Největší domácí internetový obchod Alza se pouští do nového dobrodružství, ve kterém chce konkurovat především Zásilkovně. E-shop, který v roce 2023 vykázal tržby ve výši bezmála 46 miliard korun, podle informací HN připravuje novinku - přepravní službu.

Ta by se měla dostat do ostrého provozu už v příštích týdnech. Podle zjištění redakce ponese název Pošli to AlzaBoxem – lidé si tak budou moci posílat zásilky mezi sebou napřímo z jednoho výdejního boxu do druhého. Zákazníkům bude stačit aplikace v mobilu, která vygeneruje kód a ten se ručně vypíše na balíček. Alza má po republice lehce přes 2,5 tisíce boxů a další tisícovku letos plánuje přidat. Doručení do AlzaBoxu patří mezi jejími zákazníky k nejoblíbenějším způsobům dopravy zboží.

Mluvčí Alzy Eliška Čeřovská nechtěla dotaz na zavedení nové služby komentovat. Uvedla jen, že v obecné rovině platí, že firma neustále „pracuje na nových možnostech a inovacích, jak AlzaBoxy dále rozvíjet a zpřístupnit je širšímu okruhu zákazníků“.

Doručování mezi jednotlivci podobným způsobem už dnes umožňuje společnost Zásilkovna, patřící do skupiny Packeta, a to jak přes svých pět tisíc tzv. Z-Boxů, tak v kombinaci s partnerskými obchody.

Služba Pošli to AlzaBoxem by měla mít před konkurentem výhodu zejména v rychlosti – plánuje se doručovat i o víkendech, a pokud zákazník před polednem zásilku do boxu podá, druhý den před polednem by ji měl příjemce kdekoliv v republice mít.

Alza už obojí umí – doručovat do druhého dne a také o víkendech. Zatím se to týká jen vybraného zboží objednaného na webu Alzy a služby „Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš“. Tyto nákupy zaváží firma do svých boxů i o víkendu, v některých oblastech dokonce dvakrát denně.

Dosud bylo možné nakoupit přes AlzaBox zboží přímo z webu Alzy, případně si do něj nechat doručit zboží z jiného obchodu. Boxy firma pronajímá všem významným dopravcům: Zásilkovně, Balíkovně, DPD, GLS či DHL. Podle informací HN uvažuje Alza o tom, že by do budoucna sama fungovala jak dopravce, a e-shopy by ji tak ve svých košících nabízely napřímo.

„Obecně se o tom mluví, že Alza chce pustit do své sítě další e-shopy, může to pro ně znamenat rozšíření výdejních míst. Z určitého úhlu pohledu by to mělo logiku, záleží, jak budou mít nastavenou infrastrukturu a jak to budou mít softwarově vyřešeno. V době, kdy není nákupní špička, by to pro ně mohlo být dobré využití boxů,“ říká Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje české e-shopy.

Pro Zásilkovnu je posílání balíčků mezi lidmi důležitým trhem, velkou část objemu tohoto zboží tvoří zásilky z online bazarů, například Vinted. „Společnost Vinted je naším velice významným partnerem. Právě s ní připravujeme novinku, a to podání zásilek do Z-Boxu,“ uvedla mluvčí Zásilkovny Anna-Marie Lichtenbergová. Dosud zákazníci zboží z druhé ruky posílali přes výdejní místa, nově to budou moci udělat i prostřednictvím samoobslužných boxů. Přijímání zboží do boxů umožňuje například i sítě přepravních společností PPL a GLS (od letošního roku to umí i přes AlzaBoxy).

Češi si výdejní skříňky oblíbili. Podle průzkumu společnosti ResponseNow se dokonce staly nejoblíbenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Ve třech největších českých městech – Praze, Brně a Ostravě – je využívá 90 procent lidí ve věku od 18 do 40 let, přičemž pro 65 procent respondentů jde o nejčastěji využívaný způsob dopravy. Z průzkumu také vyplývá, že pouze desetina lidí doručovací boxy nevyužívá a preferuje osobní vyzvednutí na prodejně či doručení na adresu.

Změnami prochází také byznys Zásilkovny. Noví majitelé zvažovali s vybranými e-shopy zavést službu podobnou „Do půlnoci objednáš…“, k nelibosti českých e-shopů překopali ceník svých služeb a zároveň oznámili otevření své sítě ostatním dopravcům. A uvažují i o zavedení doručování v sobotu. „Téma je legitimní součástí diskuse o dalším rozvoji našich služeb. Jsme tomuto kroku otevřeni, nicméně klíčové pro nás bude vyhodnotit reálnou poptávku ze strany zákazníků,“ dodala Lichtenbergová.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist