodičů) návštěvu prvních odborných kursů, speciálně zaměřených na sochařství a kresbu. Po počátečním pobytu v jihoanglickém Sunderlandu pokračuje v uměleckých studiích na Polytechnické škole v Londýně, roku 1909 však natrvalo přesídlí do Paříže, města, kde, jak správně tuší, se v té době odehrává zásadní boj o novou orientaci světové výtvarné scény.
Je přijat na Ecole des Beaux-Arts, po necelém půl roce však i tuto slovutnou instituci opouští, nespokojen s tamní konzervativní výukou. Usazuje se v bohémské falanstéře dnes již legendárních ateliérů La Ruche (Úl), postavených a nejednou užívaných i jako nejskromnější přístřeší ve čtvrti Vaugirard.
Mladý umělec nachází v tamní pestré kosmopolitní společnosti četné přátele, jako Modiglianiho, Soutina, Jacoba, Apollinaira, Chagalla a Legera, konfrontuje s nimi své názory na nové umění a zvolna se vymaňuje z dosavadního, nad jiné silného vlivu velkého Rodina.
Kubistická éra v Zadkinově tvorbě vrcholí těsně v předvečer první světové války, kdy poprvé vystavuje své práce společně s několika stejně orientovanými druhy v Salónu nezávislých. Akceptuje přísný kánon tohoto radikálního uměleckého směru, ovšem v zásadě jen ve způsobu expresívní deformace figur a vymezení jednotlivých určujících elementů. Daleko více než příkladem malířských prací svých vrstevníků je inspirován tribální negerskou plastikou, v jejíž primitivní nefalšované jednoduchosti hledá po svém celistvé prapůvodní kořeny nefalšované estetiky a bezděčnou opravdovost výrazu (Žena s vějířem, 1914, Mateřství, 1918, ap.). Slibný rozlet mladého umělce přerušuje až vypuknutí válečné vřavy, kdy po více než dva roky slouží v řadách francouzské armády. Propuštěn je po zásahu otravným plynem a od roku 1917 může se tak opět věnovat dříve započaté práci.
Původní kubistická východiska opouští Ossip Zadkine někdy kolem roku 1920. Jeho silně emotivní a romanticky nespoutaná letora nemůže se nadále podřizovat striktně racionální, přísné a nebojme se říci i v mnohém ustrnule sterilní doktríně. Již dříve si oblíbil objemné špalky a oddenky starých stromů a tyto materiály stále častěji opracovává dutými dláty do nových, figurálně pojatých kompozic, utvářených se zřetelem k původní naturálně archetypální významovosti (Demeter, 1918, Homo sapiens, 1934). "Když komponuje skupiny, rozvádí i jejich hmotu volně do prostoru a dospívá až k bizarním kumulacím tvarů, které se prorůstají a proplétají," píše v roce umělcova úmrtí náš přední znalec evropského sochařství Igor Zhoř.
Jedním z charakteristických elementů Zadkinových plastik a skulptur je jejich podivuhodný dynamismus, jakási neomanýristická nebo až neobarokní tektonika vedená vlastním vnitřním řádem a současně jakousi nespoutanou, vše prostupující živelností. Odhmotnění, je dosahováno prohlubněmi, konkávními otvory a dutinami, iluzívní modelace stíny, zatímco některé určující prvky vznikají již jen za pomoci nenápadných lineárních, po povrchu vedených tahů a mělkých vrypů...
V podobném duchu pokračuje pak tento "nejsrozumitelnější z kubistů" i v době po druhé světové válce, kdy se vrací zpět do Francie po pětiletém nuceném exilu ve Spojených státech. Tehdy, v letech 1948 - 1951 vzniká jeho proslulá monumentální bronzová, jako symbolický výkřik a gesto pojatá plastika pro Rotterdam Zničené město; později obdobně vícevýznamový Orfeus (verze z r. 1956) a četná další díla.
Prostorný ateliér s atriovým dvorkem, ne nepodobným malé klášterní zahrádce, se roku 1995 proměnil v Zadkinovo muzeum. Umělcova vdova, malířka Valentine Praxová, sem věnovala na tři sta prvotřídních artefaktů. Vnímavému poutníkovi umožní blíže poznat nejen jednoho z největších světových mistrů sochařského umění 20. století, ale současně i více porozumět mimořádnému (a mnohým stále nepochopitelnému) úsilí o zcela nový výtvarný pohled či výraz, kterého se odvážil právě kubismus. Umělecký směr, který jako první v historii změnil optiku klasické perspektivy a pokusil se nahlédnout "pod povrch" vnější reality světa zdánlivě nám důvěrně známého.
Gustav Erhart
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist