Cokoliv jakkoliv


Chceme být světoví a snažíme se o to zvučnými názvy firem v cizích jazycích. Místo tržnic máme markety a místo poradenských firem consultingy všeho druhu. Nic proti takové světovosti nenamítám, pokud tím neztrácíme identitu, pracně budované renomé nebo možnosti rozvoje.

Odstrašujícím příkladem naší podnikatelské "světovosti" je paradoxně název Bohemia. Každý podnikatel zrozený v Čechách by mohl tohoto označení použít a s patřičnou dávkou národní hrdosti - drzosti své zboží a své služby nabízet s rozličnými názvy, např. Bohemia Trade, Bohemia Finance, Bohemia Tomato, zkrátka Bohemia a Cokoliv.

Měli bychom si asi uvědomit, že s názvem našeho teritoria, zděděným po předcích, bychom neměli zacházet jako s lacinou reklamní nálepkou a používat ji všude, kde si jen zamaneme. Ke ztrátě prestiže hezkého slova Bohemia může dojít velice snadno. Pro příklady nemusíme chodit daleko. Stačí si jen vzpomenout na pád Banky Bohemia.

Nechci ale zbytečně moralizovat. Rádoby vlastence nepřesvědčím a ti slušní si budují své vlastní jméno na vlastní náklady a "vlastní triko". Kdo trpí, je ten, komu není lhostejný osud pracně vybudovaných pozic českého sklářství. Po léta budované renomé spojované po celém světě s označením "Bohemia Glass" a "Bohemia Crystal", které je ve slovním vyjádření "České sklo" a "Český křišťál" chráněným označením původu zboží, je po léta vyhrazeno nejkvalitnějším výrobkům českých sklářů.

Označení Bohemia je zahraničními odběrateli českého skla často vyžadováno jako nezbytná součást dodávky a známka kvality zboží. Přijít o tuto kvalitu by bylo nenahraditelnou ztrátou pro jednotlivé sklárny i pro celou zem. Chválit se výsledky transformace budeme moci ještě několik málo let. Pak ale nastane období, kdy se bude vyžadovat, abychom se začali chválit výsledky výroby, vědy, techniky, kultury atd. Případnou ztrátou identity českého sklářství bychom ztratili kvalitu, kterou se můžeme chválit již dnes.

Nevyvratitelným faktem je, že po léta udržovaná kvalita výrobků českých sklářů učinila ve světě ze jména Bohemia pojem. Nemohu se proto smířit s tím, že by díky mnoha podnikajícím rádoby vlastencům mohla prestiž tohoto jména v zahraničním obchodě hluboko klesnout. Nechci unavovat podrobným rozborem právním, ať už jde o právo průmyslové nebo právo soutěžní. Jsem si také vědom, že vyhraný soud či náhrada škody přiznaná soudem už reputaci nenapraví.

Kdyby si každý, kdo chce prorazit na trh, a to nejen v obchodu se sklem, laskavě uvědomil, že jakmile součástí svého obchodního jména, značky či loga učiní slovo Bohemia, bere na sebe zdarma nejen součást tradic, o nichž jsem hovořil, ale i zodpovědnost za toto jméno. Možná že by ho tato zodpovědnost mohla přesvědčit, že je výhodnější budovat svou nepochybně vlastní výrobní nebo obchodní identitu. Chválím prozíravost českých skláren, nositelů označení původu "České sklo" a "Český křišťál", že se shodují v nezbytnosti učinit přítrž pokleslým mravům. Jen kdyby chtělo ubývat těch, kteří pod značkou Bohemia mají v úmyslu prodávat cokoliv, a když sklo, tak jakékoliv.

Mgr. JAN HÁK, Patentservis Praha, a. s.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist