Vývoj situace na světovém trhu stabilizuje export českého sladu
[*] Letos se otvírá možnost exportu bez dotací
[*] Část produkce se vyváží za loňské ceny
[*] Poptávka přesahuje nabídku
Na světovém trhu sladu nastala fáze oživení, která regionálně signalizuje dokonce vyšší poptávku než nabídku. Pro české sladařství to však znamená spíš stabilizaci ekonomických podmínek než výrazný růst produkce a zisku. Uvedl to pro HN Dušan Falge, ředitel BMC (Beer and Malt Trading Company Ltd.), která je naší největší obchodní firmou se sladem.
BMC letos vyveze asi 180 až 190 tisíc tun sladu, čímž je schopna pokrýt poptávku svých stálých zákazníků a udržet se na tradičních exportních trzích. Díky zvýšené spotřebě piva, která je hlavním důvodem oživení trhu sladu, přitom dvakrát zvýší svůj export do Brazílie a jisté možnosti se BMC otevírají také v Africe. Na druhé straně však "spadne" maďarský trh, protože maďarská vláda loni na podzim výrazně zvýšila celní ochranu domácích producentů. Změněná situace na trhu sladem se samozřejmě projevila i na jeho ceně, která vzrostla proti loňskému roku o 11 - 12 procent. Celkový obrat firmy, který loni dosáhl 1,2 miliardy korun se však zvýší relativně mírně. Část letošního vývozu sladu má totiž BMC nasmlouváno ještě za loňské ceny s termínovým dodáním v roce 1995.
Přes vyšší poptávku na světovém trhu nelze očekávat, že se zvýší produkce českého sladařství, uvedl dále D. Falge. Délka letošního "boomu" totiž přímo závisí jednak na sklizni sladov- nického ječmene v největších producentských zemích světa, a pak na vývoji trhu piva. Z tohoto hlediska lze předpokládat, že vysoká poptávka po sladu se udrží ještě příští rok a další vývoj již lze předvídat jen stěží. Jakékoliv zásadnější zvýšení produkce českého sladu by pak nebylo kryté exportní možností, což by mělo nepříznivý dopad na pěstitele i na pivovary. Vzniklá situace by současně neměla přinést ztrátu aspektu proexportní politiky státu v agrárním trhu. Dnešek totiž neznamená nic jiného než možnost českého vývozu bez dotací. Pro dlouhodobé udržení vývozu našeho sladu je však nutno s touto komoditou počítat v rámci proexportní politiky státu, dodal D. Falge.
Z dnešního pohledu se jako možné nástroje proexportní politiky v komoditě slad jeví zejména zajištění výhodných přepravních tarifů, zrušení exportních licencí a finanční pomoc při investicích ve formě hrazení části úroků z úvěrů. Do budoucna lze ale uvažovat také o zavedení exportních prémií na tunu sladu, jak existují v Evropské unii.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist