Stačí jeden dva kliky a nákup je za dveřmi, v nejbližším úložném boxu nebo v provozovně, se kterou spolupracuje přepravní společnost. Stejnou nicotnou námahu pak stojí uzavření pojistky či nákup jakýchkoliv dalších služeb. Výběr je nekonečný, nabídka e-shopů pokrývá veškeré činnosti, které si jen člověk může vymyslet.

Asi proto nepřekvapí čerstvý údaj Eurostatu, podle něhož používá v České republice 94 procent populace ve věku 16–74 let internet a 86 procent z nich si za poslední rok jeho prostřednictvím nakoupilo službu či zboží. Obě čísla patří v rámci Evropy k těm nejvyšším.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Důvody jsou jednoduché. Za prvé si člověk vybírá zboží z celého světa doma, v klidu, bez tlačenic a spěchu. Za druhé je zboží na internetu často výrazně levnější – není nutné se omezovat na české obchody, když to samé zboží stojí jinde klidně i desetinu ceny.

Paradoxně například mladí lidé, kteří jsou největšími fanoušky nákupů přes internet, řadí mezi nejoblíbenější značky kromě těch „zavedených“ (včetně top brandů typu Louis Vuitton či Chanel) rovněž čínský Shein. Ten nabízí cenově velmi dostupnou módu, nicméně z hlediska vlivu na životní prostředí či zacházení se zaměstnanci představuje pravý opak toho, co údajně stejná generace mladých od značek chce.

Přes e-shopy lze zkrátka nakoupit úplně všechno, od traktoru až po super značkovou kabelku, a to vše levně. Aspoň tak to mnohé e-shopy nabízejí a jejich zákazníci to také tak chtějí. Hon za cenou ovšem vede nejen k rostoucí nabídce, ale především k rostoucímu počtu podvodů.

Počet podvodů s falešnými internetovými obchody v Česku během letošního prvního čtvrtletí podle antivirové firmy Gen meziročně vzrostl o 1190 procent. Globálně pak meziroční nárůst činil 790 procent. Falešné e-shopy se objevují i mizí po tisících, v průběhu vánočních svátků se jejich počet v České republice vyšplhal na 7500. Celkový počet e-shopů se podle dat společnosti Heureka na českém trhu pohybuje kolem 49 700, podle webu ceska-ecommerce.cz jich bylo loni dokonce 67 305. 

Podíl falešných obchodů se tak pohybuje kolem deseti až patnácti procent, což je obrovské číslo. A s obrovskou poptávkou, která v Česku panuje, se situace zlepšovat nebude.

Existuje mnoho rad a doporučení, jak se srážce s podvodníkem vyhnout. Zákazníci by měli zkontrolovat zásady vrácení zboží a dopravné, ověřit kontakty, sídlo provozovatele a rozhodně by neměli klikat na e-maily, které jim v odkazech slibují neskutečné výhry při zakoupení minimálního množství zboží. Pravidla jsou vlastně jednoduchá.

Ve chvíli, kdy k hlavním lákadlům internetového nakupování patří velký výběr a také cena, je ovšem jednoduché hodit veškerá pravidla za hlavu a naletět nepoctivcům. Pokud zavedený a prověřený obchod nabízí módní, značkové kousky za dvacet procent běžné ceny, proč by to méně prověřený obchodník slibující zboží přímo od výrobců nezvládl ještě za méně? Čeští nakupující jsou cenově senzibilní a propad kupní síly kvůli inflaci v letech 2021–2023 jim vyprázdnil peněženky. Chuť k nákupům ovšem zůstala stejná.

Kouzlu e-shopů občas propadnou i ti, kteří s radostí nakupují v kamenných prodejnách, kde si zboží mohou osahat, vyzkoušet anebo zde třeba mohou prostě jen strávit příjemnou chvíli mezi lidmi. Jenže cena i nabídka je zde s online světem nesrovnatelná. A ačkoli zatím neplatí, že by e-shopy nahradily obchody v reálném světě, faktem je, že jejich počet stále roste. Aktuálně se podíl e-commerce na maloobchodních tržbách pohybuje kolem patnácti procent.

Podvodníci jsou nesmrtelní v jakémkoliv z typů prostředí. Nejlepším způsobem, jak se jim vyhnout, je nepropadat kouzlu výhodných nabídek, což je, zdá se, velmi těžké. Jako další způsob ochrany se nabízí rozšíření výuky nejen pro děti, ale i dospělé. Internetová gramotnost, stejně jako ta finanční, není v Česku nijak oslnivá. Stálo by za to na ní zapracovat už proto, že nakupování online bude stále běžnější.

(Text je rozšířenou verzí komentáře pro ČRo Plus)

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist