ŽELEZNIČNĺ DOPRAVA
Podnikání na kolejích upravuje od ledna nový zákon o drahách (I)
[*] Oddělení dopravní cesty od dopravy na této cestě
[*] Přístup podnikatelů budou regulovat licence
[*] Vztahy upraví smlouva
Nový zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, s účinností dnem 1. ledna 1995 otevřel cestu k podnikání v železniční dopravě, která patřila do té doby výhradně státu. Stará právní úprava drah nerozlišovala mezi dopravní cestou a dopravou na této cestě tak, jak se rozlišuje u všech ostatních druhů dopravy, a pojmově znala pouze tzv. "provozování drah". Nebyly proto ani vytvořeny samostatné právní režimy pro dopravní cestu a dopravu na této cestě. Stará právní úprava vycházela ze skutečnosti, že subjekt, který provozuje dráhu, nejen že provozuje vlastní dopravu a zajišťuje přepravní služby, ale automaticky s touto činností nese i břemeno dopravní cesty. Tato právní úprava proto neumožňovala prolomení monopolu státu nad železnicí. Byl to stát, který vlastnil železniční dopravní cestu a na této své cestě zajišťoval dopravu - provozoval železniční dráhu.
Dva právní režimy
Nový zákon důsledně odděluje dopravní cestu od dopravy na této cestě a stanovuje dva zcela samostatné právní režimy - jeden pro provozování dopravní cesty a druhý pro dopravu a podnikání v dopravě na této cestě. Rozlišuje mezi právy a povinnostmi provozovatele dopravní cesty a právy a povinnostmi dopravce na této cestě.
Vytvořením těchto dvou samostatných právních režimů se umožňuje státu ustoupit od státního monopolu nad železnicí a současně se vytváří právní možnost přístupu na dopravní trh každému, kdo splní podmínky stanovené tímto zákonem.
S ohledem na technické vlastnosti železnice, pro které nelze na železnici zavést volnou soutěž, přináší zákon státní regulaci přístupu jednotlivých dopravců na dopravní trh, a to formou udělování licencí pro jednotlivé dopravce. Současně zákon reguluje provozování dopravní cesty, a to formou institutu úředního povolení.
Provozování dráhy i drážní dopravy jsou vyjmuty z režimu živnostenského zákona a celá státní regulace je komplexně obsažena v novém zákonu o drahách.
Nově dráhy regionální
Stát dnes garantuje provozování železniční dopravní cesty a dopravní obslužnost republiky i jednotlivých regionů prostřednictvím státní organizace České dráhy zřízené přímo zvláštním zákonem - zákonem č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách, ve znění zákona č. 212/1993 Sb. Tato státní organizace provozuje dopravní cestu celostátních drah a zajišťuje dopravu na této cestě. Pro tuto organizaci platí zatím speciální právní režim a ani přijetí nového zákona o dráhách tento režim nenarušuje. V této souvislosti je však potřebné upozornit, že nový zákon o dráhách vyčleňuje z množiny celostátních drah novou kategorii železničních drah, a to kategorii dráhy regionální. Takže zatímco stará právní úprava znala pouze dvě kategorie železničních drah, a to dráhy celostátní a vlečkové, nová právní úprava zná kromě těchto železničních drah i dráhy regionální.
Vytvořením kategorie regionální železniční dráhy se umožňuje rozčlenit dosavadní jednotnou železniční síť na dráhy celostátní (slouží mezinárodní a celostátní veřejné dopravě) a dráhy regionální (místního významu). Podle zákona má vláda České republiky rozhodnout ve lhůtě jednoho roku od účinnosti nového zákona o dráhách, která část současné železniční sítě celostátních drah, kterou provozuje státní organizace České dráhy, je podle technických podmínek, významu a účelu regionální dráhou. Rozhodnutím vlády o zařazení části železničních tratí z celostátní dráhy do regionální dráhy se nic nemění na hospodaření Českých drah a zatím ani na vlastnických vztazích k těmto dráhám. I nadále budou regionální dráhy majetkem státu, se kterým hospodaří České dráhy. Avšak právě tyto regionální dráhy by měly být předmětem privatizace podle právě zpracovávaného projektu transformace Českých drah.
Prostřednictvím licence
Podle nového zákona o dráhách stát reguluje přístup podnikatelů - dopravců na železniční dopravní cestu prostřednictvím institutu licence. O udělení licence na drážní dopravu na celostátních dráhách, regionálních dráhách a vlečkách rozhoduje na základě písemné žádosti dopravce Drážní úřad ve správním řízení. Na vydání licence není právní nárok. Podmínkou pro udělení licence jsou
1. dopravní propustnost dráhy, na které má být drážní doprava provozována,
2. technické podmínky dráhy odpovídající druhu a rozsahu drážní dopravy,
3. bezúhonnost, odborná způsobilost a způsobilost k právním úkonům budoucího dopravce.
Odbornou způsobilost prokazuje dopravce dokladem o ukončeném vysokoškolském vzdělání ekonomického, dopravního, technického nebo právního zaměření a dokladem o vykonání tříleté praxe v oboru drážní dopravy nebo dokladem o ukončení úplného středního odborného vzdělání ekonomického, dopravního nebo technického zaměření a dokladem o vykonání pětileté praxe v oboru drážní dopravy. Je-li žadatelem o udělení licence právnická osoba, stačí když odbornou způsobilost bude splňovat alespoň jeden člen statutárního orgánu na rozdíl od ostatních podmínek (bezúhonnost, způsobilost k právním úkonům), které musí splňovat každý člen statutárního orgánu.
Drážní úřad je oprávněn v rozhodnutí o udělení licence stanovit podmínky provozování drážní dopravy, týkající se zejména zajištění dopravní obslužnosti území a bezpečnosti dopravy. Proti rozhodnutí o licenci je možné se odvolat na Ministerstvo dopravy.
Na základě smlouvy
Zákon dále předpokládá, že dopravce, pokud není současně provozovatelem dopravní cesty, na které má provozovat dopravu podle platné licence, uzavře s provozovatelem dráhy, na které se má doprava provozovat, smlouvu. Při uzavírání této smlouvy jsou obě strany vázány rozsahem a podmínkami stanovenými v rozhodnutí o udělení licence. Spory o uzavření této smlouvy a o výkonu práv a povinností plynoucích z této smlouvy rozhoduje Drážní úřad. Tady je potřeba upozornit, že v zákonu došlo z iniciativy poslanců k vadné právní úpravě, zcela nesystémové, podle které soukromoprávní spory z uzavřených smluv má řešit správní úřad, a nikoliv nezávislý soud.
Za týden se vrátíme k dalším ustanovením zákona, která upravují zejména způsob regulace provozování dráhy ze strany státu.
JUDr. D. KOVALČĺKOVÁ, ředitelka legislativního odboru Ministerstva dopravy
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist