"Houpací vozy" zrychlí železniční dopravu v ČR
[*] V prvním železničním koridoru budou jezdit vlaky soustavy Pendolino
[*] Vagóny s výkyvnou skříní mohou být o 30 procent rychlejší než klasické vozy
[*] Cesta z Berlína do Vídně se zkrátí o více než tři hodiny
Už asi dva roky probíhají práce na trase prvního železničního koridoru, který má kolem roku 2000 spojovat Berlín, Děčín, Prahu, Choceň, Brno, Břeclav a Vídeň. Po dokončení rekonstrukce trati bude mezi Drážďany a Prahou a mezi Chocní a Brnem maximální povolená rychlost 140 km/h, v úsecích Praha - Choceň a Brno - Břeclav mají vlaky s klasickou konstrukcí jezdit nejvyšší rychlostí 160 km/h. Vlaky s výkyvnou skříní však budou moci v těchto úsecích dosahovat 180 až 200 km/h a cestu mezi Berlínem a Vídní zkrátí z dnešních asi 10 hodin 40 minut na 7 hodin 15 minut.
Pokud má česká železnice dosáhnout západoevropské úrovně, zvyšování rychlosti se nevyhne (dnes je maximální rychlost v síti ČD 120 km/h, na některých úsecích 140 km/h). V současné době se připravuje koncepční dokumentace pro budování vysokorychlostní železnice podobné francouzskému TGV. To však v našich zeměpisných podmínkách bude znamenat stavbu nových tratí s úplně jinými technickými parametry, s jinými poměry sklonů, oblouků. S jejich výstavbou se počítá pro budoucnost, ale zejména kvůli vysokým nákladům a stavební náročnosti se zřejmě nebude realizovat v nejbližších letech. Na rozdíl od vysokorychlostní železnice však vozy s výkyvnou skříní umožňují podstatné zvýšení rychlosti s využitím současných tratí. Jejich kyvně uložené skříně se při průjezdu obloukem naklánějí, a tím snižují působení odstředivých sil. Stejné zatáčky mohou projíždět o 30 procent rychleji než vozy s klasickou konstrukcí.
Možným adeptem pro českou železnici jsou vozy italské soustavy Pendolino, které vyrábí firma Fiat Ferroviaria. Loni v květnu se v ČR představil vlak s výkyvnou skříní Pendolino ETR 460, který dosahuje maximální rychlosti 250 km/h, jeho naklápěcí systém se aktivuje v rychlosti nad 70 km/h a vyklápí vozovou skříň na obě strany až o osm stupňů podle poloměru oblouku, kterým vlak projíždí. Práci hydraulické naklápěcí soustavy řídí mikropočítač podle signálů ze snímače na podvozku prvního vozu. Proti naší klasické rychlíkové lokomotivě, která má hmotnost na nápravu přes 20 tun, má Pendolino maximálně 13 tun na nápravu, takže při vysokých rychlostech mnohem méně namáhá koleje. Na italské železnici jsou v provozu elektrické jednotky ze šesti hnacích a tří nemotorových vozů. Vozy Pendolino už objednaly například německé a finské dráhy, zkoušely se v Norsku, Francii, Polsku.
Interiér Pendolina poněkud připomíná letadlo. V první vozové třídě jsou v každé řadě tři sedadla, ve druhé třídě jsou čtyři. Cestující mohou sledovat videoprogram. Sedačky mají polohovatelné opěrky zad, zásuvky pro sluchátka, volič kanálů a ovladač hlasitosti. Vozy jsou vybaveny vlakovým rozhlasem, mohou se do nich instalovat konferenční oddíly s telefonem, faxem a přípojkou pro počítač. V jednom z vozů bývá bistro.
České podniky by ve spolupráci se zahraničním partnerem měly vyrobit deset třísystémových jednotek. Cena jedné z nich by mohla být kolem půl miliardy korun.
Tomáš Kubeš
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist