Letecký průmysl nepředvede letos mnoho novinek


[*] Velké výrobce zaměstnávají úpravy a certifikace připravených typů

Na letošních aerosalónech v Paříži a Praze, po dvou letech od předcházejících ročníků, se letecký průmysl pravděpodobně nepochlubí velkými novinkami. Některé projekty, známé už před dvěma roky, se zpomalily nebo úplně zastavily, jiné neopustily podobu podnikatelského záměru a jejich další osud si dnes málokdo dovolí předpovědět.

Proti počátečním předpokladům se podstatně zpomalil vývoj jednomotorového dopravního letounu Ae-270 Ibis, projektu Aera Vodochody. Přestože podle plánů měl stroj vzlétnout před koncem letošního roku, není to příliš pravděpodobné. Hlavním vývojovým a výrobním programem podniku jsou cvičné a lehké bojové letouny L-39, L-59 a L-139, jejichž adaptace na požadavky zahraničních zákazníků do značné míry zaměstnává vývojové kapacity podniku. Na intenzívnější vývoj Ae-270 navíc chybí i dostatečné finanční zázemí. Až se začne naplno rozbíhat vývoj připravovaného cvičného a lehkého bitevního stroje L-159, na kterém se pracuje už dva roky, není vyloučeno, že Ae-270 opět ustoupí do pozadí. V Paříži vodochodský výrobce předvede letoun L-59 T v úpravě pro Tunis.

Žádný nový projekt nemá Moravan Otrokovice, nepřipravuje žádný nový typ letounu ani modifikaci. Podnik se soustředí na certifikaci sportovních letadel Zlin Z-242 L a Z-143 L s kanadskými motory Lycoming, aby byla prodejná na nejvýznamnějších světových trzích. Dvoumístný Z-242 L získal v posledních dvou letech certifikát například v Austrálii, Kanadě, Rakousku, Slovinsku, Švédsku, USA, tím se otevřely trhy i v dalších zemích, které tyto certifikáty uznávají. Čtyřmístný Z-143 L dostal český certifikát na podzim uplynulého roku a nyní se pracuje na další certifikaci. Jak nedávno řekl pracovník závodu M-Air (letecké divize Moravanu) Karel Kuběna, "certifikační řízení v USA je dlouhodobé a nesmírně náročné, a kapacity podniku někdy angažuje do té míry, že se to téměř rovná vývoji nového letadla." V nejbližších letech se podnik bude nadále věnovat zlepšením a modifikacím současných typů na podmínky západního trhu. Protože vývoj nového letadla trvá tři až čtyři roky, znamená to ovšem, že ani za tři roky pravděpodobně nelze očekávat nové letadlo z Moravanu.

Už před více než deseti lety, v roce 1984, byl v kunovickém Letu zahájen vývoj čtyřicetimístného dvoumotorového dopravního letounu L-610. V současné době je přerušen program L-610 M s turbovrtulovými motory Walter M-602, staví se druhý prototyp L-610 G s motory General Electric. Jak uvádí generální ředitel kunovického Letu Zdeněk Pernica, na dokončení certifikace zbývá vynaložit už jen sedm procent z celkových nákladů na vývoj. Investor, který by pokryl 450 miliónů korun by získal projekt v hodnotě kolem šesti miliard, ze kterých bude Let splácet pouze část. Podnik zahájil jednání s bankami a podle slov Z. Pernici, "především u Komerční banky je zřejmé, že bankovní systém zesílil" a je ochoten jednat o úvěrech se střednědobým a dlouhodobým horizontem. Předpokládaný termín certifikace se opět posunul, tentokrát na konec roku 1996. Když si Československé aerolinie pořídily dvě letadla stejné kategorie od francouzsko-italského výrobce ATR-42, poznamenal prezident ČSA Antonín Jakubše, že společnost nemůže čekat na dokončení stroje L-610, jehož datum je nejisté. Dokument o americké certifikaci ještě neobdržel ani letoun L-420, podle amerických předpisů upravený Turbolet s motory Walter M-601, který létal už loni na berlínském aerosalónu ILA '94.

Na papíře zatím zůstala myšlenka Letova na stavbu obojživelného dopravního letadla Turbo Mallard podle převzaté americké dokumentace. Nedostatek prostředků zadržel i přípravu malého dopravního letounu Family Air stejnojmenné uherskohradišťské firmy a Leteckých opraven Kbely.

Certifikát na malý letecký motor Walter M-202 získal na sklonku loňského roku pražský Motorlet. Dvouválec s maximálním výkonem 48 kW má být nejmenším typem z připravované nové řady pístových motorů pro všeobecné letectví. Mohl by mít značný význam při výrobě ultralehkých letadel, kde je dostatečný prostor pro spolehlivou a cenově přístupnou pohonnou jednotku.

Stranu připravil

TOMÁŠ KUBEŠ