Letecký průmysl nepředvede letos mnoho novinek
[*] Velké výrobce zaměstnávají úpravy a certifikace připravených typů
Na letošních aerosalónech v Paříži a Praze, po dvou letech od předcházejících ročníků, se letecký průmysl pravděpodobně nepochlubí velkými novinkami. Některé projekty, známé už před dvěma roky, se zpomalily nebo úplně zastavily, jiné neopustily podobu podnikatelského záměru a jejich další osud si dnes málokdo dovolí předpovědět.
Proti počátečním předpokladům se podstatně zpomalil vývoj jednomotorového dopravního letounu Ae-270 Ibis, projektu Aera Vodochody. Přestože podle plánů měl stroj vzlétnout před koncem letošního roku, není to příliš pravděpodobné. Hlavním vývojovým a výrobním programem podniku jsou cvičné a lehké bojové letouny L-39, L-59 a L-139, jejichž adaptace na požadavky zahraničních zákazníků do značné míry zaměstnává vývojové kapacity podniku. Na intenzívnější vývoj Ae-270 navíc chybí i dostatečné finanční zázemí. Až se začne naplno rozbíhat vývoj připravovaného cvičného a lehkého bitevního stroje L-159, na kterém se pracuje už dva roky, není vyloučeno, že Ae-270 opět ustoupí do pozadí. V Paříži vodochodský výrobce předvede letoun L-59 T v úpravě pro Tunis.
Žádný nový projekt nemá Moravan Otrokovice, nepřipravuje žádný nový typ letounu ani modifikaci. Podnik se soustředí na certifikaci sportovních letadel Zlin Z-242 L a Z-143 L s kanadskými motory Lycoming, aby byla prodejná na nejvýznamnějších světových trzích. Dvoumístný Z-242 L získal v posledních dvou letech certifikát například v Austrálii, Kanadě, Rakousku, Slovinsku, Švédsku, USA, tím se otevřely trhy i v dalších zemích, které tyto certifikáty uznávají. Čtyřmístný Z-143 L dostal český certifikát na podzim uplynulého roku a nyní se pracuje na další certifikaci. Jak nedávno řekl pracovník závodu M-Air (letecké divize Moravanu) Karel Kuběna, "certifikační řízení v USA je dlouhodobé a nesmírně náročné, a kapacity podniku někdy angažuje do té míry, že se to téměř rovná vývoji nového letadla." V nejbližších letech se podnik bude nadále věnovat zlepšením a modifikacím současných typů na podmínky západního trhu. Protože vývoj nového letadla trvá tři až čtyři roky, znamená to ovšem, že ani za tři roky pravděpodobně nelze očekávat nové letadlo z Moravanu.
Už před více než deseti lety, v roce 1984, byl v kunovickém Letu zahájen vývoj čtyřicetimístného dvoumotorového dopravního letounu L-610. V současné době je přerušen program L-610 M s turbovrtulovými motory Walter M-602, staví se druhý prototyp L-610 G s motory General Electric. Jak uvádí generální ředitel kunovického Letu Zdeněk Pernica, na dokončení certifikace zbývá vynaložit už jen sedm procent z celkových nákladů na vývoj. Investor, který by pokryl 450 miliónů korun by získal projekt v hodnotě kolem šesti miliard, ze kterých bude Let splácet pouze část. Podnik zahájil jednání s bankami a podle slov Z. Pernici, "především u Komerční banky je zřejmé, že bankovní systém zesílil" a je ochoten jednat o úvěrech se střednědobým a dlouhodobým horizontem. Předpokládaný termín certifikace se opět posunul, tentokrát na konec roku 1996. Když si Československé aerolinie pořídily dvě letadla stejné kategorie od francouzsko-italského výrobce ATR-42, poznamenal prezident ČSA Antonín Jakubše, že společnost nemůže čekat na dokončení stroje L-610, jehož datum je nejisté. Dokument o americké certifikaci ještě neobdržel ani letoun L-420, podle amerických předpisů upravený Turbolet s motory Walter M-601, který létal už loni na berlínském aerosalónu ILA '94.
Na papíře zatím zůstala myšlenka Letova na stavbu obojživelného dopravního letadla Turbo Mallard podle převzaté americké dokumentace. Nedostatek prostředků zadržel i přípravu malého dopravního letounu Family Air stejnojmenné uherskohradišťské firmy a Leteckých opraven Kbely.
Certifikát na malý letecký motor Walter M-202 získal na sklonku loňského roku pražský Motorlet. Dvouválec s maximálním výkonem 48 kW má být nejmenším typem z připravované nové řady pístových motorů pro všeobecné letectví. Mohl by mít značný význam při výrobě ultralehkých letadel, kde je dostatečný prostor pro spolehlivou a cenově přístupnou pohonnou jednotku.
Stranu připravil
TOMÁŠ KUBEŠ
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist